۱۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۵

تکمیل فاز اول ستاره خلیج فارس تا پایان امسال به شرط تأمین نقدینگی + فیلم

محمدعلی دادور، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس، بروکراسی اداری بانک ملت در تخصیص وام ۶۵۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی را به عنوان دلیل تأخیر در تامین منابع مالی این پالایشگاه اعلام کرد و گفت: «تا پایان سال ۹۴، تنها ۲۱۸ میلیون یورو از وام را توانستیم دریافت کنیم».

پالایشگاه ستاره خلیج فارسبه گزارش عیارآنلاین، محمدعلی دادور، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در مصاحبه با اخبار ساعت ۲۱ درباره دلایل تاخیر در تامین مالی این طرح گفت: «دلایل تأخیر به سه دسته تقسیم می‌شود؛ نخست تحریم که باعث شد که تجهیزاتی را که خارجی‌ها قول تأمین آن را داده بودند، نتوانیم دریافت کنیم و ما مجبور شدیم که دوباره سفارش‌گذاری بکنیم و یا از طرف خارجی یا تولیدکنندگان داخلی تهیه کنیم. دومین عامل موضوع عدم تأمین نقدینگی بود. با تلاش های مدیرعامل مجتمع و حمایت های همیشگی وزیر نفت و قائم مقام ایشان و همچنین پشتیبانی های معاون اول رئیس جمهور، ما پس از یکسال و اندی تلاش توانستیم وام ۶۵۰ میلیون یورویی را مصوب و اجرایی کنیم. از آبان‌ماه ۹۳ تاکنون نزدیک ۳۸ درصد از این وام عملیاتی و دریافت شده است. با توجه به این فشاری که بر روی این مجتمع پالایشی قرار دارد، واقعا می توانست این نقدینگی به صورت سریعتر و روانتر در اختیار این شرکت قرار بگیرد تا ما بتوانیم زودتر پروژه را به بهره برداری برسانیم که متاسفانه این قضیه نشد. سومین عامل، اجرای بسیار ضعیف پروژه در دوران گذشته با توجه به طولانی شدن روند اجرای آن بوده است و ما مجبور به دوباره‌کاریهای بسیاری در این پروژه شده‌ایم».

دادور در پاسخ به سوال مجری اخبار ۲۱ درباره اعلام شفاف دلیل تاخیر در تامین منابع مالی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، گفت: «بروکراسی اداری بانک موجب این تأخیر شده است. تا پایان سال ۹۴، تنها ۲۱۸ میلیون یورو از وام را توانستیم دریافت کنیم».

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در پاسخ به این سوال که کدام بانکها طرف حساب این پالایشگاه برای دریافت وام هستند؟، افزود: «این وام ۶۵۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای ما تصویب شده است. بانک عامل ما، بانک ملت است. بحث انتقال ارز را هم البته باید در نظر بگیریم».

دادور در پاسخ به سوال مجری اخبار ۲۱ که در صورت انجام تأمین مالی پروژه، چه زمانی راه اندازی فاز اول این مجتمع پالایشی و روانه شدن بنزین تولیدی آن به بازارهای مصرف انجام شود، صورت می گیرد، گفت: «برنامه ما راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه در سال جاری است و امیدواریم که با تأمین نقدینگی، پیش از پایان سال، شاهد بهره‌برداری آن باشیم و زودتر کشور را به صادرکننده بنزین تبدیل کنیم».

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در پاسخ به این سوال که دلایل بانک ملت برای عدم انجام تأمین مالی این پالایشگاه، اضافه کرد: «بررسی اینوویسهای ما یک مقدار طول می‌کشید و زمان بر می شد. ما جلسات متعددی را از ابتدای امسال با بانک گذاشتیم و توانستیم این مبحث را مقداری کوتاه کنیم. شرکت مهندسی که از طرف بانک معرفی شده بود که بر روی نحوه اجرای کار نظارت کند، اخیرا روان تر شده و بیشتر در سایت پالایشگاه حضور پیدا می کنند و نحوه بررسی اینوویسها و صورت وضعیت ها را سرعت بخشیده اند. تا سال گذشته، این موضوع سرعت چندان خوبی را نداشت. دومین مانع هم در ارتباط با مجوز ستاد تدابیر ویژه بود که با توجه به اینکه خوشبختانه توانستیم این مجوز را بگیریم، امیدوارم دیگر مشکلی پیش نیاید».

قبل از پخش این مصاحبه هم گزارشی درباره آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اخبار ساعت ۲۱ پخش شد که حاوی مصاحبه هایی با برخی از مدیران این مجتمع پالایشی بود. در ابتدای این گزارش با اشاره به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس و میزان واردات بنزین کشور، بر این موضوع تاکید شد که این مجتمع برای کشور آنقدر مهم است که بهره‌برداری از آن به عنوان یکی از وعده‌های دولت یازدهم از آغاز فعالیت اش تبدیل شده است و بخشی از اظهارات بیژن زنگنه، وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی به هنگام گرفتن رأی اعتماد (مرداد ۹۲) پخش شد. در ادامه این گزارش، با اشاره به اینکه قرار بود این طرح سال گذشته به بهره برداری برسد ولی این قضیه همچنان صورت نگرفته است، دلایل این تاخیر توسط مدیران مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس بیان شد.

ابتدا سعید نوری، مسئول اجرایی واحدهای فرآیندی این پالایشگاه گفت: «بخشی از این تأخیرها به دلیل تحریمهایی بوده که باعث شده تجهیزات به موقع وارد کشور نشود. با وجود این، ما ۹۰ درصد از فاز ۱ پالایشگاه را آماده کرده‌ایم».

سپس محمدعلی دادور، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس اضافه کرد: «برای راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه، ۵ دستگاه کمپرسور کسری داریم؛ اما عدم تأمین نقدینگی توسط بانک عامل باعث شده که تأمین این تجهیزات عقب بیافتد».

در نهایت هم رشید سیدیان، مدیر پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «مجموع هزینه احداث این پالایشگاه، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده، برای تکمیل فاز ۱ این پالایشگاه، به حدود ۲۵۰ میلیون یورو و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم».

بخش پایانی این گزارش هم بیان این جملات توسط خبرنگار رسانه ملی بود: «این میزان نیاز مالی برای تکمیل فاز نخست پالایشگاه با در نظر گرفتن ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین با نرخ فوب خلیج فارس، معادل هزینه ۵۷ روز واردات خواهد بود. به گفته کارشناسان، هر روز تأخیر در راه‌اندازی این پالایشگاه، ۱۵ میلیون یورو خسارت به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. این آمارها انتظارات را برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر کرده است؛ پالایشگاهی که خشت بر خشت نهادنش ۱۰ سال زمان برده و یک توجه خاص می‌خواهد برای گذاشتن خشت آخر. حالا این پالایشگاه یک چشمش به صندوق توسعه ملی است و چشم دیگرش به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که با حمایت دولت، گام آخر را برای خودکفایی در تولید بنزین بردارند».

فیلم این مصاحبه و گزارش خبری را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: