۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۷
پُرسا 70 منتشر شد

حکایت تقویم نامنعطف آموزشی و آموزش‌وپرورشِ تماشاچی

مسئله «تعیین تکلیف مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک» و «فراز و فرودهای آزمون جامع سنجش صلاحیت‌های معلمی دانشگاه فرهنگیان» به همراه ضرورت‌های «اصلاح تقویم آموزشی کشور» موضوعات این شماره از خبرنامه پرسا را تشکیل می‌دهند.

به گزارش عیارآنلاین، هفتادمین شماره از خبرنامه پُرسا منتشر شد. مسئله «تعیین تکلیف مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک» و «فراز و فرودهای آزمون جامع سنجش صلاحیت‌های معلمی دانشگاه فرهنگیان» به همراه ضرورت‌های «اصلاح تقویم آموزشی کشور» موضوعات این شماره از خبرنامه پرسا را تشکیل می‌دهند.

سرنوشت مهدهای کودک در دستان شورای عالی انقلاب فرهنگی

مهدکودکسال گذشته، گمانه‌هایی مبنی بر نفوذ برخی جریان‌های خاص در مهدهای کودک شنیده شد که این گمانه‌ها با هشدار مقام معظم رهبری، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. البته به این هشدار چنان که باید و شاید در رسانه‌ها و محافل کارشناسی پرداخته نشد. تا اینکه هفته گذشته روح‌افزا، معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار نمود که هم‌اکنون ۸ هزار مهدروستای کشور با دخالت و اعمال نظر سازمان‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این خبر بار دیگر مسئله ضعف نظارت بر مهدهای کودک و عدم یکپارچگی در سیاست‌گذاری و نظارتِ آن‌ها را داغ نمود؛ مسئله‌ای که پیش از این نیز بارها کارشناسان نسبت به آن تذکر داده بودند.

تصریح سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش (ابلاغی سال ۹۲) درباره نقش آموزش و پرورش در مدیریت مهدهای کودک[۱] تا حدودی تکلیف سیاست‌گذاران را برای تعیین متولی اصلیِ تربیت پیش از دبستان مشخص نمود؛ با وجود این تصریح، نهادهای سیاست‌گذار با تأخیر ۳ ساله به موضوع مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک وارد شده و اردیبهشت ماه ۹۵، خبر موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقال مدیریت مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید. در همین حال، مجلس شورای اسلامی در اقدامی موازی و البته بر خلاف تصمیم اولیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک را به بهزیستی سپرد[۲]. با این اقدام، مسئله مدیریت بر مهدهای کودک پیچیده‌تر شد که سکوت رسانه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی اقدام مجلس نیز به این امر دامن زد. قابل تأمل اینکه شورای نگهبان نیز در بررسی این مصوبه، اشاره‌ای به مغایرت مذکور ننمود[۳]. با وجود این، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته اعلام نمود که تعیین مدیریت مهدهای کودک همچنان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

باید توجه داشت که گرچه با رفعِ تداخل و تعارض مصوباتِ مراجع قانون‌گذار، بخشی از نابسامانی‌های تربیتِ پیش از دبستان حل می‌گردد، واگذاری مدیریت مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش، به تنهایی نمی‌تواند نسخه شفابخش مشکلات باشد؛ زیرا مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک، مستلزم به کارگماری نیروی انسانی مجرب و متعاقباً صرف هزینه نیز خواهد بود. لذا از سیاست‌گذاران تعلیم و تربیت کشور انتظار می‌رود که ضمن اصلاح ساختار مدیریتی این حوزه، اعتبارات و اقتضائات لازم برای آن را نیز در نظر بگیرند.

آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان، پَر!

دانشگاه فرهنگیانسنجش صلاحیت‌های دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و اعطای گواهی معلمی به ایشان، از جمله ایده‌های تحولی مدیریت دوره اخیر این دانشگاه به شمار می‌رود. در سال ۹۳، سرپرست دانشگاه ورود دانشجومعلمان  به کسوت معلمی را منوط به قبولی در این آزمون دانست. البته اجرای این ایده، با قانون متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش (مصوب ۱۳۶۹) ناهمخوانی‌هایی داشت، زیرا طبق قانون مذکور، دانش‌آموختگان مراکز تربیت معلم باید به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آیند و لذا این وزارتخانه نمی‌تواند با ارزیابی مجدد آن‌ها، مانعی بر سر راه استخدام قرار دهد.

با وجود این، مسئولین دانشگاه فرهنگیان همچنان پیگیر برگزاری آزمون بودند و در همین راستا، در آبان‌ماه ۹۴، سرپرست این دانشگاه از پیگیری‌های حقوقی و دریافت مصوبه از شورای عالی آموزش و پرورش برای رفع موانع برگزاری آزمون خبر داد. شواهد و قرائن البته حکایت از آن داشت که به رغم برخی پیگیری‌ها، قانون متعهدین به خدمت کنار زدنی نبود؛ قانونی که به عقیده برخی کارشناسان، باید متناسب با مفاد سند تحول بنیادین و ناظر به «تدوین نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی» اصلاح شود.

به موازات حل ریشه‌ای این تعارض، دی‌ماه ۹۴، سازوکاری از سوی سرپرست دانشگاه فرهنگیان مطرح شد که تا حدی می‌توانست ایراد حقوقی مربوطه را رفع نماید که البته این ایده در نهایت به مورد تصویب قرار نگرفت. بنا به سازوکار یاد شده، مردودین آزمون جامع ضمن دریافت «گواهی موقت صلاحیت حرفه‌ای»، دو یا سه سال فرصت می‌یافتند که حد نصاب‌های لازم را کسب نمایند.

به رغم نزدیک شدن اولین دوره دانش‌آموختگی دانشگاه فرهنگیان، وضعیت آزمون جامع صلاحیت‌های حرفه‌ای همچنان در ابهام قرار داشت تا اینکه سرانجام هفته گذشته، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اعلام منتفی بودن برگزاری آزمون، آب پاکی را روی دست همگان ریخت! طبق گفته موسی‌پور، «چالش‌های حقوقی» به عنوان مانع اصلی در کنار «تنگناهای اجرایی و زمانی» موجب لغو برگزاری این آزمون شد.

وزارت آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین موظف به تدوین نظام جامع سنجش صلاحیت معلمی است که به نظر می‌رسد آزمون جامع مورد بحث می‌تواند در ذیل این نظام عمل نماید؛ لذا انتظار می‌رود موانع اجرایی و حقوقی برای برگزاری آزمونی جامع، حتی به صورت مقدماتی، برطرف ‌گردد.

تقویم نامنعطف آموزشی و آموزش‌وپرورشِ تماشاچی

تقویم آموزشیدر هفته‌های اخیر، موضوع «ساماندهی تعطیلات مدارس» نظرهای متعددی را به خود جلب نمود. اوایل خرداد ماه بود که زرافشان، معاون آموزش متوسطه با طرح موضوع توزیع تعطیلات در طول سال، آن را از دو منظر «بهبود عملکرد آموزشی» و نیز «رشد اقتصاد و گردشگری» مورد توجه قرار داد. به عقیده وی زیاد بودن تعطیلات یادگیری را دچار آسیب می‌کند، اما در تعطیلات کوتاه‌مدت یادگیری استمرار می‌یابد. بعد از این اظهارنظر، علی اصغر فانی اعلام نمود که وزارت آموزش و پرورش در موضعی نیست که بخواهد درباره زمان آموزش تصمیم بگیرد؛ هر چند که فانی اصلِ موضوع جابه‌جایی تعطیلات را رد نکرد و حتی راه‌کارهایی هم برای نحوه ساماندهی تعطیلات ارائه نمود. با توجه صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش به نظر می‌رسد که ساماندهی تعطیلات در گرو تغییر در مصوبه مجلس درباره تقویم سالانه آموزشی باشد.

گفتنی است که پیش از این نیز موضوع ساماندهی تعطیلات و تغییر تقویم آموزشی مورد توجه مسئولین قرار گرفته بود. از جمله تابستان ۹۳، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن انتقاد از روند کنونی، از ارائه پیشنهاد شناور شدن تعطیلات مدارس به مجلس خبر داد. دی‌ماه ۹۴ نیز وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد تا «لایحه انعطاف در زمان آموزشی آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود». این اظهارات البته اقدام عملی مؤثری را از سوی آموزش و پرورش در پی نداشت.

ناگفته نماند که اسناد بالادستی بر متناسب‌سازی تقویم آموزشی با شرایط اقلیمی هر منطقه، اشاره دارند[۴]. ضمن آنکه قانون شوراهای آموزش و پرورش (مصوب ۱۳۷۲) نیز تعیین تقویم آموزشی مناطق را بر عهده شورای آموزش و پرورش استان‌ها نهاد[۵]. با وجود این، مجلس در «قانون بازگشائی مدارس در اول مهرماه هر سال» (مصوب ۱۳۷۶) زمان بازگشایی مدارس را اول مهرماه و پایان آن را نیز خردادماه سال بعد (با احتساب ایام امتحانات) تعیین کرده و بدین ترتیب، تقویم آموزشی کشور انعطاف خود را از دست داده است.

از جمع‌بندی صحبت‌ها چنین بر می‌آید که ساماندهی تعطیلات مدارس و البته ایجاد انعطاف در تعیین تقویم آموزشی، به عنوان یک ضرورت تحولی باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد. در این راستا به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش به عنوان مجری سند تحول بنیادین باید به طور فعال وارد گود شده و لایحه تغییر زمان آموزشی را تنظیم نماید.

سایر اخبار

کاهش آمار مدارس غیردولتی در مناطق جنوبی تهران

گزارش// در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران بیش از ۲۵۰ مدرسه وجود دارد؛ در منطقه یک نیز حدود ۲۰۰ مدرسه، قرار دارد. منطقه پنج با حدود ۱۹۰ مدرسه جایگاه سوم و مناطق ۳ و ۴ هم با حدود ۱۸۰ مدرسه غیردولتی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. اما در مناطق جنوبی تهران آمار مدارس غیردولتی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

کشف ۶۹ تخلف از میان ۴۰۰ مدرسه بازدید شده شهر تهران

گزارش//آموزش و پرورش تهران از برنامه نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران خبر داد. ۵۰ ناظر در این طرح حضور دارند و تا کنون از مجموع ۴۰۰ مدرسه بازدید شده، ۶۹ مورد تخلف کشف شده است که پرونده آن‌ها جهت رسیدگی به شورای نظارت مدارس غیردولتی شهر تهران ارسال شده است.

فضای حاکم بر بسیاری از مراکز غیردولتی با اهداف تعلیم و تربیت هماهنگ نیست

فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی: در حال حاضر فضای حاکم بر بسیاری از مراکز پیش دبستانی غیردولتی به ویژه کلاس‌های پیش دبستانی که توسط سایر نهادهای دولتی و غیردولتی اداره می‌شود با اهداف کلان نظام  تعلیم و تربیت هماهنگ نیست و با توجه به حساسیت این دوره مهم و سرنوشت ساز نیازمند بازبینی جدی است.

۲۳۰ میلیارد، هزینه‌ی خرید خدمات آموزشی از مدارس غیر دولتی

گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی: در خرید خدمات آموزشی میانگین برای هر شاگرد، ۷۵۰ هزار تومان داده‌ایم، که البته امسال، هنوز کامل پرداخت نشده است. سال گذشته، که به صورت مشارکت بود، تقریباً ۱۰۳ میلیارد تومان و امسال هم ۱۳۱ میلیارد هزینه شده است که احتمالاً این اعداد کم و زیاد می‌شوند.

تأمین نیروی انسانی بر اساس طرح خرید خدمات آموزشی

گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی: امسال در نظر داریم پس از ساماندهی نیروی انسانی چنانچه باز هم کمبود نیرو در آموزش و پرورش وجود داشت با استفاده از طرح خرید خدمات آموزشی این خلأ پر شود.

کمبود نیروی «مرد» و مازاد معلم «زن» در مدارس پایتخت

سلیمی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، از کمبود معلم مرد در تهران خبر داد و گفت: برای نقل و انتقال معلمان به پایتخت موافقت مبدأ و مقصد ضروری است.

هم اکنون ۸ هزار مهد روستا تحت اداره سازمان‌های بین‌المللی در کشور فعالیت می‌کنند

روح افزا، معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی: هم اکنون ۸ هزار مهد روستا در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که سازمان‌های بین‌المللی در حال اداره آن‌ها هستند. هم اکنون در برخی از سفارتخانه‌ها مهدهای کودک نیز تشکیل شده است. از سوی دیگر این سفارتخانه‌ها مدارسی را برای آموزش فرزندان کارکنان خود دارند که در این مدارس از دانش‌آموزان ایرانی با هزینه‌های بالا نیز ثبت‌نام می‌کنند.

فعالیت بنیادهای بین‌المللی در حوزه آموزش معلمان در راستای بنیادهای مطالعاتی غرب با اهداف خاص است

محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: بنیادهای بین‌المللی که در بحث مجازی آموزش معلمان فعالیت می‌کنند اهداف خاصی دارند که از جمله آن‌ها تربیت محققان کشورهای جهان سوم مطابق با سیاست‌های خاص غرب است.

آموزش زبان اقوام نیازمند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش: آموزش زبان‌های قومیتی در مدارس نیازمند سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و پس از آن ما می‌توانیم تولید محتوا کنیم./ تاکنون هیچ محتوای آموزشی برای زبان اقوام تولید نشده است.

سال بعد، هدایت تحصیلی کامل‌تر از سال جاری اجرا خواهد شد

محبی، مدیرکل دوره اول متوسطه آموزش و پرورش: مهم‌ترین بحث در هدایت تحصیلی توجه به آینده شغلی این رشته است/ برای سال تحصیلی بعد نیز بحث هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده و کامل‌تر از سال جاری برای دانش‌آموز اجرایی می‌شود.

ورود طرح شهاب به برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان

گلشن مهرجردی، مدیر پژوهش، طرح و برنامۀ مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان: برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد تا بر اساس آن، مضامین و محتوای آموزشی طرح شهاب، به بخشی از برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان تبدیل شود. بخش عمدۀ هزینه‌های آموزش معلمان را نیز بنیاد ملی نخبگان تأمین می‌کند.

مدارس مجری طرح تعالی مدیریت، رتبه بندی می‌شوند

محبی، مدیرکل دوره اول متوسطه آموزش و پرورش:  ۲۰ تیرماه مدارس مجری طرح تعالی مدیریت مدرسه در ۴ رتبه ارزیابی و رتبه بندی می‌شوند. اکنون با کمک دانشگاه فرهنگیان در مرحله ارزیابی مدارس در اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه هستیم که از ۸ هزار مدرسه ۶ هزار مدرسه ارزیابی شده است.

آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر منتفی است

موسی پور، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان: پیش از این قرار بود این آزمون تحت عنوان ارزشیابی صلاحیت معلمین در مرداد ماه برگزار شود اما به دلیل مسائل حقوقی در حال حاضر منتفی است.

تکلیف ۵ درصد سهم عوارض آموزش و پرورش از شهرداری هنوز روشن نیست

ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران: سهم ۵ درصدی آموزش و پرورش از عوارض از سوی شهرداری درست پرداخت نمی‌شود و روند پرداخت آن همچنان برای آموزش و پرورش شفاف نیست.

مصوبه‌ای که ۱۴ سال است خاک می‌خورد

گزارش// تا زمانی که زبان‌های خارجی دیگر به صورت اختیاری در مدارس ارائه نشود و صرفاً انگلیسی تدریس شود، نمی‌توان مدعی شد که استقبالی از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان صورت نمی‌گیرد، طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۸۱، آموزش و پرورش موظف به ارائه ۵ زبان خارجی دیگر در مدارس است،‌ اما با گذشت ۱۴ سال از این موضوع، عزمی برای عملیاتی کردن آن از سوی مسئولان مربوطه مشاهده نمی‌شود.

۵ تخلف عمده کارمندان آموزش‌وپرورش:غیبت غیرم وجه، نقض قوانین و مقررات، اعمال رفتار خلاف شئون شغلی، حمل مواد مخدر و اعتیاد و سهل‌انگاری در انجام وظایف محوله

ناصری زنجانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش: پنج تخلف اداری عمده ارتکابی از سوی کارمندان عبارت است از غیبت غیر موجه، نقض قوانین و مقررات، اعمال رفتار خلاف شئون شغلی، حمل مواد مخدر و اعتیاد و سهل‌انگاری در انجام وظایف محوله است.

واگذاری مسئولیت مهد‌کودک‌ها به آموزش و پرورش در انتظار پاسخ

دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: بر اساس طرح شورای انقلاب فرهنگی که مبتنی بر بند ۲ سیاست‌های ابلاغی‌ مقام معظم رهبری ارائه شده امکان دارد مدیریت مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش واگذار شود./ این طرح همچنان در مرحله بررسی است و تاکنون جلساتی برای بررسی ابعاد مختلف این قضیه مطرح شده اما نظر قطعی هنوز برای آن وجود ندارد.

*****************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] بند دوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها.

[۲] تبصره ۲ ذیل ماده ۲

[۳] طبق نظریه شماره ۸۱/۳۰/۱۹۴۳ شورای نگهبان ( ۵ آذر ۸۱)،  با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی، مجلس نمى‌تواند برخلاف مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى، طرح یا لایحه‌ای تصویب کند.

[۴] راهکار۷/۵ ۲۱/۱۰ و ۲۱/۶ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بند دوم ذیل عنوان زمان تعلیم و تربیت در سند برنامه درسی ملی.

[۵] بند دو از ماده چهارم قانون «تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور»

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: