۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۹

نسبت واردات واگن از رده خارج با اقتصادمقاومتی چیست؟

تولید واگن داخلی، به عنوان یک صنعت نوپا، نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی می‌باشد. در حال حاضر که بازار داخل در اختیار واگن‌های خارجی، آن هم دستِ‌دوم است، نباید از تولیدکنندگان داخلی انتظار داشت که توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشند.

واردات واگنبه گزارش عیارآنلاین، موضوع واردات واگن دست‌دوم مدتی است که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. احمد جباری، رئیس سابق کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر واردات واگن‌های دست دوم از کشورهای اروپایی، گفت: «این موضوع هنوز تایید نشده در صورت تأیید، دولت باید پاسخگوی چنین اقدامی باشد».

در همین راستا، مجید جلیل سرقلعه، عضو سابق کمیسیون عمران مجلس، گفت: «واردات واگن‌های از رده خارج با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و مجلس با هر موضوعی که اقتصاد کشور را بحرانی کند، مخالف است».

اگرچه سیدمحسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، واردات واگن توسط این شرکت را رد می‌کند، اما به طور ضمنی، کلیت این موضوع را تأیید نموده و علت را در کیفیت پایین واگن‌های داخلی می‌داند. وی در این خصوص معتقد است: «بخش خصوصی در امضای قرارداد با تولیدکننده داخلی یا خارجی مختار است و ما هیچ نقشی در این زمینه نداریم. این تولیدکننده داخلی است که باید شرایطی فراهم کند تا بخش خصوصی برای خرید واگن با آنها قراداد امضا کند و سراغ خارجی‌ها نرود».

این در حالی است که مدیرعامل واگن پارس با بیان اینکه به دلیل رکود اقتصادی و نبود نقدینگی، شرکت‌های ریلی منابع مالی چندانی در اختیار ندارند، می‌افزاید: «دلیل تعویق پروژه‌های ما، کمبود منابع مالی است و همین امر موجب شده قراردادهای ما زمان‌بر شود». وی با اشاره به اینکه واردات واگن شرایط بازار را بهم ریخته است، می‌گوید: «االبته واگن‌های دسته دوم وارد شده، اما همین موجب شده که تولیدکنندگان واگن به بازسازی واگن به جای تولید واگن‌های نو بپردازند».

مقدمی، مدیرعامل واگن‌سازی ایریکو نیز سیاست‌های غلط دولت را عامل افزایش واردات واگن‌های دست‌دوم دانسته و می‌گوید: «هم‌اکنون تقریباً ۲۵ درصد ظرفیت واگن‌سازان فعال است و حمایت‌ها از این بخش بسیار کم است». وی به تعرفه پایین واردات واگن اشاره کرده و می‌افزاید : «قیمت تمام‌شده تولیدات ما در بخش مترو تقریباً ۸ درصد کمتر از نمونه‌های خارجی (اروپایی و چینی) است. نباید بهره‌برداران شبکه ریلی واگن‌های دست‌دومی را وارد کنند که در کشورهای فروشنده از رده خارج شده است. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که تعرفه واردات واگن خیلی پایین است».

در طرف مقابل پورسیدآقایی اعتقاد دارد: «اگر بخش خصوصی ببیند که تولیدکننده‌ای کیفیت واگن‌هایش بهتر از خارجی و قیمت آن ارزان‌تر از واگن‌های وارداتی است، قطعا به سراغ تولیدکننده داخلی می‌رود. اما حالا که این اتفاق نیفتاده، معلوم می‌شود که حرف‌هایی که تولیدکننده‌های داخلی واگن می‌زنند، بی‌اساس است؛ یا کیفیت‌شان از واگن‌های وارداتی پایین‌تر است یا قیمت‌شان از خارجی‌ها حتی با احتساب ارز آزاد گران‌تر است».

این در حالی است که تولید واگن داخلی، به عنوان یک صنعت نوپا، نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی می‌باشد. در حال حاضر که بازار داخل در اختیار واگن‌های خارجی، آن هم دستِ‌دوم است، نباید از تولیدکنندگان داخلی انتظار داشت که توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: