۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
ضرورت توجه جدی به توسعه بندر چابهار

با پول‌های بلوکه شده ایران در هند چه می‌توان کرد؟

تنها با ۳ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در هند، این امکان فراهم می‌شود که پروژه تجهیز بندر چابهار و همچنین ساخت راه‌آهن آن تا سرخس توسط پیمانکاران داخلی غیردولتی اجرا شود. در این صورت علاوه بر استفاده از توانمندی‌های داخل کشور، نیازی به اعطای مجوزهای بلندمدت به سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از این بندر و قبول دیگر خواسته‌های آن‌ها نیست.

به گزارش عیارآنلاین، ویژگی‌های بندر چابهار این بندر را به استراتژیک ترین بندر ایران ازنظر موقعیت ترانزیتی تبدیل کرده است. این بندر که در سواحل دریای عمان قرار دارد از شمال مسیری برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و نزدیک‌ترین مسیر برای دسترسی این کشورها به آب‌های آزاد محسوب می‌شود. این بندر همچنین از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد.

بندر چابهار بهترین مسیر ارتباطی هند با کشورهای آسیای میانه و افغانستان محسوب می‌شود و به همین دلیل از مدت‌ها قبل مسئولان هندی قول توسعه‌ی این بندر و استفاده از آن به‌منظور تخلیه و بارگیری محصولات خود را به ایران داده‌اند. به‌طور خاص بعد از اجرایی شدن برجام در اوایل دی‌ماه سال گذشته، مقامات هندی همواره از تمایل خود به سرمایه‌گذاری در این بندر سخن گفته‌اند اما بااین‌وجود هنوز سرمایه‌گذاری چندانی در این بندر انجام نگرفته و روند تجهیز و توسعه‌ی این بندر آن‌طور که شایسته است شروع نشده است. همچنین در مورد میزان سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این بندر نیز اخبار ضدونقیضی مطرح‌شده است. به‌عنوان نمونه اواخر فروردین‌ماه سال جاری یک پایگاه‌ خبری وابسته به وزارت نفت از آمادگی هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در بندر چابهار خبر داد اما در ادامه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، کل سرمایه‌گذاری هندی‌ها را در این بندر را ۸۵ میلیون دلار اعلام کرد.

در این مدت گرچه در برخی مقاطع مسئولین ایران تهدید به کنار گذاشتن هند از پروژه توسعه‌ی این بندر کرده‌اند اما آنچه در عمل اتفاق افتاده به تعویق افتادن توسعه‌ی این بندر حیاتی است و مدت‌هاست که اقدام قابل قبولی در جهت توسعه‌ی این بندر انجام نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از دیگر کشورها نیز به سرمایه‌گذاری در این بندر علاقه‌مند هستند و هیئت‌های تجاری زیادی از این بندر بازدید کرده‌اند.

به‌طور خاص کشور چین نیز پیش از اجراشدن برجام به سرمایه‌گذاری در این بندر ابراز علاقه کرده بود، به‌طوری‌که سفیر این کشور در بازدید از بندر چابهار گفته بود: «با توجه به اینکه چین در زمینه بندرسازی و بندرداری تجربه بسیار خوبی دارد، می‌توانیم در زمینه‌های طراحی، ساخت‌وساز بندر شهید بهشتی چابهار، تامین تجهیزات و مدیریت اجرایی آن همکاری خوبی با ایران داشته باشیم »

در ماه‌های اخیر نیز شرکت‌های چینی بازدیدهای زیادی از بندر چابهار داشته‌اند و رئیس هیئت‌مدیره شرکت انرژی راه ابریشم کشور چین اعلام کرده است این کشور علاقه‌مند به احداث شهرک صنعتی چینی‌ها و بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی در چابهار است.

اهمیت بندر چابهار برای کشور افغانستان و نقش آن در تسهیل واردات و صادرات این کشور موجب شده است وزیر اقتصاد این کشور از تمایل زیاد تجار و بازرگانان افغان به فعالیت در بندر چابهار و سرمایه‌گذاری بیشتر در این منطقه سخن بگوید.

از طرف دیگر کشور پاکستان توسعه‌ی بندر «گوادر» خود در نزدیکی بندر چابهار را به شرکت‌های چینی سپرده و این کشور سرمایه‌گذاری عظیمی برای توسعه بندر گوادر در جنوب پاکستان برای تبدیل کردن آن به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های اقتصادی-تجاری منطقه انجام داده و فعالیت‌های عمرانی و تاسیساتی برای توسعه این بندر از سوی شرکت‌های چینی ادامه دارد. همچنین رئیس شرکت چینی که مسئولیت اجرای طرح توسعه بندر گوادر پاکستان را بر عهده دارد، اعلام کرده است این بندر به‌عنوان یک طرح چندین میلیارد دلاری، تا پایان سال جاری میلادی با تمام ظرفیت شروع به فعالیت خواهد کرد. بندر گوادر پاکستان ازنظر موقعیت استراتژیک مزیت‌های بالای بندر چابهار را ندارد ولی بااین‌وجود می‌تواند به‌عنوان رقیب این بندر مطرح باشد و لازم است مسئولان ایرانی نیز در توسعه بندر چابهار عزمی جدی داشته باشند.

این در حالی است که تنها با ۳ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در هند، این امکان فراهم می‌شود که پروژه تجهیز بندر چابهار و همچنین ساخت راه‌آهن آن تا سرخس توسط پیمانکاران داخلی غیردولتی اجرا شود. در این صورت علاوه بر استفاده از توانمندی‌های داخل کشور، نیازی به اعطای مجوزهای بلندمدت به سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از این بندر و قبول دیگر خواسته‌های آن‌ها نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود مسئولین کشور با استفاده از منابع داخلی و همچنین منابع بلوکه‌شده کشور، با سرعت بیشتری اقدام به توسعه و تجهیز بندر چابهار نمایند.

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: