۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
نخستین بسته خبری راه‌آهن منتشر شد

تولید ریل ملی، قربانی واردات

در حالی منابع از آمادگی هند برای صادرات ریل به ایران خبر می‌دهند که کارشناسان معتقدند که چنانچه راه آهن قرارداد پیش‌خرید ریل با ذوب آهن امضا کند، مشکل تأمین ریل کشور بدون نیاز به واردات حل خواهد شد.

به گزارش عیارآنلاین، نخستین بسته خبری راه‌آهن منتشر شد. در این بسته خبری، وضعیت راه‌آهن چابهار-ایرانشهر، تولید ریل ملی و اتصال راه‌آهن ایران به عراق بررسی شده است.

راه‌آهن چابهار-ایرانشهر در انتظار توجه مسئولین

راه آهناخیراً، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار-ایرانشهر ۴۰درصد پیشرفت داشته است، گفت: «عملیات ریل‌گذاری ۲۰۰ کیلومتر این خط آغاز شده و طبق زمان‌بندی اعلام شده به بهره‌برداری می‌رسد».

اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی یکی از طرح های موثر برای تحول ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب است که در قالب طرح مصوب در بودجه سالانه کشور قرارگرفته است. با این حال پیشرفت این طرح (راه آهن چابهار-زاهدان) پس از گذشت ۶ سال کمتر از ۱۰ درصد بوده است. طبیعتا وابستگی به بودجه دولتی مهمترین عامل این وضعیت است که بررسی نحوه تخصیص بودجه در ۶ سال گذشته نشان‌دهنده آن است.

۱۳۹۵۰۳۲۶۰۱

براساس لایحه پیشنهادی قانون بودجه ۹۵، این پروژه به شماره طرح ۴۰۷۰۱۰۶۹، از سال ۹۰ تا ۹۳ فقط ۲۴٫۲ میلیارد تومان عملکرد داشته است. این در حالی است که کمترین برآورد برای ساخت هر کیلومتر خط آهن در دشت حدود ۵ میلیارد تومان بوده است است به عبارت دیگر، تنها اتصال چابهار به زاهدان به طول ۶۱۰کیلومتر اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و تخصیص ۲۴ میلیارد تومان در مدت ۳ سال به این طرح عملا به معنای تعطیلی پروژه در این دوره زمانی است. ناگفته نماند همزمان با سفر اخیر نخست وزیر هند به ایران، علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: «تفاهم‌نامه تامین مالی و اجرای پروژه خط ریلی چابهار-زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر به امضای طرفین رسید. طرف هندی موظف است ظرف مدت چهار ماه طرح تامین مالی مناسب پروژه را از منابع خود ارایه و به تصویب مراجع ذیصلاح  از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برساند». وی همچنین خاطرنشان کرد: «در صورت تصویب طرح تامین مالی، مقرر شده اسناد مهندسی مورد نیاز برای ارایه پیشنهاد فنی-مالی طرح از سوی طرف هندی ظرف مدت سه تا چهار ماه ارایه شود و به تصویب کارفرما برسد، سپس ظرف مدت دو ماه فرایند توافق قیمت قرارداد دنبال خواهد شد و طول مدت کل این فرآیند  ۱۰ ماه در نظر گرفته شده است».

تولید ریل ملی، قربانی واردات

ریلیک بانک هندی قصد دارد برای صادرات ریل به ایران و توسعه بندر چابهار، ۳۰ میلیارد روپیه از بازار داخلی هند سرمایه جذب نماید. این بانک در قالب صندوق توسعه صادرات، خطوط اعتباری‌ای به‌ارزش ۳۰ میلیارد روپیه (۴۴۴ میلیون دلار) به ۷ بانک ایرانی برای استفاده جهت واردات ریلهای فولادی از هند و توسعه بندر چابهار اختصاص داده است.

فروردین ماه سال جاری بود که سید مسعود نصر آزادانی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور اعلام کرد: «برای تولید ریل ملی با ذوب‌آهن اصفهان تفاهم‌نامه به امضاء رسید و قرار بود آنها ریل را تا شهریور ۹۴ به تولید برسانند و ما هم از آن تاریخ خریدهای خارجی را متوقف کنیم. اما پروژه به اجرا نرسید و مجوز ترک تشریفات خرید ۱۵۰ هزار تن ریل از خارج را از دولت قبل داشتیم که فعلاً ۳۰ هزار تن آن انجام شد» این در حالی است که احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن، با اشاره به اینکه نصب تجهیزات پروژه تولید ریل ملی در اواخر سال گذشته به پایان رسیده است، اظهار داشت: «در حال حاضر در مرحله پیش راه اندازی قرار داریم که بر این اساس تا خردادماه، ریل قابل عرضه تولید خواهد شد».

کارشناسان معتقدند که چنانچه راه آهن قرارداد پیش‌خرید ریل با ذوب آهن امضا کند، مشکل تأمین ریل کشور بدون نیاز به واردات حل خواهد شد.

قطار ایرانی به کربلا می‌رسد؟

عراقفروردین ماه ۹۴ بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت پل بر روی اروندرود و اتصال شبکه راه آهن ایران به عراق، ابراز امیدواری کرد: «با همکاری عراق طراحی این پل تک پایه تا پایان خرداد نهایی و تیر امسال عملیات اجرایی آن که متخصصان کشورمان آن را طراحی کرده اند آغاز شود».

در همین راستا ۱۷ بهمن سال گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ابراز امیدواری کرده بود که امکان سفر ریلی به کربلا تا اربعین آینده فراهم شود و وعده داد که در صورت وجود کمی همت و اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی از این پروژه حمایت خواهد کرد. به گفته رئیس جمهور، با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند.

با این حال عبدالکریم درویش‌زاده، مدیرکل راه آهن جنوب در رابطه با زمان انجام این پروژه اعلام کرده است که برای ساخت پل اروند، یک سال و نیم زمان پیش‌بینی شده بود اما با توجه به اینکه هنوز فعالیت اجرایی در این زمینه انجام نشده و با توجه به مشکلات بودجه‌ای پروژه، به نظر می‌رسد زمان اجرا حداقل تا ۲ سال آینده طول بکشد.

سایر اخبار مهم

اتصال خراسان جنوبی به راه آهن سراسری از اولویت های دولت یازدهم است

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اتصال استان به راه آهن سراسری یکی از اولویت های کاری دولت یازدهم است، گفت: اجرایی شدن موافقتنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان می تواند زمینه های تسریع در اجرای این پروژه را فراهم کند.

 جزئیات تخفیف‌های ترانزیتی برای فعال کردن کریدور چابهار

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور چابهار برای ایران٬ افغانستان و هند گفت: برای فعال‌کردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰درصد هزینه ترانزیت تخفیف داده می‌شود؛ در بخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینه‌های ترمینالی تخفیف‌های ۳۰درصدی و ۵۵درصدی پیش‌بینی شده است.

اهمیت کریدور چابهار برای هند و افغانستان

حسین عاشوری، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت کریدور چابهار برای هند و افغانستان گفت: ترانزیت مواد معدنی افغانستان به هند از مسیر ریلی ایران و بندر چابهار هدف اصلی سرمایه‌گذاری در کریدور ترانزیتی چابهار از سوی کشورهای سرمایه‌گذار است.

۴۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور در حال احداث است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:با ساخت ۴۷۳۱ کیلومتر شبکه ریلی، یک هزار و ۱۱۶ کیلومتر آزادراه، ۴۵۰۰ کیلومتر بزرگراه تحولی عظیم در این حوزه محقق خواهد شد.

نیاز تکمیل خطوط ریلی کشور به ۵۳ هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از در حال ساخت بودن ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی اصلی در سراسر کشور خبر داد. امیر امینی در کرمانشاه، اعتبار لازم برای اتمام این میزان خطوط ریلی را ۵۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد. او افزود: تلاش داریم تا بخشی از این اعتبار از طریق فاینانس خارجی تامین شود و یا از سیستم‌های مالی BOT و یا BLT برای تامین منابع آن استفاده شود.

واردات ۳۰۰ واگن ۲۰ ساله از اروپا برای نوسازی ناوگان رجا

مدیرعامل شرکت حمل ونقل نقل ریلی رجا با بیان این‌که واگنهای دست‌دوم اروپایی جایگزین واگنهای ۵۵ ساله رجا می‌شود، گفت:حدود ۳۰۰ دستگاه واگن با عمر بالای ۴۵ سال داریم که آنها را با واگنهای دست‌دوم ۱۵ تا ۲۰ ساله جایگزین می‌کنیم.

مجوز واردات واگن دست دوم در ۳ سال اخیر نداده ایم

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن در سه سال اخیر مجوز واردات واگن دست دوم به شرکتهای حمل و نقل ریلی نداده است. بابک احمدی در نشست خبری با بیان این که درد صنایع ریلی را می دانیم، اظهار کرد: در برنامه چهارم توسعه هدف بلند برای توسعه راه آهن پیش بینی شده بود، همان زمان با همت راه آهن و رجا به دولتی بودن تک تک واگن سازان داخلی ایجاد شدند. واگن سازان ایریکو، ایریکو، پلور سبز و… به واسطه سفارش راه آهن در کشور راه اندازی شدند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: