۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۴۲
پرونده "مرغ همسایه"‌ــ‌۱/ یک مقام مسئول حمل‌ونقل :

سازمانهای نظارتی به موضوع واردات واگن دست‌دوم ورود کنند/ زیمنس آلمان به‌اندازه ۳ سوله واگن‌سازی پارس ایران نیست

یک مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل با اعلام اینکه کل کارخانه زیمنس آلمان به‌اندازه سه سوله واگن‌سازی پارس ایران نیست و آنها امکانات هیچ‌کدام از واگن‌سازان داخلی‌ها را ندارند، گفت: سازمانهای نظارتی به موضوع واردات واگن دست‌دوم ورود کنند.

به گزارش عیارآنلاین، این مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل  در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود توانمندی‌های داخلی، شرکتهای بهره‌بردار شبکه ریلی اقدام به واردات واگنهای دست‌دوم می‌کنند، اظهار کرد: رویه واردات واگن دست‌دوم به این صورت است که شرکت حمل‌ونقلی تقاضای واردات را به معاونت ناوگان راه‌آهن می‌دهد، این تقاضا بر اساس استانداردهای داخلی و UIC به تأیید می‌رسد و واردات آن بلامانع اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: در مرحله بعد موضوع واردات واگن نو یا دست‌دوم در کمیسیون ماده ۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده و باید اکثریت اعضای این کمیسیون به آن رأی مثبت دهند.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر بحث واردات واگن دست‌دوم شدت گرفته است، افزود: در حالی که ظرفیت کارخانه‌های داخلی تقریباً خالی است، اما شرکتهای حمل‌ونقلی با توجیه ارزان‌ بودن اقدام به واردات واگنهای دست‌دوم می‌کنند.

این مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل در ادامه با اشاره به اینکه توجیه ارزان بودن واگنهای دست‌دوم کاملاً غلط است، گفت: چرا شرکتهای داخلی به‌جای واردات واگن دست‌دوم و مستعمل خارجی، از واگن‌سازان داخلی نیازهای خود را تامین نمی‌کنند؟ ورود واگن دست‌دوم در گذشته تجربه ناکامی بود و هیچ ثمره‌ای جز کاهش تولیدات داخلی برای کشور به‌همراه نداشت.

وی با انتقاد از بازسازی واگنهای دست‌دوم پس از ورود به کشور، اظهار کرد: هر واگن دست‌دوم ۷۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی با تأکید بر اینکه صدور مجوز واردات واگن دست‌دوم ربطی به دولت قبل ندارد، یادآور شد: به‌فرض اینکه این‌گونه باشد،‌ دولت یازدهم بسیاری از مجوزها و مصوبات دولت قبل را ابطال کرد،‌ این مجوز را نیز در راستای حمایت از تولید داخل لغو می‌کرد.

این مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل در ادامه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و ضرورت توجه به تولید ملی،‌ تصریح کرد: گام اول در راستای اقتصاد مقاومتی این است که به تولید داخلی اهمیت دهیم.

وی با تذکر ضرورت ورود سازمانهای نظارتی به موضوع واردات واگن دست‌دوم، ادامه داد: مشکل واگن‌سازان داخلی چیست که بهره‌برداران شبکه ریلی هیچ توجهی به آنها ندارند؟ کل کارخانه زیمنس آلمان به‌اندازه سه سوله واگن‌سازی پارس ایران نیست و آنها امکانات هیچ‌کدام از واگن‌سازان داخلی را ندارند، اما با این حال شرکتهای حمل‌ونقل هیچ اعتقاد و باوری به تولید ملی ندارند.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: