۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۷

وضعیت وخیم صنعت خودروهای سنگین کشور و راهِ درمانی به نام تمرکزگرایی

تولید و مونتاژ مدل های بسیار زیاد خودروهای سنگین توسط شرکت های متعدد در ایران باعث شده است صنعت تولید این خودروها در کشور قوام و دوام پیدا نکند و وزارت صنعت برای حل این مشکل باید سیاست تمرکزگرایی در تولید خودروهای سنگین در کشور را در پیش بگیرد.

به گزارش عیارآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی از لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور، امکان ورود کامیون‌های با سه سال کارکرد برای نوسازی ناوگان باری و کامیونی کشور را تصویب کردند. براین اساس به دولت اجازه داده شد با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به کشور وارد شوند.

با توجه به آمار تولید در سال های اخیر، حال و روز تولید خودروهای سنگین در کشور بسیار وخیم است. آمار فوق نشان می دهد که در سال های اخیر تولید این خودروها بسیار کم و نوسانی بوده است. تیراژ تولید خودروهای سنگین حدود ده تا بیست هزار دستگاه در سال بوده است. این در حالی است که هم اکنون ۱۸۰ هزار خودرو سنگین با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور تردد می کند. این میزان در سال ۹۰ برابر ۵۰ هزار دستگاه بود.

با آمار تولید فعلی حداقل ۱۰ سال زمان می برد تا همین ۱۸۰ هزار خودرو سنگین فرسوده نوسازی شود. علاوه بر این نیز طی همین ده سال بیش از ۱۰۰ هزار خودرو سنگین دیگر نیز به فرسودگی که می رسد که در مجموع حدود ۱۵ سال نوسازی ناوگان زمان می برد. بنابراین و باتوجه به هزینه بالای خودرو سنگین صفر، تصمیم واردات خودرو سنگین دست دوم گرفته شد.

یکی از مواردی که موجب عدم توسعه تولید خودرو سنگین پس از تجربه طولانی مدت در تولید این خودروها شده است، تولید مدل های بسیار زیاد با تیراژ بسیار کم در دهه اخیر است. با توجه به آمار منتشره توسط دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه در سال های اخیر۱۴ شرکت داخلی ۳۳ مدل کامیون، کامیونت و کشنده با تیراژ بسیار پایین در داخل کشور تولید کرده اند به صورتی که فقط ۶ مدل دارای تیراژ سالانه ۵۰۰ دستگاه است.

تولید مدل های فراوان با تیراژ پایین موجب عدم شکل گیری توان قطعه سازی در کشور به علت تیراژ پایین قطعات مورد نیاز و عدم توان تولید خودرو سنگین در کشور شده است. علاوه بر این مونتاژ کاری در تیراژ پایین موجب عدم شکل گیری توانایی طراحی خودرو سنگین در کشور شده است. عدم شکل گیری قطعه سازی و فقدان توانایی طراحی موجب وابستگی شدید کشور به شرکت های خارجی به منظور مونتاژ این خودروها شده است.

بنابراین برای درمان این مشکل برای سال های آینده وزارت صنعت باید با به کارگیری سیاست تمرکز در تولیدات خودرو سنگین علاوه بر برطرف کردن نیاز کشور، از نابودی این صنعت سابقه دار در کشور جلوگیری نماید.

منبع:تسنیم

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: