۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶

جوابیه آموزش و پرورش: انکار لزوم حمایت از بخش غیردولتی به معنای تعطیلی آن، مغایر اقتصاد مقاومتی است

به دنبال انتشار گزارش «خرید خدمات آموزشی خصوصی‌، دهن‌کجی به اقتصاد مقاومتی» از سوی روزنامه «جوان»، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش پاسخی به دفتر «جوان» ارسال کرده است. طبق پاسخ سازمان مذکور، انکار لزوم حمایت از بخش غیردولتی به معنای تعطیلی این بخش مغایر اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

به گزارش عیارآنلاین، در پاسخ این سازمان آمده است: «‌با عنایت به مشکلات وزارت آموزش و پرورش در تأمین انسانی و تبعات استخدامی جذب نیرو و کاهش نیروی انسانی به دلیل بازنشستگی خصوصاً در دوره ابتدایی بودجه سال ۹۴ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده به منظور پوشش کامل تحصیلی دانش‌آموزان لازم‌التعلیم نسبت به خرید خدمات آموزشی از پرداخت سرانه دانش‌آموزی اقدام کند.
با اجرای این طرح بسیاری از دانش‌آموزان در استان‌های مختلف که به واسطه شرایط خاص قومی و مذهبی منطقه از تحصیل بازمانده بودند مشغول تحصیل شدند. همچنین تعدادی از مدارس دو شیفت ابتدایی تک شیفت تبدیل شدند و کلاس‌های چند پایه به صورت تک پایه اداره شدند.  خرید خدمات آموزشی موضوعی قانونی است و نبایستی با اهداف جناحی و به بهانه اقتصاد مقاومتی هر برنامه و طرحی را مورد تردید قرار داده و بر کرسی اتهام بنشانیم. ‌نکته بعد اشاره این مطلب به تفاوت احتمالی خدمات ارائه شده به دانش‌آموزان منتقل شده از مدرسه دولتی با دانش‌آموزانی است که از ابتدا در مدرسه غیردولتی مشغول تحصیل بوده‌اند. اولاً دولت هزینه تحصیل این دسته از دانش‌آموزان را به مؤسس پرداخت کرده و از این نظر مؤسس و مسئولان مدرسه تفاوتی میان این دانش‌‌آموزان و دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی قائل نمی‌شوند و ثانیاً امکان تبعیض آموزشی میان دانش‌آموزانی که بر سر یک میز و در یک کلاس درس نشسته‌اند عملاً وجود ندارد و چنین ادعایی چیزی جز اشکال تراشی و بهانه‌گیری نمی‌تواند باشد.  ‌در کلیه فعالیت‌های اقتصادی و من‌جمله امور خدماتی، کارآفرین با صرف سرمایه مادی و معنوی خود مبادرت به سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌نماید و با ایجاد اشتغال برای دیگران، ضمن انتفاع، چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورده و موجب رونق اقتصادی از سویی و کاهش تصدی‌گری دولت از سوی دیگر می‌گردد و لذا کلیه دولت‌ها ملزم به حمایت از کارآفرینان و فعالان عرصه بخش غیردولتی می‌باشند. انکار لزوم حمایت از بخش غیردولتی به معنای تعطیلی این بخش مغایر اقتصاد مقاومتی می‌باشد.»

بستن دهان منتقدان به بهانه اهداف جناحی
این جوابیه در حالی انتقاد به نحوه اجرای قانون مزبور را همراستا با اهداف جناحی و اتهام‌زنی قلمداد می‌کند که به رغم درخواست مکرر رسانه‌ها سازمان توسعه مشارکت‌ها از ارائه مستندات در مورد بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان و کاهش شیفت برخی از مدارس سر باز زده است. در مقابل آنچه در برابر نمایندگان افکار عمومی قرار می‌گیرد اعتراض به عملکرد بخش قابل‌توجهی از مدارس غیردولتی از سوی دانش‌آموزان و والدین آنهاست.

از ادعای ستاد تا اقدام صف
در پاسخ بند بعد از ادعای سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی باید گفت از این منظر مدیران محترم این سازمان دچار ساده‌انگاری شده‌اند زیرا این ادعا که مسئولان این مدارس میان دانش‌آموزان خود تفاوت قائل نمی‌شوند نافی وجود این تفاوت‌ها در عمل نیست و الزامی در این مورد متوجه مسئولان مدارس مزبور نیست. نکته جالب توجه این است که رسیدن این جوابیه به دفتر «جوان» همزمان شد با انتشار گزارشی با عنوان تنبیه روحی یک دانش‌آموز در تهران! در رسانه‌ها.  این گزارش از رفتار تبعیض‌آمیز اولیای یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران با دانش‌آموزی پرده برمی دارد که پدر وی چند ماهی است امکان پرداخت به موقع اقساط شهریه فرزندش را ندارد که کمترین پیامد آن مشکلات روحی است که برای دانش‌آموز به وجود آورده است.  در این گزارش همچنین فهرستی از محرومیت‌های این دانش‌آموز از خدمات آموزشی و پرورشی رسانه‌ای شده است.  مسئولان محترم آموزش و پرورش باید بدانند بهانه‌تراشی، اتهام زنی، اشکال تراشی، سوگیری‌های جناحی نمی‌تواند متوجه تمام رسانه‌ها باشد. نحوه اجرای این قوانین در توسعه مشارکت‌ها که به زعم کارشناسان خصوصی‌سازی بیشتر برازنده آن است حتی صدای رسانه‌های همسو با دولت را نیز درآورده است.

بیراهه خصوصی‌سازی و توسعه آموزشی
همچنین در جای دیگری از جوابیه آموزش و پرورش به ارتباط میان افزایش پوشش تحصیلی کودکان لازم‌التعلیم با خرید خدمات آموزشی و توسعه مشارکت بخش خصوصی اشاره شده است که نشانی غلط است.

در مناطقی که خانواده‌ها به دلایل مختلف از جمله دلایل قومی و مذهبی از تحصیل فرزند خود جلوگیری می‌کنند ورود بخش غیردولتی چگونه می‌تواند اعتماد این بخش از والدین را جلب کند؟
مقایسه نظام حاکمیتی تعلیم و تربیت با سایر فعالیت‌های اقتصادی و امور خدماتی شاه بیت پاسخ آموزش و پرورش به روزنامه «جوان» است. در این بخش آمده است.

تسهیلات دولتی برای بخش خصوصی!
از سوی دیگر سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی در جوابیه خود حمایت از مدارس غیردولتی و افزایش اعطای مجوزهای جدید را جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش برمی‌شمارد و آن را مشابه اقدام سایر نهادها از جمله وزارت ارشاد در این زمینه عنوان می‌کند.  توجه مسئولان محترم این وزارتخانه را به این نکته جلب می‌کنیم که مقایسه آموزش و پرورش با سایر نهادها بدترین توجیهی است که می‌توان در مورد این مسئله به کار برد.  علاوه براین همانطور که در گزارش ۲۶ فروردین «جوان» آمده، بخش خصوصی که توان بقای خود در چرخه اقتصادی موجود در نظام تعلیم و تربیت را ندارد و برای حفظ خود نیازمند حمایت و تسهیلات دولتی است و با این کار به دولت هزینه تحمیل می‌کند چگونه با مشارکت خود در اداره مدارس ظرفیت‌هایش را در اختیار آموزش و پرورش خواهد گذاشت؟

در پایان از مدیران دلسوز آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم برای حفظ کیان این نهاد حاکمیتی و انجام مأموریت‌های آن در جهت دفاع از منافع نظام و تحقق منویات مقام معظم رهبری از تفسیر به رأی قوانین یا مطالعه و اجرای ناقص و گزینشی آن پرهیز کنند. همچنین روزنامه «جوان» مسئولان سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش را به مناظره با حضور کارشناسان و صاحبنظران در این راستا دعوت می‌کند.

منبع: روزنامه جوان

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: