۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸
پنجاه و چهارمین بسته خبری صنعت منتشر شد

بررسی آمار تولید در سال ۹۴/ تولید در سرپایینی

بر اساس آمار مرکز آمار، نرخ رشد گروه صنعت در سال ۹۴ برابر ۲٫۲- درصد بوده است. کارشناسان این کاهش نرخ رشد را ناشی از کاهش توان مالی مردم و دوره انتظار برای توافق هسته‌ای می‌دانند. به‌علاوه اینکه اقدام مناسبی برای رفع اشکالات ساختار اقتصادی کشور صورت نگرفته است.

به گزارش عیارآنلاین، در این شماره از بسته خبری صنعت مسائل حمایت دولت از تولید کنندگان، بررسی آمار تولید در سال ۹۴ و سرانجام قیمت گذاری خودرو مورد بررسی قرار گرفته اند.

برنامه دولت برای تولید/ بانکها باز هم کارشکنی می‌کنند؟

اعطای تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط از ابتدای سال جاری مورد توجه مسئولین قرار گرفت. در همین راستا، قرار شد تا بانک ها با دریافت یارانه ۸۰۰ میلیارد تومانی از دولت، سود تسهیلات برای این واحدها را کاهش دهند. به گفته یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک، کارگروه‌های استانی براساس دو شرط، واحدهای مشمول تسهیلات را به بانک‌ها معرفی می‌کنند. اول این‌که این واحدها بازار فروش مناسبی داشته باشند و دیگر این‌که کیفیت محصولات تولیدیِ آن‌ها به تأیید وزارت صنعت برسد. با افزودن دو شرط مذکور، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای شرایط «نداشتن بدهی غیر جاری» و «چک برگشتی»، را برای دریافت وام حذف کرد. حذف این شرایط به واحدهای تولیدی کمک می‌کند تا فرصتی برای حل مشکلات مالی داشته باشند. البته اعتبارسنجی وزارت صنعت برای اعطای تسهیلات، نیز مهم است و می‌تواند انحراف منابع این تسهیلات به فعالیت‌های غیرمولد را کاهش دهد.

اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی اهمیت زیادی دارد؛ به عنوان مثال در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با موضوع پایش محیط کسب‌و‌کار در فصل پاییز ۹۴[۱] مسئله «تأمین مالی» مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان نام برده شد. در این گزارش بر‌اساس نظر‌سنجی از واحدهای تولیدی سه مسئله اول تولیدکنندگان از جنس تأمین مالی بود و در رأس آن نیز «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» قرار داشت. با تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی می‌توان امیدوار بود که مشکل تأمین مالی این واحدها کم‌تر شود.

به رغم اقدامات فوق اما احتمال می‌رود بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات وظایف خود را به‌درستی انجام ندهند. به عنوان مثال رئیس‌زاده، دبیر انجمن نساجی، دراین‌باره بیان داشت که بانک ها خواستار ماندن ۳۰ درصد از مبلغ تسهیلات در حساب جاری هستند که این اقدام سود تسهیلات را افزایش می‌دهد. در صورت صحت این مطلب، پیگیری‌های لازم از سوی وزارت صنعت باید صورت گیرد تا این مشکل رفع شود.

بررسی آمار تولید در سال ۹۴/ تولید در سرپایینی

پس از کش و قوس‌های فراوان و پیگیری رسانه‌ها سرانجام معاون صنایع وزیر صنعت انتشار گزارش نماگر سال گذشته‌ی صنعت را تا ابتدای خرداد‌ماه ۹۵ وعده داد. وی به علت توقف انتشار آمار مذکور از مرداد ۹۴ اشاره نکرد. این آمار تا کنون به‌طور رسمی منتشر نشده است، اما آمار تولید برخی کالاهای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی در خبرگزاری‌های رسمی کشور بازتاب یافت.

با نگاهی کلی به این آمار، تولید وسایل نقلیه و لوازم خانگی کاهش قابل توجهی داشته اند. در وسایل نقلیه انواع سواری، وانت، کامیون کشنده، کمباین و تراکتور کاهش تولید داشته‌اند و حتی تولید کامیون، کمباین و تراکتور بیش از ۵۰ درصد کم شده‌ است. البته در خودرو‌ها، تولید مینی‌بوس و اتوبوس با رشد ۳۰ درصدی همراه شد. آمار تولید دیگر گروه کالایی که کاهش قابل توجهی داشت، لوازم‌خانگی بود. در این گروه تولید تلویزیون، ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت. تنها استثنای این گروه، کولرآبی است که ۵ درصد بیش‌تر تولید شد. آمار تولید فیبر و نخ و الیاف پلی‌استر نیز افزایش بیش از ۲۰ درصد داشته‌اند. سایر کالاها افزایش یا کاهش قابل توجه نداشتند. مهم‌ترین علل کاهش تولید عمده کالاها، شرایط رکودی و کمبود تقاضا عنوان می‌شود.

علاوه بر این، مرکز آمار هفته گذشته نرخ رشد سال ۹۴ بدون محاسبه نفت را ۰٫۹ درصد اعلام کرد. نتایج مذکور، نرخ رشد گروه صنعت را ۲٫۲- درصد نشان می‌دهد. کارشناسان درباره علل کاهش نرخ رشد کاهش توان مالی مردم و دوره انتظار برای توافق هسته‌ای را نام می‌برند. به‌علاوه اقدام مناسبی برای رفع اشکالات ساختار اقتصادی کشور صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال اصلاح نظام بانکی کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند اما دولت و مجلس در انجام این مهم تعلل می‌کنند.

سرانجام قیمت‌گذاری بازار خودرو چه خواهد شد؟

هفته گذشته شیوا، رئیس شورای رقابت خبر داد که مجوز افزایش قیمت خودرو از خردادماه قابل اجرا است. مجوز مذکور اجازه می‌دهد ایران خودرو قیمت خودروهای خود را تا ۱٫۸ درصد و سایپا تا ۰٫۴ درصد افزایش دهد. البته خودروسازان می‌توانند افزایش قیمت را اعمال نکنند.

بحث در مورد قیمت‌گذاری خودرو با اعلام این مجوز در هفته‌های گذشته بالا گرفت. از یک طرف وزیر صنعت و خودروسازان معتقدند تعیین قیمت برای خودرو، اشتباه است و سازوکار بازار باید قیمت را تعیین کند؛ از طرف دیگر شورای رقابت، بازار خودروهای زیر ۲هزار سی سی را انحصاری می‌داند و معتقد است آزاد شدن قیمت در شرایط انحصاری، احتمالاً به اجحاف در حق مشتریان منجر می‌شود.

در عین حال زمزمه‌هایی در مورد خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به گوش می رسد. شاهد این موضوع، خارج شدن دو خودروی دنا و تندر ۹۰ از قیمت گذاری است. به علاوه رئیس شورای رقابت اظهاراتی برای خروج این شورا از قیمت‌گذاری در بهمن ماه ۹۴ داشت؛ هرچند درنهایت نظر کلی این شورا به حفظ شرایط فعلی قرار گرفت. حال باید دید در آینده چه تصمیمی در این مورد گرفته خواهد شد.

موضوع قیمت‌گذاری خودرو نه‌تنها امسال که در سال‌های گذشته نیز بحث‌های بسیاری را در پی داشت و همچنان راه‌حل مناسبی در این مورد ارائه نشده است. در این بین برخی کارشناسان راه‌حل هایی برای حل چالش قیمت‌گذاری پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان قیمت‌گذاری شورای رقابت را حذف کرد ولی به جای آن، خودروسازان موظف شوند درصدی از محصولات خود را در بازار صادراتی عرضه کنند تا در یک بازار رقابتی کشف قیمت صورت گیرد؛ سپس با در نظر گرفتن شرایط، قیمت در بازار داخل درصدی بیش‌تر از قیمت صادراتی تعیین شود. البته راه حل مذکور در کوره عمل قرار نگرفته، لکن می‌توان گفت که هندسه قیمت‌گذاری بازار خودرو، با ایده‌هایی نظیر راه‌حل فوق، قابل تغییر و اصلاح باشد.

اخبار مهم هفته

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: در صنعت استراتژی نداریم/ از مونتاژکاری در پسابرجام نگرانیم

رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس: ما در صنعت استراتژی نداریم و نمی‌دانیم صنعت کشور به کجا می‌رود./ در پسابرجام و رفت و آمد خارجی‌ها، از مونتاژ کاری در ایران نگرانیم./ وقتی بازار ۸۰ میلیونی در ایران و بازار ۳۰۰ میلیونی در اطراف خود داریم، دلیلی ندارد مونتاژکاری کنیم و باید در پسابرجام هر جا به سمت تولید و انتقال فناوری برویم.

سهم ۲۹ درصدی صنعت و معدن از تسهیلات بانک ها در سال ۹۴

صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی: از کل تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها معادل ۴۱۷ هزار میلیارد تومان، ١٢٢ هزار میلیارد تومان (یک بیلیارد و ۲۲۰ هزار میلیارد ریال) معادل ٢۹درصد به بخش صنعت تخصیص یافت./ از تسهیلات بخش صنعت، ١٠۶ هزار میلیارد تومان (یک بیلیارد و ۶۰ هزار میلیارد ریال) سرمایه در گردش پرداخت شده به واحدهای اقتصادی بود.

بسته حمایت از صادرات غیر نفتی به زودی ابلاغ می شود

نعمت زاده، وزیر صنعت: با تاکیدات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دستورالعمل بسته حمایت از صادرات غیرنفتی تهیه شده که پس از امضاء دستگاههای ذیربط به زودی ابلاغ خواهد شد.

وجه قانونی ممنوعیت واردات از آمریکا باید تعریف شود

مودوی، معاون سازمان توسعه تجارت: به خاطر حساسیت‌های به‌وجود آمده، واردات خودرو از آمریکا ممنوع شده است ولی باید برای آن وجه قانونی تعریف شود، چرا که ما باید در نهایت از قوانین تبعیت کنیم و قانون باید به ما اعلام کند که چه کالاهایی نباید ثبت سفارش شود.

تغییر تعرفه واردات لوازم خانگی در دستور کار وزارت صنعت

دیانی، رئیس انجمن لوازم خانگی: موضوع تعیین تعرفه واردات لوازم خانگی بر اساس میزان ساخت داخل در دست بررسی است./ با توجه به رقابت نابرابر بین تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان، این موضوع در وزارت صنعت در حال پیگیری است.

قائم مقام وزیر صنعت: تعرفه های روسیه برای کالاهای ایرانی متعادل می شود

خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت در پایان سفر به روسیه: براساس مذاکرات صورت گرفته با هدف رفع موانع پیش روی توسعه روابط بازگانی بین دو کشور، قرار شده تعرفه های گمرکی روسیه برای صادرکنندگان ایرانی متعادل شود.

سود و زیان تجارت ترجیحی با اوراسیا قابل پیش بینی نیست

پرند، کارشناس اقتصادی اوراسیا در مورد تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: تجارت ترجیحی تیغی دولبه است به این معنی که اگر صادرات ما به کشورها زیاد باشد، تراز تجاری به نفع ما خواهد شد اما اگر ایران توانایی جذب مشتری در این بازار را نداشته باشد شاهد سیل واردات کالاها خواهیم بود./ به نظر من سود و زیان برقراری تعرفه های ترجیحی با اوراسیا قابل پیش بینی نبوده و نیازمند برنامه ریزی های بلندمدت دولت است.

اختصاص ارز مبادله ای به ۶ کالای دیگر ممنوع شد

بنا به اعلام سازمان توسعه تجارت، فهرست دیگری از کالاهایی که تاکنون ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند شناسایی و ارز وارداتی آنها به ارز متقاضی تغییر کرد./ مرغ خرد نشده تازه یا سرد کرده، قطعه‌های تازه یا سرد کرده مرغ، کره بسته‌بندی شده به صورت ۵۰۰ گرمی و کمتر و کره بسته‌بندی شده به صورت بسته‌های بیش از ۵۰۰ گرمی از جمله این اقلام هستند.

نقشه‌ راه تجارت ایران با ۳۰ کشور هدف تهیه می‌شود

مودودی، معاون سازمان توسعه تجارت: در تدوین نقشه‌های راه تجارت سه فاکتور کشور هدف، گروه‌های کالایی و خدماتی و شرکت‌های صادراتی مدنظر قرار گرفته است./ تا به حال ۲۸ تا ۳۰ کشور هدف شناسایی شده که براساس گروه‌های کالایی مزیت‌دار دسته‌بندی می‌شوند. همچنین شرکت‌های بزرگ صادراتی در حال برنامه‌ریزی هستند تا بتوان آنها را تقویت کرد.

وزیر صنعت: مشارکت با سرمایه گذاران خارجی اولویت اصلی کشور/ با واردات واگن و محصولات نهایی مخالفیم

نعمت زاده، وزیر صنعت: مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی و انتقال تکنولوژی به داخل یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کشور پس از لغو تحریم‌هاست./ ما می‌توانیم در حوزه سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات نیز از این قابلیت استفاده کنیم./ ما با واردات واگن و محصولات نهایی مخالفیم اما اعتقاد داریم ظرفیت مناسبی برای مشارکت با خارجی‌ها و انتقال تکنولوژی وجود دارد.

خط تولید سایپا الجزایر پایان امسال به بهره برداری می رسد/ خردادماه امضای قرارداد سایپا و سیتروئن

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، زمان آغاز بهره برداری خط تولید سایپا در کشور الجزایر را پایان امسال اعلام کرد و گفت: قرارداد سایپا و سیتروئن خردادماه امسال امضا می شود./ میزان سرمایه گذاری سایپا در مراحل اولیه در الجزایر حدود ۵۰ میلیون دلار برآورد می شود./ سهم شرکت سایپا در این همکاری را ۲۵ درصد و سهم طرف الجزایری را ۷۵ درصد است.

_______________________________________________________

[۱] گزارش شماره ۱۴۸۳۴ منتشر شده در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۵

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: