۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۷
معاون سازمان توسعه تجارت:

صادرات به کشورهای توسعه یافته به ارتقای صنعت بسته بندی نیاز دارد

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در صورتی که بخواهیم رویکرد صادراتی خود را به سوی کشورهای توسعه یافته تغییر دهیم به سیستم بسته بندی درخور و شایسته نیاز داریم.

به گزارش عیارآنلاین ،محمدرضا مودودی روز دوشنبه در نشستی خبری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به مناسبت برگزاری همایش «برترین های صنعت بسته بندی» که روز دهم خردادماه و نمایشگاه تخصصی بسته بندی که از دهم تا سیزدهم خرداد ماه برگزار می شود، افزود: با توجه به شوک های نفتی در سال های اخیر باید به سوی صادرات غیرنفتی گام برداریم به طوری که این صادرات جایگزین کالاهای نفتی شود.
وی با تاکید بر این که صادرات غیرنفتی توان شکوفایی دارد و در دوره پسا تحریم می تواند شکل بگیرد، افزود: برای صادرات غیر نفتی باید مدیریت بهینه باشد و هم اکنون یکی از مشکلات اساسی در کشور نبود شرکت های تخصصی در عرصه صادرات است.
وی با اشاره به اینکه هنوز در تولید کالا نگاه به داخل پررنگتر از بیرون است، گفت: متاسفانه صادرات را به عنوان سرریز داخل نگاه می کنیم که این رویکرد خوبی نیست.
مودودی گفت: در سال ۱۳۷۲ ارزش صادرات غیرنفتی کشور سه میلیارد دلار بود و هم اکنون این میزان به بیش از ۱۰میلیارد دلار رسیده که رشد قابل توجهی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در سال جاری برنامه مفصلی برای توسعه صادرات دارد، گفت: باتوجه به اینکه عمده صادرات ایران به کشورهای آشوب زده منطقه بوده، تاکنون ضرورت بسته بندی کالاهای صادراتی ایران احساس نمی شده است.
وی اظهار داشت: ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران، کالاهای صنعتی و معدنی هستند. کشورهایی نظیر افغانستان و عراق که عمده صادرات ما به آنها انجام می شود به دنبال بسته بندی (به دلیل افزایش هزینه کالاهای صادراتی )نیستند.
وی ادامه داد: اما با توجه به رویکرد جدید دولت برای بازارهای اروپایی نیاز به ورود به صنعت بسته بندی به طور جدی داریم.
وی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی بسته بندی (WPO) و اتحادیه بسته بندی آسیا (APF)،بیان داشت: عضویت در این سازمان ها می تواند جایگاه ایران را در صنعت بسته بندی ارتقا دهد .
مودودی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰هزار صادرکننده در ایران داریم، گفت: کمتر از پنج درصد این صادرکنندگان ،بخش عمده صادرات (حدود ۹۴درصد) را بر عهده دارند و در صورتی که با عضویت در این سازمانها بتوانیم خدمات آموزشی در صنعت بسته بندی ارائه دهیم به طور یقین وضعیت عرضه کالا به کشورهای دیگر بهبود می یابد.
معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به سیاست های بین المللی علیه ایران در سال های گذشته گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های ناعادلانه بر علیه ایران سطح روابط بین المللی در حوزه صادرات غیر نفتی با کاهش مواجه بوده که در دولت تدبیر و امید این موانع در حال برطرف شدن است.
مودودی گفت: هنوز با صادرات غیرنفتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلاری فاصله زیادی داریم و در صورتی که بخواهیم به جایگاه رفیعی در این زمینه برسیم باید موضوع صادرات و بسته بندی را جدی بگیریم.
وی تاکید کرد: با استفاده از فناوری های نوین می توانیم فاصله افزایش صادرات را کوتاه تر کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در سال جاری رویکرد سازمان توسعه تجارت حول مثلث بازار هدف، خدمت یا کالایی که صادر می کنیم و شرکت هایی که صادرات را بر عهده دارند، شکل گرفته است.
مودودی گفت: ۵۰ کشور برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی شناسایی شده اند و سازمان توسعه تجارت مشوق ها را به سمت توسعه صادرت هدایت می کند. در صورتی که استراتژی مثلث در کشور شکل بگیرد می توانیم گام بزرگی در صادرات کالاهای غیر نفتی برداریم.
وی در خصوص کشورهای هدف برای صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: عراق، ترکمنستان و کشورهای همسایه ایران، روسیه، عمان، هند، بنگلادش ،چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا ، برخی از کشورهای آفریقایی و همچنین کشورهای شرق اروپا از جمله مناطقی هستند که بخش عمده صادرات ایران را می توانند به خود تخصیص دهند.
وی تاکید کرد: ایران توان تولید بالایی دارد و باید از تمام این توان در وهله نخست برای صادرات و سپس بازار داخلی بهره گیرد.

**بسته بندی حلقه مفقوده صنعت کشور
«افشین فخر» دبیر جشنواره برترین ها در صنعت بسته بندی، از برگزاری جشنواره «برترین ها در صنعت بسته بندی» در روز دهم خرداد ماه و نمایشگاه تخصصی این همایش از دهم تا سیزدهم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و گفت: بسته بندی حلقه مفقوده صنعت کشور است که باید به تکمیل و توسعه این صنعت در کشور همت کرد.
وی بیان داشت: ایران در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ عضو سازمان جهانی بسته بندی شد و با دریافت گواهینامه توانست در اتحادیه بسته بندی آسیا به عنوان عضو اجرایی قرار بگیرد.
فخر با اشاره به این که قدمت سازمان جهانی بسته بندی ۵۰ سال است، بیان داشت: در اتحادیه بسته بندی آسیا کشورهایی نظیر ترکیه ،هند، سنگاپور،اندونزی و برخی دیگر از کشورهای آسیایی عضو هستند.
فخر با اشاره به رویکرد دولت یازدهم پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت: همایش یاد شده با حضور مسئولان کشوری، مدیران بخش های دولتی و خصوصی و برخی از اعضای هیات مدیره سازمان جهانی بسته بندی و اتحادیه آسیایی بسته بندی برگزار می شود.
وی توضیح داد: این همایش و نمایشگاه تخصصی هم راستا با راهبردهای کلان سال اقتصاد مقاومتی؛اقدام و عمل و فرصت های ایجاد شده در فضای پسا تحریم برگزار می شود.
فخر هدف از برگزاری همایش را نمایش ظرفیت های ملی صنعت بسته بندی و ایجاد بستر رشد و تعالی صنعت یاد شده در کشور عنوان کرد.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: