۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۲
پنجاه‌وسومین بسته‌خبری صنعت،معدن‌وتجارت منتشرشد

ایجاد شفافیت در جریان کالا، پیش‌نیاز مبارزه با قاچاق

یکی از پیش‌نیازهای مبارزه با قاچاق، شفافیت جریان کالاست؛ بدین معنا که هر کالایی که به کشور وارد می‌شود، کاملاً شناسایی شده و مبدأ و مقصد آن مشخص شود. در این صورت، می‌توان کالای قاچاق و عوامل ورود آن را شناسایی کرد و برخورد مناسب را صورت داد.

به گزارش عیارآنلاین، پنجاه‌وسومین بسته خبری صنعت، معدن و تجارت منتشر شد. در این شماره، موضوعاتی چون قراداد شرکت خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه، ضرورت ایجاد شفافیت در واردات کالا برای جلوگیری از قاچاق و ممنوعیت واردات کالا از آمریکا بررسی شده است.

صنعت خودروسازی در دوربرگردان!

سیتروئنهفته گذشته معظمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از نهایی شدن قرارداد سایپا و شرکت سیتروئن خبر داد. بر اساس این قرارداد، ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان به این شرکت تعلق خواهد گرفت و محصولات سیتروئن در این کارخانه تولید خواهند شد. همچنین برخی خبرها نیز از آورده ۵۰۰ میلیون دلاری سیتروئن در این قرارداد حکایت دارد.

همکاری سایپا و این شرکت فرانسوی در حالی نهایی شد که پیش از این، ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن نیز قرارداد امضا کرده بودند. طبق آخرین اطلاعات، قطعات پلت‌‌فرم مشترک پژو سیتروئن در ایران‌خودرو تولید خواهد شد و این قطعات از طریق ایران‌خودرو به سایپا برای تولید خودروهای سیتروئن تحویل می‌شود. با توجه به این موضوع، مرکز مطالعات دانشگاه امیرکبیر از قرارداد سایپا به علت عدم ایجاد ارزش افزوده در انتقال فناوری انتقاد کرد؛ زیرا پلت‌فرم این دو شرکت پس از ادغام در سال ۱۹۷۶ به‌صورت مشترک تولید شده است و بنابراین قرارداد سایپا آورده جدیدی بیش‌تر از قرارداد ایران‌خودرو برای کشور نخواهد داشت. این یعنی ایران‌خودرو و سایپا هر دو با یک شرکت قرارداد امضا کرده‌اند و تنها تفاوت در نشان تجاری خودروهای تولیدی است.

سایپا و ایران‌خودرو در حال حاضر به دنبال شرکای خارجی دیگری نیز هستند. نجفی‌منش، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان از پیشرفت مذاکرات ایران‌خودرو و فیات خبر داد و گفت رنو نیز به دنبال خرید شرکت «بن‌رو» از سایپاست. با این اوصاف، به نظر می‌رسد دو خودروساز بزرگ کشور بیش‌ از آن‌که بتوانند از بازار فروش داخلی و منطقه‌ای برای توسعه محصولات داخلی استفاده کنند، این بازار را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار خواهند داد.

ایجاد شفافیت در جریان کالا، پیش‌نیاز مبارزه با قاچاق

شفافیت اقتصادیتأکید رهبر معظم انقلاب بر مبارزه با قاچاق باعث شد تا این روزها بحث‌های بیش‌تری در این خصوص انجام شود. برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا از ۱۸ میلیارد دلار واردات قاچاق به کشور حکایت دارد. مقایسه این آمار با واردات کشور نشان می‌دهد که حجم کالای قاچاق وارداتی به کشور معادل نیمی از واردات رسمی است. بااین‌حال، تاکنون آن‌چنان‌که باید با این پدیده مضر اقتصادی مقابله صورت نگرفته است.

یکی از پیش‌نیازهای مبارزه با قاچاق، شفافیت جریان کالاست؛ بدین معنا که هر کالایی که به کشور وارد می‌شود، کاملاً شناسایی شده و مبدأ و مقصد آن مشخص شود. در این صورت، می‌توان کالای قاچاق و عوامل ورود آن را شناسایی کرد و برخورد مناسب را صورت داد. این موضوع تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم در قالب طرح‌های کدگذاری همچون ایران‌کد و شبنم صورت می‌گرفت، ولی وزارت صنعت در سال ۹۲، اجرای این دو طرح را متوقف کرد. با گذشت بیش از دو سال از توقف این طرح‌ها، جایگزین مناسبی برای این دو طرح معرفی نشد. در این راستا هفته گذشته، گلستانی زاده، معاون نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا، از اجرای یک طرح کد رهگیری کالا در سال جاری که جایگزین ایران‌کد و شبنم خواهند شد، خبر داد. وی نام این طرح را نبرد، اما می‌توان طرح جایگزین را با طرح کد GS1 مرتبط دانست که وزارت صنعت در پاییز ۹۴ آن را مطرح کرد و حتی خسرو تاج، قائم‌مقام وزیر صنعت از ابلاغ آیین‌نامه‌های آن سخن گفت. باوجود این، از اجرایی شدن آن در سال گذشته خبری نشد. این کد مربوط به مؤسسه جهانی GS1 است که عمدتاً ارتباط کالا با کشورها و شرکت‌ها را مشخص می‌کند.

در مجموع، کارشناسان اجرای طرح GS1 را جایگزین ایران‌کد و شبنم نمی‌دانند و معتقدند هر کدام از این کدها کارکرد خود را دارند و جایگزین یکدیگر نیستند. به عنوان مثال، GS1 اطلاعاتی در مورد واردکننده و تعداد آن کالا در کشور نمی‌دهد؛ اما ایران‌کد و شبنم از این قابلیت برخوردارند و طبقه‌بندی مناسبی از کالا دارند. بنابراین کارشناسان با در نظر گرفتن تجربه سایر کشورها، استفاده هم‌زمان از همه کدها را پیشنهاد می‌کنند؛ ضمن آن‌که برای جلوگیری از تداخل، برقراری تناظر یک‌به‌یک بین همه کدها ضروری خواهد بود.

فهرست ممنوعیت واردات کالا از آمریکا به‌روزرسانی می‌شود؟

آمریکاواردات خودروی شورلت از آمریکا موضوعی است که در هفته‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع به دی‌ماه سال گذشته بازمی‌گردد؛ زمانی که مجوز واردات این خودرو رسانه‌ای شد. پیش از صدور این مجوز، بحث‌هایی در این خصوص وجود داشت که با توجه به دشمنی آشکار این کشور با ایران، ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا مورد توجه قرار گیرد. پس از آن، وزیر صنعت فهرستی را ابلاغ کرد که طبق آن واردات ۲۲۷ قلم کالا ممنوع شد. نکته مهم این بود که برخی از کالاها مانند خودرو در این فهرست وجود نداشت. در توجیه این موضوع، خسرو تاج، قائم‌مقام وزیر صنعت به علت این‌که خودرو کالای مصرفی نیست، ممنوعیت آن را الزامی ندانست.

اخیراً نیز پس از تذکر رهبر انقلاب در این مورد، وزیر صنعت از واردات خودرو آمریکایی اظهار بی‌اطلاعی کرد و وعده جلوگیری از این موضوع را داد. بعد از آن بود که ثبت سفارش این کالا ممنوع شد.

هرچند اقدام به ممنوعیت ثبت سفارش این کالا اقدامی ارزنده است، اما این اقدام باید پیش از صدور مجوز صورت می‌گرفت. یعنی اگر در فهرست ابلاغی وزیر صنعت، ممنوعیت واردات خودرو نیز قرار داده می‌شد، این مسائل به وجود نمی‌آمد. با توجه به این نکته لزوم بروزرسانی فهرست ممنوعیت واردات کالا از آمریکا آشکار می‌شود و ضروری است تا کالاهای دیگری همچون لوازم‌خانگی، دستگاه‌های الکترونیکی و سایر کالاهای مصرفی که در فهرست قبلی وجود نداشت، در آن قرار گیرد تا دیگر شاهد این اتفاق نباشیم.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: