۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۶

معاون سابق آموزش و پرورش: کاش به‌جای تغییرات مکرر در ساختار آموزش و پرورش، به محتوا پرداخته می‌شد

حشمتیان، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه حاکمیتی نباید به خاطر سلایق مختلف درگیر تغییر ساختار شود، گفت: ای کاش به جای تغییرات مکرر در ساختار وزارت آموزش و پرورش، به محتوای کارهای محوله رسیدگی می‌شد

به گزارش عیارآنلاین، فرشته حشمتیان درباره مضرات اقدامات سلیقه‌ای در تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش گفت: بسیاری از اقداماتی که در حوزه آموزش و پرورش انجام می‌گیرد، برای خانواه‌ها قابل هضم نیست؛ ای کاش به جای تغییرات مکرر  در ساختار وزارت آموزش و پرورش، به محتوای کارهای محوله رسیدگی می‌شد.

مشارکت اولیا و مربیان لازمه تربیت صحیح فرزندان است

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آنچه که برای «انجمن اولیا و مربیان» در عرصه تعلیم و تربیت قابل توجه است این است که فراموش نکند بچه‌هایی که به مدرسه واگذار می‌شوند،  فرزندان و ثروتهای بی‌بدیل خانواده‌ها هستند که به عنوان یک امانت ارزشمند به دست ما معلمان و مربیان سپرده می‌شود تا کار تکمیلی خانواده‌ها را انجام دهیم و در این کار تکمیلی نباید از مشارکت خانواده‌ها غفلت کند البته لازم به ذکر است که مشارکت صرفاً مشارکت مالی نیست بلکه مشارکت معنوی، تربیتی و فکری هم مورد استقبال مدارس است.

در سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌ پرورش، خانواده از ارکان تعلیم و تربیت دیده شده‌

حشمتیان افزود: در همه زمینه‌ها و مستندات قانونی مرتبط با آموزش و پرورش، نهاد مقدس خانواده مورد توجه خاص قرار گرفته است؛ به خصوص در سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌ پرورش، خانواده یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت دیده شده‌ است همچنین لازم است که نقش مشارکت مؤثر خانواده‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا به نتایج مورد نظر و اهداف آموزش و پرورش به نحو مطلوب برسیم؛ در واقع مثلث تاثیرگذار در رشد و ارتقای دانش‌آموز عبارتند از اینکه پایه ارتقای دانش‌آموز در خانواده است و تکمیل تربیت او در مدرسه و آثار مرتبط با نقش‌آفرینی مدرسه و خانواده در اجتماع دیده می‌شود و رشد و تعالی هر اجتماع هم تأثیر‌پذیر از ریشه تربیتی است اما در عین حال، دانش‌آموز در اجتماع هم تأثیر‌پذیر است و مسجد و محله و .. در او مؤثرند.

جایگاه قانونی انجمن اولیا و مربیان

رئیس سابق سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده در خصوص پیشینه انجمن اولیا و مربیان اظهار داشت: انجمن اولیا و مربیان دارای سابقه طولانی در ایران و بلکه در جهان و دارای اساسنامه است؛ در این اساسنامه از صدر تا ذیل وظایف همه ترکیب اولیا و مربیان برای همراهی با آموزش و پرورش مشخص است.

وی تصریح کرد: اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس، توسط اولیای دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند و مدیریت، نظارت و هدایت آن بر عهده مدیر مدرسه است؛ در جایگاه بالاتر، انجمن اولیا و مربیان منطقه است که مسئولیتش با رئیس منطقه است و در جایگاه بالاتر، انجمن اولیا و مربیان استان است که مسئولیتش با مدیرکل استان و در سطح بالاتر، شورای انجمن اولیا و مربیان به ریاست وزیر آموزش و پرورش است که قائم‌مقام وزیر نقش هدایت این انجمن را دارد.

علت تجمیع انجمن اولیا و مربیان با سازمان مدارس غیردولتی

حشمتیان یادآور شد: زمانی که بنده در مسئولیت قائم‌مقام انجمن اولیا و مربیان بودم، در یک مقطع زمانی، وزیر وقت آموزش و پرورش، تصمیم به انجام تجمیعی از لحاظ ساختاری گرفت و علت این تجمیع هم این بود که حوزه‌هایی که دارای مشارکت مردمی هستند،  در این طرح تجمیع شوند و بنده هم طبق تحلیل وزیر وقت محترم، مسئولیت ریاست سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت های مردمی و خانواده را به عهده گرفتم و چون در آن زمان کوچک‌سازی ساختار اداری به عنوان یک دستورالعمل مطرح بود و وزرا مأموریت بر انجام این کار در حوزه مسئولیت خود داشتند، وزیر آموزش و پرورش هم تصمیم گرفت با توجه به وجود حوزه‌هایی که با مشارکت مردم همراه بودند، دست به تجمیع این حوزه‌ها بزند؛ نکته قابل توجه این بود که وزیر وقت آموزش و پرورش این مصوبه تجمیع را از رئیس‌جمهور وقت گرفته بود.

وی متذکر شد: بنده به عنوان کسی که هم در زمان استقلال و هم در زمان تجمیع انجمن اولیا و مربیان، مسئولیت برعهده داشتم، معتقدم که آموزش و پرورش که یک دستگاه حاکمیتی است نباید به خاطر سلایق مختلف درگیر تغییر ساختار شود چرا ابتدا تجمیع و بعد مجدداً تفکیک رخ داد؟ این دست اقدامات برای خانواه‌ها قابل هضم نیست؛ ای کاش به جای تغییرات مکرر  در ساختار وزارت آموزش و پرورش، به محتوای کارهای محوله رسیدگی می‌شد.

تجمیع و تفکیک‌ها در افزایش کارایی آموزش و پرورش بی‌تأثیر بوده‌ است

معاون سابق آموزش و پرورش متذکر شد: متأسفانه در هنگام تجمیع در آموزش و پرورش، شاهد کاهش نیرو و آزاد شدن ساختمانهای آموزش و پرورش مانند ساختمان پنج طبقه خیابان صبا بودیم و در هنگام تفکیک شاهد افزایش نیرو و استفاده از ساختمانهای آزاد شده هستیم که تعجب هر انسانی را برمی انگیزد؛ متأسفانه این تجمیع و تفکیک‌ها در افزایش کارایی بدنه آموزش و پرورش کاملاً بی‌تأثیر بوده‌اند.

تصویب اساسنامه انجمن اولیا و مربیان در انتظار پایان تغییرات ساختاری!

حشمتیان یادآور شد: با توجه به تغییر شرایط زندگی خانواده‌ها و همچنین عدم تغییر اساس‌نامه انجمن اولیا و مربیان که نزدیک به ۲۰ سال از عمر آن می‌گذشت، با مشورت کارشناسان و صاحبنظران، تغییرات در اساس‌نامه انجام شد، اما متأسفانه با توجه به تغییرات مکرری که در ساختار وزارت آموزش و پرورش که در زمان مسئولیت بنده و البته در حال حاضر هم اتفاق می‌افتد، این اساس‌نامه به تصویب نهایی نرسید.

وی تصریح کرد: از اقدامات دیگری که در زمان مسئولیت بنده انجام شد می‌توان به افزایش ۲۰ ـ ۳۰ درصدی مراکز مشاوره خانواده همچنین افزایش محصولات و مکتوبات فرهنگی سازمان و آموزش هدفمند مدرسان خانواده اشاره کرد.

منبع: تسنیم

تلگر

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: