۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۰

طرح موضوع کاهش حجم کتب درسی در شورای عالی آموزش و پرورش

کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش درباره نظام برنامه درسی جدید بحث خواهد شد و موضوع کاهش حجم کتب درسی و پرداختن به حوزه مهارت و پرورشی مطرح می شود

به گزارش عیارآنلاین، حمیدرضا کفاش در دومین همایش کرسی های آزاد اندیشی دانش آموزی که ۲۰ اردیبهشت در دبیرستان شاهد هفتم تیر برگزار شد اظهار داشت: در این همایش میثاق نامه دانش آموزی اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را مطرح می کنم .

وی ادامه داد: در دو دیدار فرهنگیان و دانش آموزان با مقام معظم رهبری عنوان شد که ترجمان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در آموزش و پرورش تقویت هویت دینی و ملی است .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: در آموزش و پرورش باید کار گفتمان سازی در حوزه هویت دینی و ملی شکل داده شود تا به اقتصاد مقاومتی دست یابیم؛ در این راستا ۱۰ عنوان برای گفتمان سازی در این کرسی های آزاد اندیشی را مطرح می کنیم تا در مناطق و مدارس توسط همکاران مطرح شود.

کفاش خاطرنشان کرد: این ۱۰ عنوان میثاقی است برای تحقق فرمان رهبر تا از سوی شما و معلمان مورد نقد و بررسی قرار گیرد. ما با همکاری مجموعه ای از همکاران بر اثر یک بارش فکری در سطح ستاد و استان به این ۱۰ نکته رسیده ایم تا در حوزه دانش آموزی محقق و عملیاتی شود.

کفاش ۱۰ میثاق مطرح شده برای تحقق فرمان رهبری را به شرح زیر مطرح کرد: برای تحقق فرمان رهبرم میثاق می بندم …

۱-تولید داخلی کشور خود را مطرح کنم و به خانواده خود توصیه کنم تا در انجامش مراقبت شود.

۲-تلاش می کنم تا در مصرف انرژی همیشه صرفه جویی کنم و از هدررفتن منابع ملی با تذکر و توصیه های مستمر و اخلاقی در محیط اطراف خود کوشش کنم.

۳- به ایرانی بودن خود افتخار می کنم و در همه مناسبتها و مراسم با احترام ویژه به پرچم جمهوری اسلامی ایران سرود زیبای آن را زمزمه می کنم.

۴-سعی می کنم با شرکت در ورزش همگانی و مستمر مراقب سلامتی ام باشم تا ضمن ایجاد نشاط و شادابی در خودم در پیشگیری از بیماری و مصرف داروهای وارداتی مراقبت کنم.

۵-در طول دوران تحصیل از لوازم التحریر و نوشت افزار تولید کشور خودم استفاده نموده و استفاده از تولیدات بیگانگان را برای خود تحریم کنم.

۶-تلاش خواهم کرد که در اردوهای سازندگی مناطق محروم کشورم در ایام فراغت به ویژه تابستان حضور گسترده و تشکیلاتی داشته باشم .

۷-سعی می کنم به محیط زیست خود احترام بگذارم و ضمن حفاظت مستمر از آن درختکاری را در هر فرصتی انجام بدهم و از درختهای کاشته شده مراقبت به عمل آورم.

۸-متعهد می شوم در طول دوران تحصیل حداقل به یک مهارت شغلی برای تولید ثروت و کسب درآمد تسلط پیدا کنم .

۹-تلاش خواهم کرد در درس خواندن با تمام وجود کوشا باشم و با نمرات بسیار خوب سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانم . نیک می دانم که افت تحصیلی خسارت فراوانی از جمله اقتصادی برای جامعه ام به همراه خواهد داشت.

۱۰-مدرسه را یک کارگاه بزرگ و موثر آموزش و پرورش می دانم و متعهد می شوم حداقل در یکی از تشکلهای دانش آموزی و یا نهادهای مشارکتی مدرسه فعالیت مستمر داشته باشم.

وی ادامه داد: در حوزه دانش آموزی باید این زمینه ها توسط مربیان و مدیران کرسی های آزاد اندیشی ایجاد شود در این کرسی نیز باید یکی از این موضوعات بررسی و انتخاب شود. مصرف انرژی و صرفه جویی یعنی مصرف درست انرژی که باید این موضوع فرهنگسازی و گفتمان سازی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید برنامه ها به سمتی باشد که با محوریت دانش آموز و در راستای تقویت هویت دینی ملی در اقتصاد مقاومتی باشد.

کفاش با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری افزود: آیا می شود با زبان فرهنگ بیگانه حرف زد اما فرهنگ خودی را ترویج کرد زبان فارسی به عنوان هویت ملی است آیا می توان افتخار به گویش و سنت های درست زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد.

وی در ادامه بر توسعه ورزش همگانی تغذیه و بهداشت دانش آموزان تاکید کرد .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به بند ۷ این میثاق نامه گفت: در اسفند سال ۹۴ سازمان دانش آموزی کار بسیار خوبی در زمینه درختکاری انجام داد و سازمان مراتع و جنگلها قطعه زمینی در اختیار دانش آموزان گذاشت تا بر روی آن کار کنند و درخت بکارند. حرکت حفاظت محیط زیست در اقتصاد مقاومتی نقش بسیاری دارد و در سلامت مادی و معنوی جامعه موثر است.

کفاش در پایان این سخنرانی به نقد و بررسی این ۱۰ عنوان توسط دانش آموزان و فرهنگیان گوش سپرد و برگرفته از گفت و گوهای آنها بیان کرد: این ۱۰ عنوان باید با محوریت مدرسه، دانش آموز و معلم باشد زیرا برای فضای اجتماعی کفایت نمی کند اما درست تبلیغ کردن و گفتمان سازی می تواند کار را پیش ببرد.

وی ادامه داد: امروز بعدازظهر در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش درباره نظام برنامه درسی جدید بحث خواهد شد و موضوع کاهش حجم کتب درسی و پرداختن به حوزه مهارت و پرورشی مطرح می شود .

وی عنوان کرد: باید بنیه مذهبی و اعتقادات دینی در آموزش و پرورش که نقش فرهنگ سازی را دارد تقویت شود تا از بروز آسیبهای اجتماعی در جامعه جلوگیری شود.

کفاش خطاب به فرهنگیان افزود: به تاریخ گذشته توجه کنید و تشریح دقیق تاریخ و نکات گذشته را بزرگ کنید تا با مطرح شدن لطمه های فرهنگی برای دانش آموزان برای آنها عبرت آموزی شود.

وی با اشاره به برابری بین فعالیت های پرورشی و دروس گفت: ممنوعیت ، خط زدن و کنار گذاشتن مسائل چاره نیست بلکه برای انتخاب صحیح مسیر دانش آموزان باید سطح ذائقه و تفکر آنها بالا رود.

کفاش تصریح کرد: در آموزشها چگونگی تعامل با شوراهای دانش آموزی پیگیری شود . شوراهای دانش آموزی را به این موضوع تشبیه می کنم که اگر دختربچه ای در کودکی عروسک بازی نکند و مربیان او را جدی نگیرند هیچ دختری مادر شدن را در آینده یاد نخواهد گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر حضور دانش آموزان در تشکلهای دانش آموزی جدی گرفته نشود هیچ مدیر شایسته ای برای آینده کشور تربیت نخواهد شد لذا باید در دوره های آموزشی شناخت بیشتر تشکلهای دانش اموزی را تمرین کنیم .

کفاش در پایان خاطرنشان کرد: به گفته رئیس جمهور اگر بودجه های مسائل فرهنگی کشور در اختیار آموزش و پرورش باشد در آن تحول ایجاد خواهد شد لذا اولویت ما آموزش و پرورش و مدرسه است امیدواریم گفته دکتر روحانی نیز در این راستا تحقق یابد.

منبع: پانا

تلگر

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: