۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۸

دو سال گذشته در سیستان و بلوچستان ۷۲ هزار کودک با مراجعه به درب خانه‌هایشان به مدرسه آورده شدند

فانی، وزیر آموزش و پرورش: در دو سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان ۷۲ هزار کودک را با مراجعه به در خانه‌هایشان از آنها ثبت نام کرده و به مدرسه آورده‌ایم و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را نیز به مدارس شبانه‌روزی آوردیم./ سال گذشته بیش از ۶۵ درصد بچه‌های ۵ سال تمام را به پیش‌دبستانی آوردیم.

به گزارش عیارآنلاین، مراسم بزرگداشت مقام معلم امروز با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از فرهنگیان در خانه معلم منطقه ۳ برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ آموزش و پرورش به لحاظ وسعت اهمیت دستگاه منحصربه‌فردی است؛ به لحاظ وسعت حضور در ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور و یک میلیون همکار فرهنگی، ۱۳ میلیون دانش‌آموز و ۲۶ میلیون اولیا در هیچ سازمانی چنین وسعتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در دورترین روستاها اگر پرچمی دیده می‌شود آن بالای سر مدرسه است و دانش‌آموزان عشایری نیز از  ‌آموزش و پرورش بی‌بهره نیستند و به لحاظ جمعیت و شمول مخاطب آموزش و پرورش بی‌نظیر است.

فانی افزود: به لحاظ اهمیت نیز آموزش و پرورش منحصربه‌فرد است و بالاترین سرمایه هر کشور که کودکان، نوجوان و جوانان من هستند در اختیار آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: زیرساخت منابع انسانی آینده کشور را در آموزش و پرورش می‌سازیم و بالاترین سرمایه و شاخص‌ترین سرمایه هر کشور برای تفسیر توسعه‌یافتگی نیروی انسانی است که این شاخص مهمترین عامل برای ارزیابی توسعه پایدار است که بنای آن در آموزش و پرورش است.

وی یادآور شد: در این دستگاه حساس عواملی در تعلیم و تربیت مؤثر است که شامل فضای ‌آموزشی، تجهیزات، مدیریت، منابع، محتوا و نیروی انسانی و معلم است اما این سؤال همیشه مطرح بوده است که در بین این عوامل نقش معلم کجاست که در پاسخ باید گفت نقش معلم نقش ممتازی در فرایند تعلیم و تربیت است.

فانی با بیان اینکه نقص اصلی از نبود معلم است، گفت: در آموزش و پرورش نقش معلم کلیدی است و بنده به این جلسه آمده‌ام تا دست معلمان را ببوسم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: همه آینده کشور در معلم خلاصه می‌شود یعنی اگر به دنبال آینده خوب هستیم باید به معلم برسیم آن هم به لحاظ معیشت، منزلت و هویت و تلاش‌هایی که صورت گرفته است تحقق پیدا خواهد کرد.

وی با  اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: این طرح بار مالی هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی برای سال ۹۴ داشت و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بار مالی برای سال جاری دارد و شخص رئیس جمهور نیز از ‌آن حمایت کرده است و امیدواریم در سال ۹۵ بتوانیم از اظهارنظرهای مفیدی برای نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

فانی استراتژی اصلی در آموزش و پرورش را ارتقای کیفیت دانست و افزود: بنده ۴۶ سال معلم هستم که در همه جا و مقاطع مختلف درس داده‌ام و باید بپذیریم اگر به دنبال آینده بهترین هستیم کلید آن دست خودمان است و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را نباید فراموش کنیم که این شامل ارتقای در روش تدریس، چرخش از حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری و استفاده از وسایل آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ذیل این استراتژی عدالت آموزشی است که باید در آموزش و پرورش دنبال شود؛ سال گذشته ۱۱۰ مدرسه تک دانش‌آموزی داشتیم که این آمار را وقتی در سمینارهای جهانی مطرح می‌کنیم مورد تحسین قرار می‌گیریم.

وی ادامه داد: می‌دانیم که چنین مدرسه‌ای پرهزینه است اما احساس می‌کنیم نباید دانش‌آموزی از تحصیل باز بماند و در دو سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان ۷۲ هزار کودک را با مراجعه به در خانه‌هایشان از آنها ثبت نام کرده و به مدرسه آورده‌ایم و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را نیز به مدارس شبانه‌روزی آوردیم.

فانی تصریح کرد: بعضی از دانش‌آموزان زبانشان فارسی نیست و در ابتدای تحصیل توانایی برقراری ارتباط با معلمان را ندارند. سال گذشته بیش از ۶۵ درصد بچه‌های ۵ سال تمام را به پیش‌دبستانی آوردیم.

منبع: فارس

تلگر

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: