۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۹

لزوم تجدید نظر وزارت آموزش و پرورش و مجلس در لایحه خصوصی‌سازی مدارس

بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان اصفهان به همراه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان تهران، همدان و هرمزگان طی بیانیه‌ای خواستار تغییر موضع وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در قبال توسعه مدارس غیردولتی و لایحه مربوطه شدند.

به گزارش عیارآنلاین، بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان تهران، همدان و هرمزگان در پی بیانات رهبری در دیدار فرهنگیان درباره خصوصی‌سازی مدارس، طی بیانیه‌ای خواستار تغییر موضع وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی شدند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: چنانکه مستحضرید، اخیراً دولت، لایحه دائمی شدن قانون «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است؛ با توجه به کشمکش‌های بسیار در خصوص امر خصوصی‌سازی مدارس، هدف و اهداف این طرح و برداشت‌های متفاوت از آن، و همچنین تجربه‌ شکست خورده‌ این طرح در دهه‌ هفتاد بر آن شدیم ضمن ابراز نگرانی خود از دائمی شدن این لایحه، با تقدیم ادله به مجلس محترم پیشنهاد کنیم که با توجه به حساسیت مسئله، دقت ویژه‌ای در بررسی این لایحه‌ بازگشت خورده داشته باشند.

 در ادامه این بیانیه آمده است: به گفته‌ کارشناسان، این طرح در ابتدا قرار بود شامل مدرسه‌هایی شود که در آن کمبود دانش‌آموزان به تشکیل نشدن کلاس‌ها منجر می‌شد ولی مدتی بعد مشخص شد گردید شمار بیشتری از واحدهای آموزشی دولتی به همراه دانش‌آموزان به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

در بخش دیگر این بیانیه اضافه شده است: همان‌طور که در مقدمه توجیهی لایحه ذکر شده، در حالی که یکی از انگیزه اهداف اصلی از توسعه این مدارس تدوین لایحه مدارس غیردولتی، کاهش بار مالی از دوش دولت است، عدالت آموزشی اولین موضوعی است که با خصوصی‌سازی دستخوش تغییر خواهد شد، چرا که با میدان دادن بیش‌ از حد به مدارس پولی، بیم آن وجود دارد تا چند سال آینده اثری از مدارس دولتی باکیفیت وجود نداشته باشد، از آنجا که انگیزه‌ بخش خصوصی برای ورود به مدارس فضای تعلیم و تربیت، اقتصادی است، تقویت مشارکت فرهنگی انتظار نابجایی به حساب می‌آید که می‌توان آن را به عنوان دومین آسیب واگذاری مدارس به بخش خصوصی دانست.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه ورود بخش خصوصی، جایگاه آموزش‌وپرورش دولتی را تضعیف کرده، آمده است: بخاطر اینکه در این مقوله فضای غالب اقتصادی می‌باشد، استانداردها درباره افرادی که مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بر دوش خواهند گرفت کوچک‌تر شده و پرورش فرزندان به دست اشخاصی گزارده می‌شود که با این فضا غریبه‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: طبق اصل سی‌ام قانون اساسی، «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد»، این اقدام توسعه بی‌رویه مدارس غیردولتی و عدم گسترش مدارس دولتی نه‌تنها با اصل۳۰ قانون اساسی در تضاد است بلکه باعث کاهش انگیزه معلمان مدارس دولتی، بدبینی طبقات محروم جامعه به دولت و رعایت نشدن استانداردهای تعلیم و تربیت در کلاس‌های درس خواهد شد.

در این بیانیه با اشاره به خصوصی‌سازی آموزش و پرورش با شیوه‌هایی مانند اعزام دانش‌آموزان با پول دولت به مدارس غیرانتفاعی، واگذاری مدارس دولتی به نهادها و مؤسسات نیمه‌دولتی و مؤسسان مدارس غیرانتفاعی، تأکید شده است: این اقدامات فقط به ایجاد رانت‌های جدید برای کارکنان، مدیران و کارشناسان بخش‌های مرتبط اداری و وابستگان آن‌ها، اُفت کیفیت آموزش، حیف‌ومیل بودجه و اموال دولتی و افزایش حجم گزارش‌ها و آمار دروغین منجر خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مشکلات حقوقی و در نظر گرفتن شرایطی ناقص برای مؤسسان مدارس غیردولتی، نگرانی دیگری است که در این خصوص وجود دارد چراکه با آن راه نفوذ بیگانگان به فضای آموزش و پرورش هموار می‌شود. آموزش و پرورش، «امری حاکمیتی» و مورد تأکید سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری برای تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین بوده و در صورت عدم هوشیاری، می‌تواند شرایط را برای جهانی‌سازی و توسعه‌ نرم استعمار فراهم سازد.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی با اهداف انقلاب اسلامی و تربیت دانش‌آموز انقلابی مورد تأکید رهبر چندان سازگار نیست، تأکید شده است: در مدارس  خصوصی که هدف اصلی آن کاستن بار مالی از آموزش و پرورش است، به دانش‌آموز به چشم منبع مالی نگاه می‌شود، نه نسل تمدن ساز آینده.

در پایان این بیانیه آمده است: ما دانشجو معلمان به عنوان قطب و مرکز نسل آتی آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس انتظار داریم نگاه مالی و پولی را از این وزارتخانه برداشته و به مدارس و آموزش و پرورش به عنوان یک منبع تأمین امنیت نسل آینده کشور نگاه کند.

منبع: فارس

تلگر

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: