۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
پرسای 63 منتشر شد

اجرای سند تحول بنیادین پشت درهای بسته

اردیبهشت ماه ۹۳، وزیر آموزش و پرورش اعلام نمود که نقشه راه اجرای سند تحول به زودی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب خواهد رسید. این در حالی است که فانی هفته گذشته مدعی شد که نقشه راه نیازی به تصویب در شورای عالی ندارد.

به گزارش عیارآنلاین، در شصت و سومین شماره از خبرنامه پرسا موضوعات اجرای سند تحول بنیادین و ابهام در تصویب نقشه راه آن، انتقادات به شیوه جذب کوتاه مدت فرهنگیان و طراحی نظام جامع هدایت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نقشه راه اجرای سند تصویب می‌شود/ نمی‌شود؟

اردیبهشت ماه سال ۹۳، وزیر آموزش و پرورش در رسانه ملی اعلام نمود که نقشه راه اجرای سند تحول به زودی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب خواهد رسید. یک سال از وعده مذکور گذشت، اما از بررسی نقشه راه اجرای سند در این شورا خبری منتشر نشد. تا اینکه هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش مدعی شد که نقشه راه اجرای سند نیازی به تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ندارد! با این اوصاف، وضعیت نقشه راه و تصویب و اجرای آن با ابهام روبه‌رو خواهد شد.

در کنار ابهام فوق، این روزها، برنامه اجرایی دومین زیرنظام از زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین در دستور کار تصویب شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است. طبق گفته فانی، برنامه اجرایی تمامی زیرنظام‌های سند تا شهریور ۹۵ تصویب خواهند شد که در صورت تحقق این وعده، می‌توان بخش عمده‌ی برنامه‌های اجرایی سند را نهایی شده دانست.

البته فانی مهر۹۴ در جلسه مسئولان و اعضای کارگروه‌های تهیه و تدوین برنامه زیرنظام‌های سند تحول اعلام نمود که «یکی از خروجی‌های برنامه زیرنظام‌ها، برنامه ششم است»؛ با توجه به این گفته فانی، علاوه بر نقشه راه اجرای سند[۱]، بخشی از احکام برنامه ششم نیز مشتمل بر برنامه‌های زیرنظام‌های سند خواهد بود. این در حالی است که برنامه‌های مذکور هنوز به تصویب نرسیده اما برنامه ششم توسعه منطبق بر سند تحول بنیادین تهیه شده است. لذا این ابهام پیش می‌‌آید که احکام آموزش و پرورشی برنامه ششم توسعه طبق کدام برنامه اجراییِ مصوب، تألیف شده‌اند؟

دوره‌های آموزشی کوتاه مدت دانشگاه فرهنگیان در بوته نقد

چندی قبل بود که مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از پذیرش ۱۲ هزار نفر دانشجومعلم جدید در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ خبر داد. به گفته وی، ۵ یا ۷ هزار نفر از ورودی‌های جدید، از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد. بدین ترتیب، در سال جاری بخشی از نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش با برگزاری آزمون استخدامی جذب شده و از طریق دوره آموزشی نسبتاً کوتاه‌مدت، برای ورود به مدارس آماده خواهند شد.

این شیوه جذب نیرو، در سال ۹۴ نیز از سوی آموزش و پرورش پیگیری شد، لکن تأخیر در زمان برگزاری آزمون استخدامی و تنگناهای اجرایی، دوره آموزشی پذیرفته شدگان را از یک سال، به ۵ ماه تقلیل داد. البته کوتاهی این دوره آموزشی و فشردگی زیاد برنامه‌های آن اعتراضاتی را در پی داشت که معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به کوتاهی دوره آموزشی، اذعان نمود که «برای تحقق هویت معلمی، زمان طولانی‌تری لازم است».

عملکرد دانشگاه فرهنگیان در جذب و آموزش دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها، می‌تواند شاهدی بر این نکته باشد که تربیت «معلم» مورد نظر سند تحول بنیادین، چندان با برگزاری دوره‌های این چنینی قابل تحقق نیست. علاوه بر این، هفته گذشته، مقام معظم رهبری نیز در دیدار با معلمان ذیل اشاره به دانشگاه فرهنگیان، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را کارساز ندانستند.

در مجموع با توجه به فراز و نشیب‌های برگزاری آزمون استخدامی و دوره آموزشی، می‌توان اذعان نمود که محدودیت‌های متعدد، موجب تقلیل دوره‌ها و در نتیجه ناکارآمدی پذیرش دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها به عنوان معلم شده است. بر این اساس وزارت آموزش و پرورش باید از تجربه این آزمون استخدامی بهره برده و برای حل مشکلات نیروی انسانی خود در سال‌های آتی، تمهیدات لازم را چه در دانشگاه فرهنگیان و چه در سایر نهادها، فراهم نماید.

نظام جامع هدایت تحصیلی چه زمانی طراحی می‌شود؟

هنگامی که فانی در سال ۹۳، وعده داد که وضعیت هدایت تحصیلی و ساختار رشته‌ها تا شهریور ۹۴ تعیین تکلیف شود، شاید کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که تحقق این وعده به روزهای پایانی سال ۹۴ موکول شود. شورای عالی آموزش و پرورش، اسفند ۹۴ آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی را تصویب کرد؛ آیین‌نامه‌ای که در همان زمان تصویب، انتقادات کارشناسان را به همراه داشت.

به اعتقاد برخی از منتقدان، انتخاب رشته دفعی و یکباره مورد نظر این آیین‌نامه با ایده سند تحول درباره «شکل‌گیری تدریجی استعداد» و در نتیجه تدریجی و شیب‌دار انتخاب رشته هم‌خوانی ندارد و لذا نمی‌توان از آن انتظار تحول چندانی داشت. با وجود این، برخی ضمن دفاع از طرح مصوب، آن را منطبق با سند تحول دانستند. در همین راستا مدیر کل امور تربیتی و مشاوره، عنوان نمود که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ بر اساس سند تحول بنیادین است.

البته با بالا گرفتن انتقادات، مسئولین[۲] آموزش و پرورش نیز به موقتی بودن شیوه جدید اذعان نموده و بر ضرورت طراحی شیوه جدید هدایت تحصیلی منطبق بر سند تحول بنیادین تأکید کردند. در همین راستا محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بیان داشت که بر اساس سند تحول، انتخاب رشته باید به صورت چند مرحله‌ای باشد، اما شیوه مصوب کنونی یک مرحله‌ای است.

از جمع‌بندی اظهارات مسئولین به نظر می‌آید که شیوه جدید هدایت تحصیلی، با سند تحول چندان سازگار نیست. بر این اساس ضمن تقدیر از مسئولین بابت تصویب آیین‌نامه موقت هدایت تحصیلی، به نظر می‌رسد که باید هرچه سریع‌تر تدوین و تصویب نظام جامع هدایت تحصیلی در دستور کار قرار گیرد.

_____________________________________________

[۱]در توضیح این مطلب باید بیان داشت که طبق گفته معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه‌های اجرایی زیرنظام‌ها جزئی از نقشه راه اجرای سند هستند؛ با توجه به این گفته، می‌توان پرسید که تا هنگامی که برنامه‌های زیرنظام‌های سند نهایی نشده باشد، چگونه نقشه راه سند قابل اجرا خواهد بود؟ البته وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال اعلام نموده که «نقشه راه تهیه شده می‌تواند با خروجی زیرنظام‌ها یکی باشد و در عمل نیز دیده خواهد شد که اختلاف‌ها زیاد نیست». لکن همچنان جای این پرسش باقی است که اساساً نقشه راه اجرای سند، چه نسبتی با برنامه اجرایی زیرنظام‌ها دارد.

[۲] معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، مدیر کل آموزش متوسطه اول، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هر یک به نوعی بر موقتی بودن شیوه جدید هدایت تحصیلی تأکید نمودند.

______________________________________________

سایر اخبار

هر ساله بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به جمعیت بازنشستگان فرهنگی افزوده می شود

صافی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگان: هر ساله بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به جمعیت بازنشستگان فرهنگی افزوده می‌شود.

نماینده مجلس: آموزش و پرورش از استخدام معلمان با وجود نیاز، سرباز میزند

کوچکی نژاد، عضوهیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس از پاس دادن موضوع استخدام معلمان از سوی وزارت آموزش به سازمان مدیریت، آن را بازی نخ‌نماشده‌ای دانست./ از آنجا که آموزش و پرورش به دنبال واگذاری بخشی از مدارس به بخش خصوصی است از استخدام معلمان با وجود نیاز سرباز میزند، چراکه با اجرای این طرح استخدام معلمان از دوش آن‌ها ساقط می‌شود.

۲۸ هزار و ۵۰۰ مشاور در مدارس نیاز داریم

علیین، معاون برنامه‌ریزی، آمار و منابع اطلاعات مرکز آمار و فناوری آموزش و پرورش: ۲۸ هزار و ۵۰۰ مشاور در مدارس نیاز داریم که باید با تأمین نیروی انسانی این مشکل را برطرف کنیم/ ۱۸ هزار و ۷۰۰ مشاور در مدارس داریم که تمام این افراد رشته تخصصی مشاوره ندارند

برنامه‌ریزی برای حضور مشاورین در دوره ابتدایی

مصطفوی، معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: برنامه ریزی و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است تا برای دوره ابتدایی نیز مشاور در نظر گرفته شود

فانی: این خطر وجود دارد که برخی از فعالیت‌ها به اسم سند تحول مطرح شود

فانی، وزیر آموزش و پرورش: این خطر وجود دارد که برخی از فعالیت‌ها به اسم سند تحول مطرح شود،/ در اکثر کشورها تجهیز هنرستان‌ها بر عهده صنعت و تجارت است، متأسفانه این موضوع در کشور ما جایگاهی ندارد.

انتخاب معلمان دارای دکترای تخصصی به عنوان مدرس دانشگاه فرهنگیان

مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان: این دانشگاه برای جبران کسری کادر آموزشی خود از ظرفیت معلمان و دبیرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی ممتاز و مدرک دکترای تخصصی باشند به عنوان مأمور تمام وقت آموزشی استفاده خواهد کرد و این سیاست در سال آینده هم ادامه خواهد داشت

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان: برای تحقق هویت معلمی زمانی طولانی‌تر لازم است

موسی پور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان: نگاه تخصصی دانشگاه فرهنگیان این است که زمانی طولانی‌تر برای تحقق هویت معلمی لازم است؛ ولی تدابیری اندیشیده شده تا با توجه به شرایط، حداکثر بهره حاصل شود.

مربیان پیش دبستانی نیروهای غیردولتی هستند که کار حاکمیتی انجام می‌دهند

فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش: مربیان پیش دبستانی نیروهای غیردولتی هستند که کار بسیار مهم و سرنوشت ساز حاکمیتی انجام می‌دهند.

در تدوین سند برنامه ششم توانستیم از همراهی مؤسسین مدارس غیردولتی استفاده کنیم

گرد، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده: پس از سال‌ها غفلتی که در حوزه غیردولتی وجود داشت ما هم اکنون شاهد این هستیم که در تدوین سند برنامه ششم و قوانین مدارس غیر دولتی و ساماندهی شهریه مدارس غیر دولتی توانستیم از همراهی موسسین مدارس غیر دولتی استفاده کافی کنیم.

حدود نیمی از کاغذ مصرفی کتب درسی و نشریات رشد از کاغذ وارداتی است

بر اساس جوابیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به خبرگزاری مهر، حدود نیمی از کاغذ مصرفی جهت چاپ کتاب‌های درسی و نشریات رشد عمومی و تخصصی از کاغذ داخلی و مابقی آن از کاغذ وارداتی تأمین می‌شود.

سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی به کمتر از یک درصد رسیده است

سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بررسی برخی از نشانگرها حکایت از آن دارد که آموزش و پرورش از همراهی و مساعدت شایسته‌ای از سوی دولت برخوردار نیست؛ سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی از رقم کمتر از ۳ درصد در بهمن ماه ۱۳۹۲ به کمتر از یک درصد در سال جاری رسیده است.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش: به دلیل اضطرار، مجبور به اصلاح و بازنگری نظام قبلی هدایت تحصیلی شدیم

عابدینی، شورای عالی آموزش و پرورش: به دلیل مشکلات کارشناسی نتوانستیم نظام مشاوره و هدایت شغلی را در این بازه زمانی [امسال] تدوین کنیم؛ به دلیل اضطرار در زمان، مجبور به اصلاح و بازنگری هدایت تحصیلی نظام قبلی شدیم که تفاوت‌هایی با برنامه موجود داشت و اکنون این طرح مبتنی بر اهداف سند تحول تدوین می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: بی سوادی تا سه سال آینده ریشه کن می‌شود

باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: سال گذشته نزدیک به ۵١٢ هزار نفر بی سواد تحت پوشش قرار گرفتند که ٣٠٠ هزار نفر از آن‌ها بی سواد مطلق و ٢۴ هزار نفر زیر ٢٠ سال بودند/ با توجه به عملکرد سال‌های گذشته، نزدیک به یک میلیون و ٣٠٠ هزار بی سواد باقی ماندند که ٣٠٠ هزار نفر امسال و باقی افراد سال آینده تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش: کاری کردیم وزارت کشور شوراها را جدی بگیرد

عباسپور، مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش: کاری کردیم وزارت کشور شوراها را جدی بگیرد و بر حضور استانداران و فرمانداران و بخشداران در جلسات شورای آموزش و پرورش تاکید کند.

فانی: در صورت قطع آب مدارس، فرماندار و امام جمعه به کمک می‌آیند

برخی نگرانند که به علت بدهی مدارس به شرکت‌های آب و برق، آب قطع شود اما باید گفت که هیچ وقت آب را قطع نمی‌کنند اگر هم آب مدرسه قطع شود، فرماندار و امام جمعه به کمک می‌آیند و معمولاً بعد از ۲۴ ساعت آب مدرسه وصل می‌شود.

آموزش سوپرمارکتی زبانهای خارجی باید عملیاتی شود

محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: سال‌ها قبل در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد که آموزش زبان خارجی ما به صورت سوپرمارکتی باشد یعنی زبان‌های آلمانی، فرانسوی، روسی و ایتالیایی هم در مدارس تدریس شود؛ این مصوبه باید اجرایی شود.

حداد عادل: باید به اقتصاد آموزش و پرورش به طور ویژه‌ای توجه شود

حداد عادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: باید به اقتصاد آموزش و پرورش به طور ویژه‌ای توجه شود و نظریه جدیدی در این رابطه حاکم شود چرا که با وضعیت موجود مشکل آموزش و پرورش حل نمی‌شود.

محجوب: راهی برای درآمدزایی آموزش‌وپرورش وجود ندارد/ واگذاری مدارس تصمیمی تخیلی است

محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه راهی برای درآمدزایی آموزش و پرورش وجود ندارد، گفت: تحقیقات نشان داده است تنها یک میلیون از دانش‌آموزان از میان ۱۲ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور می‌توانند در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کنند و این عدد بزرگی را به لحاظ اعتباری به آموزش‌وپرورش نخواهد داد؛ بنابراین باید واگذاری مدارس را تصمیمی تخیلی دانست و لذا بر افزایش منابع دولتی تمرکز کرد.

آموزش و پرورش عشایری، ۱۵ هزار معلم و کارمند دارد

یزدان پناه، رئیس آموزش و پرورش عشایر مناطق کمتر توسعه یافته: ۱۵ هزار معلم و کارمند در سطح کشور به مدارس عشایری خدمت می‌کنند؛ ۱۷۱ هزار و ۴۴۷ دانش آموز عشایری در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول تحصیل هستند؛ این تعداد دانش آموز در ۱۹۹ مرکز عشایری و در ۲۳ استان کشور مشغول تحصیل هستند.

بیش از ۵۰ هزار مدرسه در کشور هوشمند سازی شد

سلطانی، مدیر بنیاد Icdl وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش: بیش از ۵۰ هزار مدرسه در کشور هوشمند سازی شده است.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: