۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۵

کنکور مانعی جدی برای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش قرار است تغییر ماموریت ماهیت بدهد و در واقع فقط به انتقال دانش و محفوظات تاکید نداشته باشد و خوب زیستن را در ساحت های مختلف به دانش آموزان بیاموزد. از این منظر وقتی به کنکور نگاه می کنیم، آن را یک مانع جدی می بینیم./ سبطی، مدیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور از آموزش و پرورش در خصوص فراهم کردن ملزومات برگزاری سه ساله امتحانات نهایی درخواست کرد و گفت: البته این کار برای این وزارت خانه دشوار است و هزینه زیادی خواهد داشت؛ در سال چهارم، نیروی متخصص کافی برای تصحیح برگه در سطح ملی نداریم

به گزارش عیارآنلاین، مهدی نوید ادهم در نشست بررسی چالش های کنکور سراسری، به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در واقع آموزش و پرورش قرار است تغییر ماموریت ماهوی بدهد و در واقع فقط به انتقال دانش و محفوظات تاکید نداشته باشد و خوب زیستن را در ساحت های مختلف به دانش آموزان بیاموزد. از این منظر وقتی به کنکور نگاه می کنیم، آن را یک مانع جدی می بینیم.

ادهم کنکور را یک پدیده چند وجهی دانست و عنوان کرد: باید از زوایای مختلف به این پدیده نگاه کرد زیرا دستگاه ها و مولفه های مختلفی درگیر آن هستند. وقتی از منظر آموزش و پرورش به این پدیده نگاه می کنیم، با روش موجود، برگزاری امتحان برای سنجش دانش آموز و گزینش دانشجو، مخالف هستیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: در واقع آموزش و پرورش قرار است تغییر ماموریت ماهیت بدهد و در واقع فقط به انتقال دانش و محفوظات تاکید نداشته باشد و خوب زیستن را در ساحت های مختلف به دانش آموزان بیاموزد. از این منظر وقتی به کنکور نگاه می کنیم، آن را یک مانع جدی می بینیم. تا زمانی که کنکور به این شکل وجود داشته باشد، نباید از آموزش و پرورش انتظار تحقق سند تحول بنیادین را داشت.

کنکور هزینه های زیادی بر آموزش و پرورش وارد می کند
سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات عالی مجلس نیز با اشاره به آسیب هایی که از طریق کنکور متوجه آموزش و پرورش شده است، گفت: همه صاحب نظران بر هزینه هایی که کنکور به آموزش و پرورش وارد می کند، متفق القول هستند.

وی افزود: در روزهایی که تحول در آموزش و پرورش را دنبال می کنیم و می خواهیم سوابق تحصیلی یک دانش آموز را در طول یک دوره دوازده ساله رصد کنیم و هدف مان هم این بوده که شایستگی های پایه در دانش آموز تقویت شود، محیط متنوع یادگیری ایجاد کنیم و همچنین نقش الگویی مدرسه را پر رنگ جلوه دهیم، باید به دور از افراط و تفریط نگاهی به مقوله پذیرش دانشجو داشته باشیم.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات عالی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرایط برای حذف کنکور کاملاً مهیا نیست، بیان داشت: این سوال قابل طرح است که چرا در دو دوره متوالی قانون وضع می کنیم ولی هر دفعه این قانون متزلزل و بی ثبات می شود و در هر دو بار نیز  حمله ها متوجه آموزش و پرورش می شود. این بار نیز در ماده ۴ قانون سوابق تحصیلی عبارت شده است، نمرات دروسی که دانش آموز در دوره سه ساله متوسطه کسب می کند اما به شرطی که امتحانات آن استاندارد شده و نهایی و ملی برگزار شود.

سحرخیز خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری رای به نقض این قانون داده است و مدعی شده است که این قانون فعلاً اجرایی شده است و اعلام کرده است اجرای این قانون در صورتی محلی از اعراب دارد که بتوانیم سوابق تحصیلی را با تعریفی که در قانون معین شده است، فراهم کنیم.

 توقف اجرای قانون اعمال سوابق تحصیلی در کنکور خلاف قانون است
در ادامه هامون سبطی با تصریح بر اینکه باید مشخص شود برای سال ۹۵ دانش آموزان ما باید چه کنند، اظهار داشت: دانش آموزان دچار دغدغه ها و اغتشاشات روحی و فکری زیادی شده اند و جسم و جانشان دارد آسیب می بیند و مسئولان امر باید اولین فکری که بکنند درباره این بچه ها باشد و تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

وی درباره توقف اجرای قانون اعمال سوابق تحصیلی در کنکور بیان داشت: دیوان عدالت اداری بر اساس تشخیص بیش از ۶۰ قاضی مصوبه اجرایی را خلاف قانون مصوب مجلس دید و بر این اساس آن مصوبه را ملغی کرد تا شروط لازم برای اجرای آن محیا شود و به همین دلیل امسال این مصوبه اجرایی نخواهد شد.

مدیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور از آموزش و پرورش در خصوص فراهم کردن ملزومات برگزاری سه ساله امتحانات نهایی درخواست کرد و گفت: البته این کار برای این وزارت خانه دشوار است و هزینه زیادی خواهد داشت و چند ده میلیارد تومان هزینه هر بار برگزاری امتحانات نهایی در سال سوم است و اگر بخواهیم این را به سال های دوم و چهارم نیز بسط دهیم، مشکلات مالی بیشتری خواهیم داشت.

هامون سبطی تصریح کرد: در سال چهارم، نیروی متخصص کافی برای تصحیح برگه در سطح ملی نداریم و همین الان برای تدریس در مقاطع پیش دانشگاهی در مدارس دولتی با کمبود نیرو روبرو هستیم و بچه ها مجبور هستند از کتاب های آموزشی استفاده کنند.

در ادامه عبدالوحید فیاضی، کنکور را پدیده ای مخوف عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه این پدیده کابوس شب های سال آخر دانش آموزان ما است و این پدیده برای مردم ما رنج آور بوده است. زمانی که به مجلس آمدیم احساس کردیم نیاز به نظام جدیدی در سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه، دارد.

وی در خصوص اجرای سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه ابراز داشت: بهترین شکل اجرای آن تاثیر معدل است یعنی ضمن اینکه هم کنکور را از سد محکمی که عنوان می شد، پایین می آوریم تا خیلی نگران کننده نباشد و هم اینکه دبیرستان و تعلیمات آموزشی دبیرستان را نیز باید جدی می گرفتیم در حالی که تا این روش وجود دارد هم دبیرستان مهم نیست و هم کنکور بسیار شکست ناپذیر به نظر می رسید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره امتیازات این شیوه جذب دانشجو بیان داشت: در واقع با این شیوه دانش آموزانی که در دبیرستان توجهی به درس ندارند را به سمت دروس دبیرستان جذب می کنیم و متوجه شوند درس خواندن برای یک شب نیست بلکه در یک فرآیند سه الی چهار ساله است.

فیاضی با اشاره به تصویب قانون گفت: با کارشناسان و وزرای مربوطه و همچنین کارشناسان سازمان سنجش نیز جلسات زیادی داشتیم ولی در اعمال این قانون تعلل شده است، زیرا بخشی از کسانی که در کارگزاری این مسئله حضور دارند، علاقه مند نبودند کنکور را تغییر دهند و برخی از دولتی ها در این زمینه مقصر بودند و هستند. یک بخش هم زیر دولتی ها مقصر هستند مانند مراکز آموزشی خصوصی و برخی از ناشران که کتاب هایی برای کنکور منتشر می کنند.

منبع: مهر

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: