۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۴

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: تنوع و تعدد دروس را کاهش می دهیم

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حجم زیاد کتب درسی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با دانش آموزان اتحادیه انجمن های اسلامی گفت: در آن دیدار رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که این موضوع حل شود روز گذشته نیز معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی این موضوع را مطرح کرد ما نیز با حمایت رهبر تعدد و تنوع دروس را کاهش می دهیم.

به گزارش عیارآنلاین، مهدی نویدادهم در گردهمایی مشترک معاونین آموزش متوسطه و روسای ادارات مشاوره استان های سراسر کشور که امروز سه شنبه ۷ اردیبهشت در اردوگاه شهید باهنر برگزاری شد با تبریک ماه رجب و هفته معلم به شخصیت شهید مطهری اشاره و اظهار کرد: ما یک معلم هستیم و باید از جهت تربیتی به ماه رجب نگاه کنیم و با توجه به پیامدهای تربیتی این ماه باید دستیابی به اهداف تربیتی فرایض ماه رجب را برای خود رقم بزنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد: مفتخریم که هفته و روز معلم با نام شهید مطهری مزین شده و شهادت او باعث نامگذاری این هفته شده است اما باید دید که ما چه بهره برداری از این شخصیت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید شخصیت شهید مطهری و ویژگیهای او را احصا کرده و در برنامه آموزش و پرورش جاری و ساری کنیم تا به این نامگذاری وفا داشته باشیم.

نوید ادهم با اشاره به اینکه انتخاب نامگذاری هفته معلم به نام شهید مطهری برای تعلیم و تربیت هوشمندانه بوده است افزود: برای ارائه تعلیم و تربیت دینی ویژگیهای شهید مطهری می تواند در دستور کار ما باشد.

وی به برخی از ویژگیهای این شهید اشاره کرد و گفت: نگاه شهید مطهری به دین یک نگاه سیستمی بود و دین را مجموعه بهم پیوسته می دید معرفت دینی زمانی اثربخش است که تمام دین در هم تنیده باشد.

وی به ویژگی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: شهید مطهری اسلام را یک مکتب زنده و پویا می دید و اعتقاد داشت که اسلام انسان را در ابعاد زندگی اش متعالی می کند.

وی همچنین اشاره کرد: شهید مطهری در شناخت دقیق از اقتضائات زمان تجربه داشت و حتی فرازمان بود .

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش و مدارس نیاز داریم تبیین عقلانی از دین صورت گیرد تا آگاهانه و با اندیشه و خرد پاسخ نسل جوان را دهیم لذا می توان گفت که شهید مطهری نیز نگاه عقلانی به دین داشت.

نوید ادهم علاوه برنگاه عقلانی شهید مطهری به دین لطافت عرفانی او را نیز برشمرد و به خلوص عمل و زمان شناسی او به عنوان یک ویژگی یاد کرد و تاکید کرد حضور شهید مطهری در آموزش و پرورش غنیمت است.

وی در ادامه در خصوص استقرار پایه دهم در دوره دوم متوسطه بیان کرد: جدول دروس دوم متوسطه با وجود چالش های بسیار بررسی و تصویب شد .

وی تصریح کرد: هر موضوعی که در شورای عالی آموزشی و پرورش مطرح می شود پس از پردازش توسط معاونت ذیربط به تایید وزیر آموزش و پرورش رسیده و با ارجای آن به ما با حضور ۸ کمیسیون در دستور کار اداری شورا قرار می گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: با وجود تفاوت دیدگاه ها، جدول برنامه درسی مسیر خود را طی کرد و تصویب شد.

وی همچنین گفت: بین کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از نظر برنامه درسی و معاونت آموزش متوسطه از نظر اجرا دو دیدگاه وجود دارد که ما در شورای عالی آموزش و پرورش سعی بر نزدیک شدن این دو نظر داشتیم .

نوید ادهم خاطرنشان کرد: پس از بررسی کارشناسی استقرار پایه دهم در دستور کار قرار گرفت در شاخه نظری که ۴ رشته داریم جداول پس از تصویب ابلاغ شد و در سایت مورد دسترسی است. همچنین در شاخه فنی و حرفه ای عناوین دروس و رشته ها تصویب و ابلاغ خواهد شد.

نوید ادهم تصریح کرد: سعی شده است بر اساس سند تحول بنیادین و مفاد برنامه درس ملی متناسب با اقتضائات جامعه درسها ارائه شود.

وی عنوان کرد: تصورم این است که اجرای سند تحول در آموزش و پرورش ۳ گام را سپری می کند گام اول تدوین اسناد تحولی، گام دوم زمینه سازی و تمهید مقدمات و زیرساخت برای تحول و گام سوم اجرای سند است. یک اصل نیز در کنار این سه گام به نام اصل مهندسی همزمان وجود دارد .

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی یک نابسامانی وجود دارد افزود: باید تصمیم بگیریم برخی رشته ها منحل و برخی اضافه شود. حدود ۸۱٫۹ درصد دانشجویان در ۲۲ رشته دانشگاهی تحصیل می کنند و با وجود ۲۸۰۰ رشته دانشگاهی ۱۸ درصد دانشجویان دیگر در این تعداد رشته پراکنده هستند این توزیع متوازن باید حل شود.

نوید ادهم در خصوص ارزشیابی شایسته محور ادامه داد: بند ۱۹٫۲ سند تحول بنیادین به این موضوع اشاره دارد اما امسال به دلیل پیچیدگی کار این موضوع به ثمر نرسیده امیدواریم تعریف این موضوع ابعاد و شاخص هایش بررسی شود.

وی همچنین در خصوص حجم زیاد کتب درسی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با دانش آموزان اتحادیه انجمن های اسلامی گفت: در آن دیدار رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که این موضوع حل شود روز گذشته نیز معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی این موضوع را مطرح کرد ما نیز با حمایت رهبر تعدد و تنوع دروس را کاهش می دهیم.

نوید ادهم در پایان گفت: استراتِژی آموزش و پرورش تقویت و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی است من به شما معاونین استان ها توصیه می کنم تا این مدارس را به خصوص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تقویت کنید.

منبع: پانا

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: