۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۰

مشاور فانی در اجرای سند تحول: غیردولتی بودن سازمان دانش آموزی، ظرفیت بزرگی است

مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول: سازمان دانش‌آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و همواره مأموریت آموزش و پرورش را به صورت متمرکز دنبال می‌‌کند؛ یک سازمان کاملاً تربیتی است و با رویکرد تربیتی و مأموریت تکمیل وظایف آموزش و پرورش، شکل گرفته است./ تشکل‌های موجود آموزش و پرورش کارکرد تربیتی دارند و اگر بخواهیم در سطح مدارس انحصار ایجاد کنیم دل‌زدگی ایجاد می‌کند

به گزارش عیارآنلاین، رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین امروز در دومین روز از نخستین کنگره سازمان دانش‌آموزی که در پژوهشکده امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: سازمان دانش‌آموزی مولود بالندگی تشکیلات امور تربیتی در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در هدفگذاری اساسنامه این سازمان، مواردی تأکید شده که در راستای توسعه فعالیت اجتماعی دانش‌‌آموزان است و به عنوان مکمل فعالیت‌های مدارس ایفای نقش می‌کند.

مددی افزود: برای اینکه فعالیت‌های پرورشی در زمان محدود مدرسه پایان نیابد و استمرار داشته باشد تشکیل این سازمان فراهم شد و در این سازمان سازوکارهایی دیده شده و غیر دولتی بودن آن ظرفیت بزرگی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: سازمان دانش‌آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و همواره مأموریت آموزش و پرورش را به صورت متمرکز دنبال می‌‌کند؛ یک سازمان کاملاً تربیتی است و با رویکرد تربیتی و مأموریت تکمیل وظایف آموزش و پرورش، شکل گرفته است.

مددی با بیان اینکه دادن خدمات تربیتی و پرورشی ویژه برای بخش‌های داوطلب نیازمند تشکیلات گروهی است، گفت: پیگیری خدمات تربیتی نیازمند سازوکار منسجم و آینده‌نگر است؛ این سازمان قرار نیست روال معلوم مدارس را در خود به کار بگیرد بلکه دانش‌آموزان باید به صورت اختیاری در آن عضو شده و تمام کارها را برعهده گیرند و مربیان نقش راهنما و تسهیل‌گر را در اختیار دارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عضویت در این سازمان به دلیل اینکه اختیاری است، فعالیت‌های آن داوطلبانه و پایدار است، افزود: یکی از ملاک‌های ارزیابی این سازمان این است که ببینیم دانش‌آموزان در چرخش کار آن چقدر نقش دارند.

وی تأکید کرد: هرچقدر نقش دانش‌آموزان کمتر باشد با اهداف پیش‌بینی سازمان فاصله داریم و باید بدانیم هر برنامه‌ای باید برخاسته از نیاز دانش‌آموزان باشد.

مددی به اشاره به فعالیت‌های پرورشی در مدارس گفت: تشکل‌های موجود آموزش و پرورش کارکرد تربیتی دارند و اگر بخواهیم در سطح مدارس انحصار ایجاد کنیم دل‌زدگی ایجاد می‌کند؛ باید هر دانش‌آموز به فراخور علاقه و استعداد، امکان انتخاب داشته باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازهای تربیتی دانش‌آموزان متنوع است و این تشکل‌ها پاسخگوی بخشی از این نیازها هستند، گفت: این تشکل‌ها در مدارس رقیب یکدیگر نبوده بلکه رفیق هم هستند و نیاز جدی کشور است تا تشکل‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و پیشنهاد می‌کنم اردوهای مشترکی توسط تشکل‌های مختلف دانش‌آموزی صورت گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین کار تشکل‌های دانش‌آموزی کیفیت بخشی و عمق دادن به کارهاست و تربیت نیروی انسانی برای راهبردی تشکل‌ها بسیار ضروری است و پیشنهاد می‌کنم معاونت پرورشی اتاق هدایت و رهبری تشکل‌های دانش‌آموزی را ایجاد کند.

مددی تصریح کرد: قرار بود سازمان دانش‌آموزی حلقه وصل باشد و یکی از مأموریت‌های آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی است و سازمان دانش‌آموزی بازوی خوبی است که آموزش و پرورش را با سایر سازمان‌ها اتصال دهد مانند تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شده و این سازمان می‌تواند ارتباطات برون‌سازمانی را با نهادهای مختلف فراهم کند و نباید این سازمان در مدرسه محدود شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول اشاره شده دانش‌آموزان از نقش منفعل به نقش فعال درآیند و سازوکارهای آموزش و پرورش به نحوی اصلاح شود که دانش‌آموزان داوطلبانه پیام‌های تربیتی را از سیستم دریافت کنند و با راهنمایی مربیان مسیر را دنبال کرده و این نگاه در سازمان دانش‌آموزی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ زمانی تحول در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان در جریان تحول قرار گرفته و نقش‌آفرین باشند.

منبع: فارس

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: