۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶

«ستاره خلیج فارس» تا امروز باید ده‌ها بار افتتاح می‌شد/ علاقه به واردات، دولت را از تکمیل پروژه بازداشته است

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: جاذبه واردات سوخت و عدم مدیریت لازم در نظام سهمیه‌بندی باعث تاخیر در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است.

به گزارش عیارآنلاین، جلیل سالاری در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص حذف کارت سوخت، گفت: اهداف اولیه طرح کارت سوخت فراتر از بحث سهمیه‌بندی بود و قرار بود در کنار خصوصی‌سازی یک نظام مالی مانند قیمت‌های شناور مبتنی بر کیفیت سوخت هم انجام شود.

وی افزود: ما الان داریم بنزین با کیفیت بالا و پایین را با یک نظام عرضه می‌کنیم. با حذف کارت سوخت عملاً انگیزه‌ها برای خصوصی‌سازی و در نتیجه افزایش کیفیت سوخت از بین می‌رود.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش در ادامه با اشاره به سخنان زنگنه درباره پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس، اظهار داشت: پروژه ستاره خلیج فارس باید با سرعت بیشتری پیش می‌رفت. در بحث نظام سهمیه بندی، اگر قانون اجرا می‌شد که تولید داخل را سهمیه بندی کرده و مازاد بر مصرف را با نظام های آزاد عرضه کنیم، عملاً بسیاری از هزینه‌ها از دوش دولت برداشته شده و این بودجه در زیرساخت و شرکت های سرمایه ای مصرف می‌شد.

وی افزود: از ابتدای این دولت تا امروز حجم زیادی پول هزینه واردات بنزین شده است و عملاً پولی برای تکمیل پروژه‌های روی زمین‌مانده تخصیص نیافته است. بررسی روند پیشرفت ستاره خلیج فارس، نشان می‌دهد که این پروژه پیشرفت فیزیکی قابل قبولی ندارد، در حالی که براساس بندهایی از  قانون برنامه پنجم، می‌توانست پیشرفت مد نظر حاصل شود.
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به شعار سال گفت: با اینکه در سال اقدام و عمل قرار داریم ولی عملا برنامه تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس به سال آینده موکول شده است.

سالاری با اشاره به  اهمیت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تامین بنزین مصرفی کشور بیان داشت: در صورتی که با توجه به مانورهای تبلیغاتی صورت گرفته، این پالایشگاه وارد چرخه پالایش و پخش سوخت می شد می توانست با توجه به کیفیت بنزین تولیدی، ۸۰ تا ۹۰ درصد بنزین مصرفی داخلی را پوشش دهد اما با اتفاقات ایجاد شده و عزم دولت برای حذف کارت سوخت،‌ عملاً منابع کشور به وارادات هدایت شده است.
این مدیر سابق نفت، واردات بنزین را برای مدیران پرجاذبه اعلام کرد و افزود: بی توجهی به این پروژه در راستای جاذبه وارادات سوخت از خارج از کشور و نیز عدم مدیریت لازم در نظام سهمیه بندی از مواردی است که باعث تاخیر در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است. در حقیقت با تعریف پروژه های موازی مانند پروژه سیراف که خروجی آن قابل استفاده در کشور نیست؛ منابع مالی به محل‌های دیگری هدایت می شود؛ در صورتی که پروژه اولویت دار و تامین کننده مصرف داخلی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به سایر مزایای بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: می‌توان مزایایی از جمله ایجاد ارزش افزوده برای کشور؛ افزایش و نیز نظارت بیشتر و بهتر بر محصولات نفتی با توجه به تولید در داخل کشور به نسبت سوخت وارداتی را برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس برشمرد.
سالاری با تاکید بر اینکه نگاه مدیران داخلی بیشتر به خرج از کشور است، افزود: پروژه هایی وجود دارد که مدت‌هاست بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که تاکنون هیچکدام وارد فاز عملیاتی نشده اند و اگر این پروژه ها ماهانه ۱ درصد پیشرفت فیزیکی می کردند، امروز باید شاهد بهره برداری از این پروژه ها می بودیم.
وی همچنین ضعف نگاه و انگیزه مدیران نفت در امر پیشرفت پروژه مؤثر دانست و گفت: اگر مشکل عدم افتتاح و بهره برداری از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین منابع مالی است، با روش های مختلفی از جمله عرضه سهام در بورس و یا فروش اوراق مشارکت می توان این مشکلات را رفع کرد ولی برخی اقدامات مانند واگذاری سهام دولتی به سهام غیر دولتی که خود آنها نیز منابع مالی کافی ندارند؛ مشکلات را بیشتر کرده است.

منبع: خبرگزاری‌دانشجو

تلگر

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: