۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۷

خرید خدمات آموزشی خصوصی و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی

انتخاب دانش‌آموزانی که با توفیق اجباری سرکلاس درس مدارس غیردولتی می‌نشینند و احیاناً از مزایای آموزش‌های فوق‌العاده بهره‌مند می‌شوند یکی از نقاط ابهام طرح خرید صندلی های خالی مدارس غیردولتی است./ علاوه بر این رئیس سازمان مدارس غیردولتی در حالی از خرید صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی به عنوان کمک به این مدارس یاد می‌کند که مجموعه وزارت آموزش و پرورش از افزایش اعطای مجوزهای اصولی و به دنبال آن تأسیس مدارس غیردولتی استقبال می‌کند.

به گزارش عیارآنلاین، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده روز گذشته از تداوم اجرای طرح «خرید صندلی خالی مدارس غیردولتی» در سال تحصیلی آینده خبر داد. این طرح یکی از طرح‌های بسته حمایتی از مدارس غیردولتی است که به همراه اعطای تسهیلات کم بهره برای پیشگیری از ورشکستگی مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده است. این امتیازات در حالی در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد که می‌تواند در فرآیند کنترل افزایش نرخ بیکاری و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هزینه شود. در این میان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نشانی غلطی است که برای همراه کردن افکار عمومی با این طرح از سوی مسئولان بیان می‌شود.
مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده روز گذشته طی اظهار‌نظر رسانه‌ای در خصوص بحث خرید خدمات آموزشی در سال تحصیلی آینده اظهار داشت:‌ ما به موضوع خرید خدمات آموزشی اعتقاد داریم و معتقدیم در مدارسی که امکان آن را ندارند که معلم یا فضا داشته باشند، خرید خدمات آموزشی باید صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه با خرید خدمات آموزشی، عدالت آموزشی نیز اجرا می‌شود، افزود: باید از ظرفیت مؤسسات و مدارس غیردولتی استفاده کنیم که این موضوع ممکن است استفاده از فضا و تجهیزات یا استفاده از نیروی انسانی باشد و البته در برخی موارد نیز آموزش و پرورش شرایط ویژه‌ای دارد که در جهت کمک به مدارس غیردولتی انجام می‌شود که صندلی خالی از جمله این موارد است.

آموزش و پرورش در برابر «آموزش» و «پرورش»
گُرد ادامه داد: دنبال طرح‌هایی هستیم که منجر به صرفه‌جویی برای آموزش و پرورش هم باشد چون اگر بخواهیم فقط روی بحث صندلی خالی تمرکز کنیم به تنهایی نیازهای آموزش و پرورش را پاسخ نمی‌دهد ولی معتقد به مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های مدارس غیردولتی هستیم.  گفته‌های این مقام مسئول در حالی بیان می‌شود که طرح‌هایی که در ستاد تأیید می‌شوند، با ایده‌آل‌های خود فاصله بسیار داشته و در همین شرایط اجرا می‌شوند. علاوه بر اینکه در اینگونه موارد در اجرا بخشنامه‌ها به دو گروه رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی می‌شوند که بسیاری از اهداف تربیتی و آموزشی را قربانی می‌کنند. همچنین بخش خصوصی که سرمایه خود را در زمین تعلیم و تربیت گذاشته، رایگان و بدون بهره‌برداری اقتصادی ظرفیت‌های خود را در اختیار اهداف آموزش و پرورش حاکمیتی و مورد تأیید نظام قرار نمی‌دهد. با این وجود آموزش و پرورش به دلایل ناگفته میزان این بهره‌برداری‌ها را نادیده می‌گیرد و از اساس چنین زمینه‌ای را در ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش انکار می‌کند.  گرد در خصوص اجرای طرح صندلی خالی در سال تحصیلی آینده نیز گفت:‌ ابتدا باید تمام برنامه‌های ساماندهی نیروی انسانی انجام شود، ضمن اینکه ثبت‌نام مدارس غیردولتی و دولتی انجام شود و پس از اتمام تمام فرآیندها، در جایی که مدارس دولتی با تراکم بالا مواجه هستند و مشکلاتی دارند که نمی‌توانند کلاس درس را برگزار کنند، تعدادی از دانش‌آموزان به بخش غیردولتی منتقل شوند.
گفتنی است انتخاب دانش‌آموزانی که با توفیق اجباری سرکلاس درس مدارس غیردولتی می‌نشینند و احیاناً از مزایای آموزش‌های فوق‌العاده بهره‌مند می‌شوند یکی از نقاط ابهام طرحی است که رئیس سازمان مدارس غیردولتی از آن دفاع می‌کند. در عین حال این طرح در حالی مورد تأیید مسئولان آموزش و پرورش دولت یازدهم قرار گرفته که استاندارد خدمات آموزشی ارائه شده در مدارس غیردولتی برای دو گروه دانش‌آموزی که خود شهریه پرداخته‌اند و دانش‌آموزانی که از سوی آموزش و پرورش معرفی شده‌اند، مشخص نشده است.

خصوصی می‌زاید، سیستم بزرگ می‌کند!
علاوه بر این گرد در حالی از خرید صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی به عنوان کمک به این مدارس یاد می‌کند که مجموعه وزارت آموزش و پرورش از افزایش اعطای مجوزهای اصولی و به دنبال آن تأسیس مدارس غیردولتی استقبال می‌کند. به بیان دیگر چنانچه مدارس غیردولتی برای ادامه فعالیت خود به کمک‌هایی در زمره خرید خدمات آموزشی از سوی آموزش و پرورش نیاز دارند، این وزارتخانه چه اصراری بر ادامه صدور مجوز تأسیس مدارس غیردولتی دارد.  همچنین نکته‌ای که رئیس سازمان مدارس غیردولتی در ارائه برنامه‌های پشتیبان از مدارس غیردولتی از آن غفلت می‌کند، مسئله تربیتی و تحت‌الشعاع قرار گرفتن این موضوع در روند دامن گستردن فعالیت بخش خصوصی در حوزه مدرسه‌داری است.  رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده استان‌های سیستان و بلوچستان، ‌خراسان و گلستان شمالی را به عنوان استان‌های مبدأ خرید خدمات آموزشی بر‌می‌شمرد و در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود دانش‌آموزانی که در طرح صندلی خالی به مدرسه غیردولتی منتقل می‌شوند مجبور به پرداخت هزینه‌های فوق‌برنامه مدرسه مقصد هستند، در این خصوص چه اقدامی انجام داده‌اید»، گفت: ‌مطلقاً چنین چیزی نیست و اگر چنین موردی وجود داشته باشد تا‌کنون به ما گزارش نشده است اما در صورت وجود چنین اتفاقی، خانواده‌ها به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کنند و این مشکل حل خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: