۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
پنجاه‌ویکمین بسته خبری صنعت منتشر شد

افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو؛ گامی‌در جهت حذف مونتاژکاری

بررسی تغییرات تعرفه‌ای سال ۹۵ نشان می‌دهد که علی‌رغم ثابت ماندن تعرفه واردات خودرو، تعرفه قطعات منفصله خودرو افزایشی در حدود ۵ تا ۶ درصد داشته اند. به علاوه «سطح داخلی سازی» به ۲۰ درصد افزایش یافته‌است.

به گزارش عیارآنلاین، پنجاه‌ویکمین بسته خبری تحلیلی صنعت، معدت تجارت منتشر شد. در این شماره موضوعات تجارت ترجیحی با ترکیه، افزایش واردات خودرو و تفاهم نامه همکاری با ایتالیا بررسی شده‌اند.

مقصد نامعلوم تجارت ترجیحی با ترکیه

نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه، هفته گذشته در ترکیه برگزار شد و واعظی، وزیر ارتباطات، به عنوان نماینده ایران در آن حضو یافت. یکی از موضوعاتی که در جریان حضور نماینده ایران در ترکیه مورد بحث قرار گرفت، قرارداد تجارت ترجیحی با این کشور بود. واعظی از تصمیم دو کشور برای توسعه دامنه کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی و رفع موانع آن خبر داد. وی به حذف سیف گارد‌ها (سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخل) نیز از سوی دو کشور اشاره کرد.

قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه با هدف تسهیل تجارت بین دو کشور در دی ماه ۹۳ به اجرا درآمد و طبق آن، تعرفه ۱۴۰ قلم کالای ایرانی و ۱۲۵ قلم کالای ترک کاهش یافت. در این فهرست، دقت زیادی در انتخاب کالاهای ایرانی نشده بود. آن طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش کرده است، کالاهای کشاورزی به صورت خام و فرآوری نشده در این فهرست وجود دارد و در برخی موارد، محصولاتی دیده می‌شود که سابقه صادرات آن‌ها به ترکیه وجود ندارد. در مقابل کالاهای وارداتی از ترکیه کالاهایی از صنایع کوچک و متوسط با ارزش افزوده بالا است. به عبارتی، ترکیه از یک طرف کالاهای صنعتی خود را با تعرفه پایین تر به ایران صادر می‌کند و از طرف دیگر با واردات کالاهای خام کشاورزی که خود در برخی از آن‌ها صادرکننده عمده به اتحادیه اروپاست، زمینه افزایش صادرات خود را فراهم می‌کند. با این حال، هدف ایران از قرار دادن کالاهای مشمول تعرفه در این فهرست چندان مشخص نیست.

وعده‌هایی که برای اصلاح فهرست کالاهای این قراداد داده شد، هیچ گاه به مرحله عمل نرسید. به عنوان مثال افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت، در خرداد ۹۴ وعده بازنگری در اقلام تعرفه ترجیحی را داد. رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نیز آبان ماه سال گذشته این وعده را تکرار کرد. در نشست اخیر نیز در مورد توسعه دادن و رفع موانع تجارت ترجیحی بحث شد و به نظر می‌رسد تغییر در فهرست این کالاها مد نظر نباشد.

در مجموع کارشناسان استفاده از ابزار تجارت ترجیحی برای افزایش سطح روابط تجاری بین ایران و کشورهای مختلف را ابزار مناسبی می‌دانند اما این به شرط هوشمندی در استفاده از این ابزار است. به گونه‌ای که اولا بتوان با مذاکرات مناسب کالاهایی را در فهرست قرار داد که صادرات آن کالا مزیت لازم را داشته باشد و ثانیا در کاهش تعرفه برای طرف مقابل ملاحظات مربوط به تولید داخل در نظر گرفته شود؛ بدین معنا که تعرفه کالاهایی که ورود آن ها بازار داخلی را برای تولید داخل مختل می‌کند کاهش نیابد.

افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو؛ گامی‌در جهت حذف مونتاژکاری

بررسی تغییرات تعرفه‌ای سال ۹۵ نشان می‌دهد که تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو (با سرشماره ۹۸) با دو تغییر همراه شده است. اول این که علی رغم ثابت ماندن تعرفه واردات خودرو (به صورت ساخته شده)، این تعرفه‌ها افزایشی در حدود ۵ تا ۶ درصد داشته اند. تغییر دوم نیز «افزایش سطح داخلی سازی» است. طبق سیاست تعرفه‌ای کشور در سال‌های گذشته، با افزایش میزان داخلی سازی خودرو، تعرفه واردات قطعات به صورت پلکانی کاهش می‌یافت؛ اما امسال سطح داخلی سازی به جای ۱۴درصد در سال‌های قبل، از ۲۰ درصد شروع می‌شود.

برای نمونه، این تغییرات برای خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی سی به صورت زیر است:

Capture

این دو تغییر، می‌تواند به این معنا باشد که وزارت صنعت قصد دارد خودروسازان مونتاژکار را به داخلی‌سازی بیشتر و استفاده از قطعه سازان ایرانی ترغیب کند. نجفی منش، عضو هیئت مدیره قطعه سازان، در این باره می‌گوید: «حالا که تعرفه واردات قطعه افزایش یافته، تامین قطعه از قطعه‌سازان ایرانی به‌صرفه‌تر است.» به گفته وی، سیاست مذکور، خودروسازان بخش خصوصی را به سمت خرید از قطعه سازان ایرانی سوق می‌دهد. در این رابطه پیشنهاد برخی کارشناسان این بود که سطح داخلی سازی بیشتر از ۲۰ درصد افزایش می‌یافت تا انگیزه لازم برای تغییر روند در مونتاژکاری خودرو را در کشور ایجاد کند. البته در این باره برخی کارشناسان احتمال ایجاد انحصار در حمایت از قطعه سازی را مطرح کردند. احتمال ایجاد انحصار، توجه وزارت صنعت را می‌طلبد اما با وجود حجم بالای واردات این قطعات به کشور، ایجاد انحصار بعید به نظر می‌رسد. گفتنی است طبق آمار ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۴، واردات قطعات منفصله خودرو در حدود ۵۴۵ میلیون دلار بود که پنجمین قلم عمده وارداتی به کشور محسوب می‌شود.

قراردادهای عجیب با ایتالیا!

با سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران در هفته گذشته، تفاهم نامه‌های همکاری جدیدی بین دو کشور به امضا رسید. در روز اول سفر هیئت ایتالیایی، ۷ سند همکاری امضا شد. همچنین ۱۲ سند دیگر نیز در روز دوم و در جریان نشست فعالان اقتصادی دو کشور امضا شد. این تفاهم نامه‌ها در بخش‌های گردشگری، حمل و نقل هوایی و ریلی، مخابرات، نفت و گاز، فولاد و غیره بودند. در بخش صنعت و معدن می‌توان به دو تفاهم نامه شرکت کارگاز سیستم ایران و شرکت دانیلی ایتالیا در زمینه تولید انواع مفتول، میلگرد و تسمه مورد نیاز صنایع خودرو و تفاهم نامه عرضه تجهیزات صنعتی و خدمات برای ساخت کارخانه فولاد به ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و به ارزش ۳۵۰ میلیون یورو بین شرکت فولاد بوتیا ایران (بیسکو) و شرکت دانیلی اشاره کرد.

در این رابطه می‌توان به دو نکته اشاره کرد. اول این که برخی اسناد همکاری امضا شده چندان معقول به نظر نمی‌رسند. به عنوان مثال یکی از تفاهم نامه‌های همکاری در رابطه با عرضه تجهیزات و خدمات ساخت نیروگاه بود. در حالی که ایران جز شش کشور نیروگاه ساز دنیا بوده و شرکت‌های ایرانی، در تأسیس نیروگاه نیاز ویژه ای به خارج ندارند. بنابراین ساخت نیروگاه با همکاری شرکت‌های خارجی چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

اخبار مهم هفته

کارت بازرگانی حذف نمی شود

خسروتاج، معاون امور بازرگانی وزارت صنعت: طبق قانون مقررات صادرات و واردات، کلیه فعالیت‌های صادراتی و وارداتی نیازمند داشتن کارت بازرگانی است و چنانچه کارت بازرگانی بخواهد حذف شود، نیازمند اصلاح قانون است. قائم مقام وزارت صنعت در ادامه توضیح داد: در حال حاضر اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در دستور کار است که براساس آن ضوابط صدور کارت بازرگانی با اصلاحاتی همراه شود تا کمتر از طریق کارت بازرگانی در امر تجارت سوءاستفاده صورت گیرد.

قرارداد سایپا با سیتروئن به زودی به امضا می رسد/ واگذاری ۵۰ درصد سایپا کاشان به این شرکت

براساس قرارداد جدید میان این سایپا و سیتروئن که به زودی به امضا می رسد، ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان به سیتروئن واگذار خواهد شد. طبق اطلاعات داده شده، میزان سرمایه‌گذاری سیتروئن در سایپا کاشان برای خرید سهام، راه‌اندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو خواهد بود. این شرکت قرار است در محدوده قیمتی ۴۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان به تولید خودرو در ایران بپردازند.

همکاری معدنی ایمیدرو و ایتالیا در ابتدای اردیبهشت ماه وارد مرحله اجرایی می شود

خرمی شاد، معاون برنامه ریزی ایمیدرو: شرکت مشترک بین ایمیدرو و دانیلی ایتالیا براساس تفاهم نامه بین دو کشور با نام معدنی و فلزی ایران و ایتالیا ثبت شده است. این شرکت از مرحله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن کار را دنبال خواهد کرد. وی به دیگر برنامه های همکاری ایمیدرو و «دانیلی و فاتا» از جمله تفاهم همکاری برای اجرای طرح های زنجیره آلومینیوم تا مرحله شمش در مجموع مبلغ ۱٫۷۳ میلیارد یورو و ساخت نیروگاه برق ۹۰۰ مگاواتی نیز اشاره کرد. معاون ایمیدرو از احتمال تکمیل اسناد همکاری و آغاز فعالیت ها در اردیبهشت خبر داد.

۸ سند همکاری امضا شده در سفر رئیس جمهور به ایتالیا به مرحله اجرا رسید

افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت: در سفر دکتر روحانی به ایتالیا ۲۶ سند همکاری میان دو کشور امضاء شد که تاکنون ۸ سند با هدف انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های احداث کارخانه سیستم برق‌رسانی مترو، ساخت تجهیزات مختلف صنایع نفت و گاز، تولید دستگاه‌های دیالیز تحت لیسانس، ایجاد کارخانه سنگ تحت لیسانس، ساخت کوره‌های قوسی، ساخت هواپیماهای کوچک آموزشی و تاکسی هوایی و تاسیس شرکت مشترک ایمیدرو و دنیلی برای آموزش، طراحی و اجرای ۵ طرح فولادی وارد مرحله اجرایی شده است.

تصویب اصلاح آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو

دولت آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اصلاح کرد که براساس آن، در قرارداد پیش فروش،سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت می‌شود.

نامه اعضای انجمن صنایع نساجی به وزیر صنعت در خصوص اصلاحیه قانون مالیات مستقیم

اعضای انجمن صنایع نساجی به دنبال اجرای اصلاحیه قانون اخیر مالیات مستقیم با ارسال نامه ای به وزیر صنعت نگرانی خود را از خطر توقف قریب الوقوع فعالیت کارخانجات اعلام کردند.

پرهیز از بخشنامه‌های مکرر سیاست امسال سازمان توسعه تجارت است

افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت: در سازمان توسعه تجارت تاکید کرده‌‌ایم که تا حد ممکن از صدور بخشنامه‌های متعدد پرهیز شود. وی همچنین از کاهش میانگین تعرفه واردات به کشور در حدود ۰٫۶۵ خبر داد.

برنامه ریزی برای آزادکردن نرخ ارز مبادله ای هشت هزار قلم کالا

مودودی، معاون کل سازمان توسعه تجارت: برای آزاد کردن نرخ ارز مبادله ای مربوط به هشت هزار قلم کالا به جز کالاهای اساسی برنامه ریزی شده است. وی دلیل این موضوع را این گونه بیان کرد: تفاوت میان نرخ ارز آزاد و مبادله ای انگیزه ای برای فعالیت قاچاق نیز می باشد که با آزاد کردن نرخ ارز این جذابیت از بین می رود.

آغاز توزیع کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در برخی بانک‌ها

سرانجام بعد از حدود هفت ماه از وعده توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی، برخی بانک‌ها از صدور و توزیع این کارتها خبر دادند./ بانک صادرات از شروع توزیع کارت‌های اعتباری به بازنشستگان خبر داده است

بسته حمایتی گمرک از تولیدکنندگان منتشر شد

گمرک ایران در راستای رفع موانع گمرکی واحدهای تولیدی بسته حمایتی از تولیدکنندگان با در نظر گرفتن ۱۰ نوع تسهیلات ویژه در بخش صادرات و واردات را منتشر کرد. در بسته منتشر شده از سوی گمرک برای دو بخش صادرات و واردات برای تولیدکنندگان موارد حمایتی در نظر گرفته شده تا به این طریق بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع شود.

نرخ سود تسهیلات برای واحدهای راکد و نیمه فعال ۱۰ درصد خواهد بود

نوبخت، سخنگوی دولت: در بودجه سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مشوق های صادراتی و تفاوت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت قائل شده ایم./ ممکن است برخی از محصولات این واحدها که تولید می شود بازار داخلی نداشته باشد که آنها را می توان از طریق تحریک تقاضا برایشان بازار ایجاد کرد و همچنین با مشوق های صادراتی آن محصولات را صادر کرد./ نرخ سود تسهیلات برای واحدهای راکد و نیمه فعال را حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته ایم.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: