۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۸
شصتمین شماره از خبرنامه پُرسا

شیوه هدایت تحصیلی جدید چه نسبتی با سند تحول دارد؟

تصویب آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی، مناقشات متعددی را به همراه داشته است. در حالی که برخی شیوه جدید هدایت تحصیلی را بازسازی همان شیوه سابق اعلام کردند، مدیر کل جدید امور مشاوره مدعی شد که دو سال و نیم برای تنظیم آیین‌نامه جدید تلاش شده است.

به گزارش عیارآنلاین، شصتمین شماره از خبرنامه تحلیلی پرسا منتشر شد. در این شماره موضوعات اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش، بودجه این وزارتخانه و نسبت شیوه هدایت تحصیلی جدید با سند تحول بررسی شده‌اند.

اقتصاد مقاومتی و آموزش و پرورش: معادله‌ا‌ی حل نشده‌

با ابلاغ شعار سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری، دستگاه‌های مختلف کشور بر آن شدند تا نسبت خویش را با این شعار مشخص کرده و اسباب تحقق اقتصاد مقاومتی را در مجموعه‌ی خویش فراهم آورند. وزارت آموزش و پرورش نیز در این میدان بی‌نصیب نماند. به گفته فانی، وزارت آموزش و پرورش در دو عرصه «فرهنگ‌سازی در میان دانش‌آموزان» و «مدیریت منابع خویش» مکلف به عمل بر اساس شعار سال است. وی در توضیح این موضوع عنوان نمود که دستگاه تعلیم و تربیت کشور وظیفه دارد از یک سو با افزایش بهره‌وری این دستگاه در راستای تحقق شعار سال گام بردارد و از سویی دیگر دانش‌آموزان را با فرهنگ اقتصاد مقاومتی آشنا سازد. در همین باره رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تربیت ساحت اقتصادی دانش‌آموزان، از ورود درس «کار و فناوری» به مجموعه کتب درسی دانش‌آموزان خبر داد.

رئیس شورای مؤسسان و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش، از دیگر مسئولینی بود که به فراخور موقعیت خویش به بیان ارتباط آموزش و پرورش و شعار سال پرداخت. به عقیده وی، تقویت بخش خصوصی مهم‌ترین راهکار برای تحقق «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است.

اما همزمان با بیانات مسئولین، برخی اصحاب رسانه نیز از قافله عقب نمانده و نکاتی را در مقوله آموزش و پرورش و اقتصاد مقاومتی گوشزد کرده‌اند. در یکی از تحلیل‌ها، «هدایت تحصیلی» به عنوان از ضرورت‌های مدیریت منابع انسانی و در نتیجه اقتصاد مقاومتی شمرده شده است. بر اساس این تحلیل، تا هنگامی که انتخاب رشته به درستی صورت نپذیرد، دانش‌آموزان در مسیر شغلی مناسب خود قرار نگرفته و لذا نمی‌توان از ایشان توقع داشت که در پیشبرد اقتصاد مقاومتی به خوبی نقش‌آفرینی نمایند.

فارغ از نقدهای مطرح به صحبت‌های فوق، توجه به این نکته ضروری است که راهکارهایی نظیر کوچک‌سازی آموزش و پرورش، توجه به بخش خصوصی، کتب درسی و … باید ابتدا با سند تحول بنیادین همخوان باشند. بنابراین نباید به بهانه اجرای اقتصاد مقاومتی، از اهداف سند تحول فاصله گرفت.

شیوه جدید هدایت تحصیلی چه نسبتی با سند تحول دارد؟

مقوله هدایت تحصیلی و از جمله انتخاب رشته دانش‌آموزان در چند ماه گذشته به یکی از موضوعات داغ آموزش و پرورش و رسانه‌ها تبدیل شده است. اسفند ماه ۹۴ بود که شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه اجرایی هدایت تحصیلی را تصویب کرد و بدین ترتیب پرونده تعیین شیوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ بسته شد.

این مصوبه البته انتقادات و نظرات مختلفی را از سوی کارشناسان به همراه داشت. به عقیده برخی، شیوه جدید هدایت تحصیلی تفاوت اساسی با شیوه سابق نداشته و طرح مصوب با سند تحول بنیادین هم‌خوانی ندارد. به گفته مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول، شیوه‌ی جدید هدایت تحصیلی بازسازی شده‌ی روش پیشین بوده و با «نظام جامع هدایت تحصیلی موردِ نظرِ سند تحول» تفاوت دارد. در همین حال شکوهی، مدیر کل جدید امور مشاوره آموزش و پرورش، هفته گذشته مدعی شد که دو سال و نیم برای تنظیم آیین‌نامه جدید تلاش شده است. طبق بیان وی هدایت تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های ۶ گانه زیر صورت می‌گیرد:

امتیاز هدایت تحصیلی

با توجه به توضیحات بالا، می‌توان گفت که آموزش و پرورش به دلیل تنگنای فرا رسیدن موعد انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش‌آموزان ناگزیر به اجرای مصوبه فوق خواهد بود. در همین راستا و با توجه به نزدیک شدن موعد انتخاب رشته، از سه ماه گذشته آموزش مشاوران و مدیران مدارس که کار اصلی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را بر عهده دارند، آغاز شده است.

باید افزود که کمبود مشاور در مدارس، پاشنه آشیل دیگر فرآیند هدایت تحصیلی در مدارس است. هم اکنون حدود ۱۷ هزار مشاور در مدارس فعال بوده که طبق گفته شکوهی، این تعداد باید افزایش یابند. لازم به ذکر اینکه از آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز ۲۰۰ سهمیه به معاونت پرورشی و فرهنگی اختصاص یافت. با ابن اوصاف می‌توان گفت که کمبود مشاور در مدارس یکی از موانع جدی و مهم در برابر استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی خواهد بود.

آموزش و پرورش دست به گریبان معضلات کهنه‌ی اقتصادی

کلیات لایحه بودجه سال ۹۵، هفته‌ی گذشته به تصویب رسید. در این لایحه بودجه، اعتبارات وزارت آموزش و پرورش با حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، معادل ۷/۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. هر چند که وزارت آموزش و پرورش نسبت به بسیاری از وزارتخانه‌ها اعتبار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، همین اعتبار نیز به طور کامل پاسخگوی نیازهای دستگاه تعلیم و تربیت کشور نیست.

«کمبود منابع مالی» یکی از مشکلات لاینحل آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده که راهکارهای متعددی برای بهبود آن پیشنهاد شده است. یکی از این راه‌کارها، افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه است که علی اصغر فانی هفته گذشته آن را مطرح کرد. پیشنهاد وی برای بودجه سال ۹۵ آموزش و پرورش، رقمی حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۳۰ هزار میلیارد آن در لایحه بودجه گنجانده شد.

یکی دیگر از راهکارها برای حل معضلات اقتصادی آموزش و پرورش، دریافت مالیات است که در سال ۹۴ از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شد که این راه‌حل هم اعتبار قابل توجهی را عاید آموزش و پرورش نکرد. زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در این باره معتقد است که آموزش و پرورش با پیگیری خود و حمایت دولت می‌توانست از برخی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت نماید. البته طبق گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی فانی، مؤسسات مذکور (شرکت‌های دولتی و بانک‌ها) به لحاظ اقتصادی شرایط دشواری داشتند و نمی‌توان از یک مؤسسه زیان ده توقع صرفه‌جویی داشت.

علاوه بر دو راهکار ذکر شده، پیشنهادهای دیگری نیز برای حل مسائل اقتصادی آموزش و پرورش از سوی کارشناسان مطرح شده است[۱]، اما با وجود این پیشنهادها و راه‌کارهای تجربه شده از سوی متولیان امر، تا کنون گره مشکلات اقتصادی دستگاه تعلیم و تربیت کشور حل نشده است. با این تفاسیر ضرورت دارد که سیاست‌گذاران کشور برای حل پایدار این معضل چاره‌اندیشی نموده تا یک موانع جدی بر سر راه تحول در آموزش و پرورش برداشته شود.

سایر اخبار

۳۸۶ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند

نوش آبادی ، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۸۶ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که ۳۶۰ هزار نفر آن‌ها افغانی هستند.

رشد ۶۷ درصدی میانگین حقوق فرهنگیان در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید

بطحایی، معاون توسعه مدیریت پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از رشد بیش از ۶۷ درصدی میانگین حقوق فرهنگیان دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید خبر داد

فانی: ۹۸ درصد از اعتبارات ما صرف پرداخت حقوق می‌شود

وزیر آموزش و پرورش: ۹۸ درصد از اعتبارات ما پرسنلی است یعنی صرف پرداخت حقوق می‌شود. روزی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم یک میلیون و ۵۰ هزار نفر معلم داشتیم که هم‌اکنون به ۹۷۰ هزار نفر رسیده در حالی که جمعیت دانش آموزی ۵۰۰ هزار نفر رشد داشته است؛ از سوی دیگر پرداخت حق‌التدریس‌ها نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است

کارشناس حوزه اقتصاد: آموزش و پرورش بنگاه اقتصادی نیست!

سبحانی، کارشناس اقتصاد: به نظر می‌آید دولت متأثر از یک نظریه‌ غلطی است که در کشور به وجود آمده و سال‌هاست که دارد جولان می‌دهد؛ نتیجه این شده است که دولت آموزش و پرورش را هم به مثابه‌ یک بنگاه خصوصی ببیند و آ‌ن ‌را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد که فعالیت‌هایش عمدتاً به دنبال کسب منافع و سود است. این نگاه، نگاهی است که اصولاً به نظر ما قابل دفاع نیست.

فانی: رئیس مجلس تأکید کرد که از بخش خصوصی استفاده شود

می‌خواهیم از توان بخش خصوصی برای تعلیم و تربیت استفاده کنیم. در سال ۹۳ مدارس دولتی را با مؤسسان بخش خصوصی به مشارکت گذاشتیم و اعلام کردیم که فضا را ما تأمین کرده و نیروی انسانی را آن‌ها تأمین کنند. در دیداری که بنده با رئیس مجلس داشتیم وی تأکید کرد که این کار باید انجام شود

بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی، به پرداخت مالیات به آموزش و پرورش موظف شدند

نمایندگان در بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور مصوب کردند که به منظور ارتقای کیفیت مدارس و پرداخت مطالبات فرهنگیان به ویژه بازنشستگان، دولت مکلف است ماهیانه معادل یک درصد از یک دوازدهم اعتبارات هزینه ای و تملک دارائی‌های سرمایه ای شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی سود ده وابسته به دولت مندرج را کسر و در ردیف شماره ۱۳۰۴۲۴ جدول شماره ۵ قانون بودجه منظور کند.

سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی محروم‌ترین استان‌ها به لحاظ شاخص‌های آموزشی

فانی، وزیر آموزش و پرورش: در شاخص‌های آموزشی کشور سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی محروم‌ترین استان‌ها بوده‌اند./ در بحث ورود به تحصیل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دو زبانه بودن برخی از نقاط کشور بود به گونه ای که در این مناطق کودک پس از ورود به مقطع دبستان به دلیل آشنایی به زبان مادری و ناآشنا بودن به زبان فارسی نمی‌توانست درس را متوجه شود و در نتیجه عقب می‌ماند

طراحی شاخص واحد برای تعیین وضعیت سواد در کشورها؛ توسط یونسکو

باقر زاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: یونسکو تلاش می‌کند یک شاخص واحد برای تعیین وضعیت سواد در کشورها طراحی کند./. مرکز یونسکو درصدد طراحی مدلی ویژه ای از سنجش سواد است که افراد در مرحله آزمون محلی قرار گرفته تا بر اساس نتیجه وضعیت سواد آن‌ها ارزیابی شود. در این خصوص کارگاهی در تهران برگزار شده است

سالانه ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه های سوادآموزی آموزش و پرورش قرار می‌گیرند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار نفر از بی‌سواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان در کشور تحت پوشش آموزشی قرار می‌‌گیرند و از مجموع تعداد کسانی که امسال در کشور تحت پوشش آموزشی قرار گرفته، ۲۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق‌‌ و مابقی به منظور تکمیل تحصیل در نظر گرفته می‌‌شوند.

نماینده مجلس: بررسی تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ به عمر مجلس نهم قد نمی‌دهد

عضو کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس گفت:‌ استفساریه مربوط به بررسی سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ در دستور کار مجلس قرار نگرفته و بعید است در مجلس فعلی بررسی شود

تعیین تکلیف تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تا آخر فروردین امسال

خدایی، رئیس سازمان سنجش: اگر مجلس شورای اسلامی برسد و استفساریه‌ای را بررسی و ابلاغ کند، ما بر اساس آن استفساریه عمل می‌کنیم و در غیر این صورت رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که در حکم قانون است، به همان صورت ممکن اجرا می‌شود.

سعی بر همانندسازی ساختار آموزش و پرورش با وزارت علوم در طرح ادغام وزارتین آموزش و پرورش و علوم

فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش: معتقدیم کلیت ساختار وزارت آموزش و پرورش معیوب است/ وزارت علوم ساختاری در پیش گرفته که رضایتمندی از آن بیشتر است و طرح فوق نیز تعمیم این ساختار را مد نظر دارد

طرح مجلس: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر رشته‌ای مجاز به تدریس در مقاطع ابتدایی می‌شوند

کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به آخرین اقدامات کمیسیون درباره طرح رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: تدریس افراد در مقاطع ابتدایی با هر مدرک کارشناسی مشکل استخدام حق‌التدریسان و کمبود معلم را جبران می‌کند.

جذب دانشجو از بین «دیپلمه‌های واجد شرایط» سیاست اصلی دانشگاه فرهنگیان است

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، جذب دانشجو از بین دیپلمه‌های واجد شرایط را سیاست اصلی دانشگاه فرهنگیان در جذب دانشجو عنوان کرد.

معاون عمرانی فانی: مدارس متولی خاصی برای نگهداری ندارند

رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعلاً متولی خاصی برای نگهداری مدارس وجود ندارد تأکید کرد: ساختمان و تجهیزات مدارس کوچک آموزش و پرورش ۵۰۰ میلیون تومان و مدارس بزرگ چند ۱۰ میلیارد تومان ارزش مالی دارند که با عدم نگهداری و بازرسی به موقع ممکن است لطماتی را ببینند

معاون آموزش متوسطه: طراحی نظام رتبه بندی مدارس متوسطه در سال۹۵

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از طراحی نظام رتبه بندی مدارس متوسطه در سال ۹۵ خبر داد.

________________________________________________________________________________

[۱] ایده‌ی بن‌های آموزشی، بودجه‌ریزی مدرسه محور و بودجه‌ریزی عملیاتی از جمله این راه‌کارها هستند.

تلگر

چهره‌

    ۱ دیدگاه
    1. یحیی :

      همانند سازی وزارت آموزش پرورش با وزارت علوم؟ آیا واقعا درست است این کار؟

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: