۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱

کارت سوخت، ابزاری برای مدیریت مصرف بنزین/ کمیسیون تلفیق از این ابزار صیانت خواهد کرد؟

حفظ کارت سوخت به عنوان یک ابزار ارزشمند برای مدیریت مصرف بنزین از یک سو و ثبت اطلاعات حمل‌ونقل و مصرف سوخت از سوی دیگر، ضرورت دارد. اعضای کمیسیون تلفیق با تصویب چارچوب کلی طرح مذکور و رفع ابهامات اندک آن، می‌توانند زمینه حفظ کارت سوخت و به تبع آن، امکان کنترل مصرف بنزین را فراهم کنند.

کارت سوختبه گزارش عیارآنلاین، با تک‌نرخی شدن بنزین از ابتدای خردادماه سال گذشته از یک طرف و امکان سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران با قیمت برابر از طرف دیگر، استفاده از کارت سوخت شخصی خودروها رو به گاهش گذاشت؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر، کمتر خودرویی یافت می‌شود که با کارت سوخت خود به سوخت‌گیری اقدام نماید و اغلب رانندگان از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند.

این در حالی است که حفظ کارت سوخت به عنوان یک ابزار ارزشمند برای مدیریت مصرف بنزین از یک سو و ثبت اطلاعات حمل‌ونقل و مصرف سوخت از سوی دیگر، ضرورت دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر، تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور جواب‌گوی نیاز داخلی نیست، دولت کمبود بنزین کشور را از طریق واردات تأمین می‌کند. لذا رشد مصرف بنزین در کنار توسعه کند پالایشگاه‌های داخلی، نیاز کشور به واردات را افزایش می‌دهد. کارت سوخت می‌تواند به عنوان ابزاری برای مهار رشد بی‌رویه مصرف بنزین مورد استفاده قرار گیرد.

قاسم خورشیدی، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» که از رادیو اقتصاد پخش می‌شود، با اشاره به مصرف بنزین کشور در سال ۹۴ گفت: «میانگین مصرف بنزین کشور در سال گذشته، رشد معقول و منطقی داشت. با توجه به اینکه رشد ناوگان حمل‌ونقل را شاهد بودیم، میانگین مصرف روزانه بنزین با رشد ۲ درصدی نسبت به سال ۹۳، به حدود ۷۱ میلیون لیتر رسید.»

خورشیدی در ادامه بر ضرورت حفظ کارت سوخت بنزین تأکید کرد و اظهار داشت: «فلسفه وجودی کارت هوشمند سوخت برای اصلاح الگوی مصرف در کشور و مدیریت مصرف بنزین بود. این ضرورت کماکان به قوت خودش باقی است و هنوز در کشور، الگوی مناسبی در مصرف بنزین وجود ندارد.»

وی افزود: «علاوه بر این، مجموع داده‌هایی که سامانه هوشمند سوخت در اختیار برنامه‌ریزان کشور قرار می‌دهد، داده‌های بسیار ارزشمندی است. شفافیتی را هم در این فرآیند ایجاد می‌کند که این شفافیت قدرت نظارت وزارت نفت را بر جایگاه‌داران تقویت می‌کند و وزارت نفت می‌تواند بر جایگاه‌داران نظارت مناسبتری را اعمال کند.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح روز سه‌شنبه گذشته (۲۴ فروردین‌ماه) و در جریان بررسی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۵، با الحاق بندی به این تبصره موافقت کردند که به موجب آن، دولت موظف به حفظ کارت سوخت خواهد شد. علاوه بر این، مالیاتی در قالب عوارض آلایندگی از کسانی که بیش از مقدار متوسط، بنزین مصرف کنند، دریافت می‌شود. البته این طرح، در جلسه عصر همان روز، به دلیل وجود ابهاماتی، برای ببرسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

 احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و طراح طرح مذکور در گفتگو با برنامه «پیک بامدادیِ» رادیو ایران با اشاره به اهمیت کارت سوخت گفت: «کارت سوخت می‌تواند با دسته‌بندی کردن مشتریان، امکانی را برای دولت فراهم کند که سیاستهای مناسبی را اعمال کند؛ مثل اینکه از مصرف زیاد جلوگیری کند یا از آنها که بیش از اندازه مصرف می‌کنند، مالیاتی به عنوان عوارض آلایندگی دریافت کند.»

توکلی در خصوص طرح پیشنهادی خود نیز توضیح داد: «بر اساس طرح پیشنهادی، دولت موظف می‌شود که مصرف متوسط مردم را به عنوان مقدار پایه در نظر بگیرد. بیش از این مقدار را به صورت پلکان‌های ۴۰ لیتری عوارض را زیاد کند. در نتیجه، کسی که در حد متوسط مردم و یا کمتر مصرف می‌کند، هیچ عوارض و مالیاتی پرداخت نمی‌کند. اما چنانچه فردی بیش از متوسط مردم مصرف کند، به صورت پلکانی باید مالیات بیشتری بدهد. قیمت‌گذاری پلکانی در حال حاضر، در مورد برق دارد اجرا می‌شود و مشکلی هم ایجاد نشده است.»

وی با ردِّ افزایش فساد و قاچاق با اجرای این طرح، تأکید کرد: «این روال نه‌تنها فساد ایجاد نمی‌کند، بلکه جلوی فساد را خواهد گرفت؛ چراکه در حال حاضر، اغلب مردم با کارت جایگاه بنزین می‌زنند و این باعث می‌شود که فساد به سرعت رشد کند.»

بر این اساس، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب چارچوب کلی طرح مذکور و رفع ابهامات اندک آن، می‌توانند زمینه حفظ کارت سوخت و به تبع آن، امکان کنترل مصرف بنزین را فراهم کنند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: