۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳

اجرای درست طرح ادغام وزارتین آموزش و پرورش و علوم، منوط به به همت دولت‌ها و حضور یک وزیر توانمند

فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش: معتقدیم کلیت ساختار وزارت آموزش و پرورش معیوب است/ وزارت علوم ساختاری در پیش گرفته که رضایتمندی از آن بیشتر است و طرح فوق نیز تعمیم این ساختار را مد نظر دارد،/ در طرح ادغام وزارتین آموزش و پرورش و علوم، سعی بر همانندسازی ساختار آموزش و پرورش با وزارت علوم شده است/ در این همسان‌سازی شاخص‌های منابع انسانی تعریف می‌شود تا هر فردی که وارد وزارت آموزش شد معلم محسوب شود و فرقی با استاد دانشگاه نداشته باشد/ به دنبال تصویب این طرح در مجلس نهم هستیم اما اگر زمان کافی نداشتیم حتما آن در اختیار نمایندگان دوره دهم قرار خواهیم داد.

به گزارش عیارآنلاین، عبدالوحید فیاضی در توضیح طرح ادغام وزارتین آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: آموزش و پرورش با ساختار و منابع فعلی در تمام دورانی که پشت سر گذاشته، نتوانسته به اهداف تعلیمی و تربیتی  جمهوری اسلامی دست پیدا کند و ادامه این ساختار نیز حاصلی در پی نخواهد داشت؛ زیرا هدف‌ها عالی اما ساختار بسیار ضعیف است و بازسازی‌هایی که تاکنون باعنوان تغییر نظام آموزشی صورت گرفته نیز کاربردی نبوده‌اند.

ساختار آموزش‌وپرورش نمی‌تواند ماموریت بزرگ تحول آموزشی را به سرانجام برساند

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات آموزش و پرورش از سال ۱۳۵۲ تاکنون نتوانسته موجبات ارتقاء سطح آموزشی را فراهم کند، افزود: رویکرد تمام این تحولات منوط به برنامه‌ریزی‌های درونی بوده است در حالی که معتقدیم کلیت ساختار این وزارتخانه معیوب است؛ درواقع ساختار چابک و توانمندی ندارد و نمی‌تواند ماموریت بزرگ تحول در آموزش و پرورش را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش، دو الی سه سال است که اجرا می شود و اهداف بزرگی نیز دارد اما آیا تاکنون با داشتن ظرفیت‌های مهم تعلیمی و تربیتی، تحقق هم پیدا کرده است؟ طبیعتا از هر معلمی در این باره پرسش شود می‌گوید تفاوت چشمگیری احساس نکرده است؛ که این موضوع به ناچابکی و ناکارآمدی ساختار آموزش و پرورش بازمی‌گردد.

همانندسازی ساختار آموزش‌وپرورش با وزارت علوم

فیاضی با بیان اینکه در طرح ادغام وزارتین آموزش و پرورش و علوم، سعی بر همانندسازی ساختار آموزش و پرورش با وزارت علوم شده است، اضافه کرد: رضایتمندی مردم از وزارت علوم بیشتر است ضمن آنکه کنشگران سازمانی این وزارتخانه از سازمان خود رضایت بیشتری دارند در حالی که کنشگران سازمانی آموزش و پرورش کمترین رضایت را از سازمان مدیریتی خود دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم ساختاری در پیش گرفته که رضایتمندی از آن بیشتر است و طرح فوق نیز تعمیم این ساختار را مد نظر دارد، افزود: در این بررسی‌ها متوجه شدیم که تعمیم ساختار وزارت علوم با مخالفت‌هایی روبه‌رو خواهد شد به‌همین دلیل کمیسیون آموزش مجلس، مطالعه‌ای تطبیقی در آموزش و پرورش بسیاری از کشورها انجام داد و استنباط ما این است که ساختار آموزشی برخی از این کشورها مانند ژاپن و فرانسه بسیار بهتر است؛ درواقع آن‌ها یک وزارت آموزش دارند که دانشگاه‌ها و مدارس را توأمان مدیریت می‌کند و ریاست آن برعهده یک وزیر با دارا بودن نقش قائم مقامی رئیس‌جمهور است و این وزارتخانه، علاوه بر مسئولیت فرایند تربیت از ابتدایی‌ترین سال یادگیری تا انتهایی‌ترین آن، ساختاری طبقه‌بندی شده نیز در درون خود دارد.

آمریکایی‌ها به آموزش ابتدایی بیش از دانشگاه اهمیت می‌دهند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: آموزش ابتدایی در کشوری مانند امریکا دارای اهمیت بیشتری است؛ درواقع ساختار آموزشی آن‌ها برخلاف ایران به دوران دبستان و کودکی اهمیت ویژه‌تری می‌دهد در حالی که امام(ره) به نهادینه شدن این فرهنگ در سیستم آموزشی تاکید داشتند و فرموده‌اند «به ابتدایی برسید که دانشگاه دیر است.»

وی با تاکید بر اینکه طرح فوق با ایجاد سیاست واحدی در تمام دوران آموزشی می‌تواند گیسختگی موجود را از بین برده و انسجام ایجاد کند، افزود: این تفکر که کشورهایی مانند ژاپن و فرانسه از ابتدا چنین ساختاری داشته و ما نمی‌توانیم مانند آن‌ها ساختار آموزشی خود را اصلاح کنیم تفکر غلطی است، چراکه تاکنون هر قدر به بازنگری شیوه‌ها و اصلاح درونی سیستم آموزش و پرورش پرداخته‌ایم نتیجه کاربردی حاصل نشده بنابراین باید فکری برای قالب و ساختار کلی کرد.

فیاضی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که با تغییر ساختار کلی و ادغام دو وزراتخانه آموزشی مشکل آموزش کشور حل شود، گفت: اگرچه معتقدیم این تغییر اگر در حد یک آزمون و خطا پیگیری شود خطای دیگری صورت گرفته، اما این قالب یا ساختار در کشورهای دیگر به درستی تجربه شده و منطق درستی هم پشت آن وجود دارد بنابراین می‌تواند سیستم آموزشی ایران را نیز متحول کند.

لزوم افزایش اقتدار، اعتبارات و باز گذاشتن دست وزیر

وی در ادامه توضیح داد: برخی از منتقدان می‌گویند سازمان آموزش و پرورش به دلیل آنکه بسیار عریض و طویل است، در همین حد هم قدرت اداره خود را ندارد بنابراین چطور می‌تواند با ادغام با وزارت علوم شرایط بهتری پیدا کند؛ پاسخ این است که اگر ساختار منظم و توانمندی تعریف شود و وزیر آن نیز اختیارات گسترده‌ای در حد قائم مقام ریس‌جمهور پیدا کند می‌توان به این مهم دست یافت. درواقع با افزایش اقتدار، اعتبارات، اختیارات و باز گذاشتن دست وزیر می‌توان این وزارتخانه را از آنچه که در آن قرار دارد، توانمندتر کرد.

آموزش ابتدایی با دانشگاه فرقی ندارد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: توجیه منطقی ما این است که آموزش یکی است و آموزش ابتدایی با دانشگاهی فرقی ندارد؛ با این تفاوت که آموزش ابتدایی حساس‌تر است و این حساسیت، سنگ بنای اندیشگی، خردورزی و توسعه را طراحی می‌کند و در مقابل آموزش دانشگاهی پیچیدگی خاص خود را دارد. لذا اگر تخصص‌های مختلف در یک جا گردآوری و مدیریت شوند، از فرافکنی و از هم‌گسستگی آموزشی نجات پیدا خواهیم کرد.

آموزش و پرورش با نگاه خُرد ارزیابی نخواهد شد

وی با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پرورش و وزرات علوم ضعف‌های آموزشی را به گردن هم می‌اندازند، گفت: طرح ادغام دو وزارتخانه از چندین مشکل جلوگیری می‌کند که مهمترین آن، عدم همبستگی بین حلقه‌های مختلف آموزشی است که اکنون همدیگر را تکمیل نمی‌کنند؛ در حالیکه با یک سیستم منسجم، مسئولیت تعلیم تربیت از ابتدا تا انتها با یک سازمان است و شخصی که در رأس آن قرار دارد باید پاسخگوی همه مسائل آموزشی باشد.

فیاضی با تاکید براینکه این ادغام بیش از آنکه به نفع وزارت علوم باشد به نفع آموزش و پرورش است، افزود: سطح و شأنیت مدرسه ای‌ها ارتقاء پیدا کرده و به سطح دانشگاه‌ها می‌رسند و توجه یکسانی به مدرسین در دانشگاه و مدرسه خواهد شد اما در حال حاضر توجه‌ای به یک استاد دانشگاه می‌شود و معلم ابتدایی یکسان نیست و این تفاوت در سطوح آموزش و پرورش نیز دیده می‌شود.

کوچکسازی صورت می‌گیرد اما تعدیل نیرو نخواهیم داشت

وی با بیان اینکه اگر به دنبال جامعه توسعه یافته هستیم باید به معلمان ابتدایی و اساتید دانشگاه به یک اندازه اهمیت داد، به کوچک‌سازی سازمانی که با اجرای این طرح ایجاد می‌شود و مشکل تعدیل نیرویی که احتمالا به وجود می‌آید، اشاره کرد و گفت: این مشکلات قابل حل است هرچند تعدیل نیرو اتفاق نخواهد افتاد چراکه آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: آمار بالایی از تقاضای خروج معلمان دارای مدرک فوق‌لیسانس و مشغول تحصیل در مقطع دکترا از آموزش و پرورش وجود دارد و در ۲۰ سال گذشته معلمان فوق‌لیسانس بسیاری تقاضای انتقال به وزارت علوم داشته‌اند، درواقع حساس‌ترین مقاطع آموزشی ایران از نیروهای انسانی کیفی خالی شده و همه تقاضای حضور در دانشگاه دارند در حالی که این طرح می‌تواند نیروها را بالانس کند.

اجرای درست طرح آسیبی به دانشگاهیان نخواهد زد

به گفته وی در این همسان‌سازی شاخص‌های منابع انسانی تعریف می‌شود تا هر فردی که وارد وزارت آموزش شد معلم محسوب شود و فرقی با استاد دانشگاه نداشته باشد، درجه حقوقی آن‌ها نیز تعریف می‌شود و اگر این طرح درست اجرا شود آسیبی به دانشگاهیان نخواهد زد.

وی اضافه کرد: وضعیت بودجه سال ۹۵ هنوز مشخص نیست با این وجود به دنبال تصویب این طرح در مجلس نهم هستیم اما اگر زمان کافی نداشتیم حتما آن را برای  بررسی و تصویب در صحن علنی در اختیار نمایندگان دوره دهم قرار خواهیم داد.

فیاضی درباره مورد مشابه یعنی ادغام وزارت ورزش و سازمان جوانان که بسیاری از کارشناسان آن را طرحی شکست خورده می‌دانند، توضیح داد: جوانان یک مقوله مجزا از ورزش بود و روزش خود به تنهایی بسیار گسترده و حرفه‌ای است، اما آموزش در دانشگاه و آموزش و پرورش در یک راستا هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: اجرای درست این طرح به همت دولت‌ها بستگی دارد و یک وزیر توانمند باید در رأس چنین وزارتخانه‌ای  قرار  گیرد.

منبع: خانه ملت

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: