۲۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۴

مشاور کمیسیون آموزش مجلس: انتظار بود تا شورای عالی آموزش وپرورش از موضوع هدایت تحصیلی به سادگی نگذرد

سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: انتظار بود در نظام جامع هدایت تحصیلی، موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان از دوره ابتدایی تحت پوشش قرار بگیرد اما اینگونه نشد/ نظام هدایت تحصیلی که اخیراً مصوب شد، رجعتی به سال ۱۳۵۳ است /هم‌اکنون در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، رشته‌های فنی و حرفه‌ای مورد بی‌توجهی قرار دارند/ مصوبه هدایت تحصیلی بر مبنای گذشته بوده که به شدت کنکور محور است/ نظام جامع هدایت تحصیلی باید تمام دوره‌های تحصیلی را تحت پوشش ببرد و طرحی برای دانش‌آموزان با استعدادهای ویژه یعنی دانش آموزان مدارس سمپاد ارائه کند

به گزارش عیارآنلاین، ابراهیم سحرخیز درخصوص تصویب نظام جدید هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ انتظار بود تا شورای عالی آموزش وپرورش از موضوع هدایت تحصیلی که در آینده نظام آموزشی کشور تأثیرگذار است به سادگی نگذرد اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود:‌ در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به نظام جامع هدایت تحصیلی اشاره شده است اما آنچه شورای عالی تصویب کرد نظام جامع نیست و به نوعی بازگشت به سال ۱۳۵۳ و رجعتی به گذشته است که به دانش‌آموزان توصیه‌نامه ارائه می‌شد.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در گذشته نظر مدیر، مشاور و معلم در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار بود و آنچه در مصوبه جدید نیز وجود دارد این است که اختیارات بیشتری را به این افراد داده‌اند.

سحرخیز بیان کرد:‌ انتظار بود در نظام جامع هدایت تحصیلی، موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان از دوره ابتدایی تحت پوشش قرار بگیرد اما اینگونه نشد.هم‌اکنون از توزیع نامناسب دانش‌آموزان بین شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی آسیب بسیاری می‌بینیم به گونه‌ای که دانش آموزان دختر به رشته تجربی و پسران به رشته ریاضی هدایت می‌شوند و دانش‌آموزان مناطق محروم نیز در رشته انسانی تحصیل می‌کنند و رشته‌‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز مورد توجه قرار نمی‌‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه نظام هدایت تحصیلی که اخیراً مصوب شد، رجعتی به سال ۱۳۵۳ است، ادامه داد: هم‌اکنون در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، رشته‌های فنی و حرفه‌ای مورد بی‌توجهی قرار دارند در حالیکه طبق سند تحول بنیادین قرار بود هنرستان‌ها توسعه یافته و به دبیرستانی‌ها نیز یک مهارت فنی آموخته شود تا دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار آماده شوند.

سحرخیز افزود:‌ مصوبه هدایت تحصیلی بر مبنای گذشته بوده که به شدت کنکور محور است از سوی دیگر برخی اخبار از محدود شدن رشته‌های فنی به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش حکایت دارد در حالیکه محدود کردن رشته‌های فنی از جاذبه آنها برای دانش‌آموزان کم می‌کند.تا پایان برنامه ششم توسعه ۴۶  درصد دانش‌‌آموزان باید وارد هنرستان‌ها شوند در حالیکه امسال ۳۸ درصد به هنرستان‌ها راه یافته‌اند و پیش بینی است که برای سال تحصیلی جدید نیز این آمار کاهش یابد.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ نظام جامع هدایت تحصیلی باید تمام دوره‌های تحصیلی را تحت پوشش ببرد و طرحی برای دانش‌آموزان با استعدادهای ویژه  یعنی دانش آموزان مدارس سمپاد ارائه کند و علاوه بر آنکه هدایت تحصیلی را دنبال می‌کند بحث عدالت پرورشی و تربیتی را نیز دنبال کند.

وی گفت:‌ همواره یکی از اعتراضات وزرای علوم این بود که اگر نسبت پذیرش دانشجو متعادل نیست مقصر آن آموزش و پرورش است و به ازای یک کارشناس باید ۵ کاردان تربیت شوند. امروز بیشترین بیکاران را در بین تحصیلکرده‌های دانشگاهی شاهد هستیم در حالیکه اگر هدایت تحصیلی از مدرسه به خوبی صورت بگیرد و دانش‌آموزان را صرفاً به رشته‌های تجربی و ریاضی هدایت نکنند،‌ آمار بیکاری نیز کاهش می‌یابد.

** تورم دانش‌آموز در رشته‌های تجربی و ریاضی

سحرخیز تصریح کرد:‌ گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین تورم داوطلبان دختر را برای ورود به دانشگاه‌ها دارد و پس از آن رشته ریاضی طرفدار زیادی دارد. مدیران مدارس طرفدار توسعه رشته‌های شاخه نظری هستند و والدین نیز تمایل دارند فرزندانشان در رشته‌های ریاضی و تجربی تحصیل کنند. هم‌اکنون فرصت خوبی فراهم شده تا با سه ساله شدن هنرستان‌ها، در بحث هدایت تحصیلی مکانیزمی را طراحی کنیم تا دانش‌آموزان به سمت شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هدایت شوند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نظام هدایت تحصیلی باید به شکل دقیقی طراحی می‌شد، روند هدایت تحصیلی دانش آموزان شاخه فنی‌وحرفه‌ای باید متفاوت از شاخه نظری باشد و نمی‌توان براساس نظر معلم، مشاور یا والدین که تحت تأثیر جو روانی جامعه هستند مانع از هدایت دانش‌آموزان به شاخه فنی‌وحرفه‌ای شد.

وی ادامه داد:‌ بهتر بود در بحث هدایت تحصیلی رشته ریاضی و تجربی را ادغام کرده و رشته جدید علوم پایه را ایجاد می‌کردند و به رشته علوم انسانی توجه بیشتری می‌شد. شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرد تا در رشته انسانی ساعت درس ریاضی افزایش یابد که این موضوع منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود چرا که یک بار در گذشته این تجربه را داشتیم.

منبع: تسنیم

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: