۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۶

فانی: افزایش بهره‌وری، کوچک‌سازی از جمله تکالیف آموزش و پرورش در راستای اقتصاد مقاومتی است

فانی، وزیر آموزش و پرورش: تکلیف آموزش و پرورش در اقتصاد مقاومتی تکلیف مدیریتی این دستگاه است و افزایش بهره‌وری، کوچک‌سازی این دستگاه از جمله ‌آن بوده و آموزش و پرورش تکلیف دیگری در اقتصاد مقاومتی دارد که آن فرهنگسازی است و دانش‌آموز باید بیاموزد اسراف نکرده و مؤثر باشد.

به گزارش عیارآنلاین، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین اختتامیه هفتمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: سال ۹۵ سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده که امیدواریم همه مردم، دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی و سایر قوا در تحقق این شعار تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع اصلی آموزش و پرورش، تربیت است و این هم بر عهده فرد، حاکمیت،‌ جامعه و خانواده است یعنی ۴ رکن در شکل‌گیری تربیت مؤثر بوده و موضوع اصلی آموزش و پرورش تربیت است.

فانی با بیان اینکه تربیت به عنوان موضوع اصلی آموزش و پرورش مورد توجه مسئولان کشور و آموزش و پرورش است، گفت: مدرسه کانون تربیت است و اینکه اعلام کرده‌ایم در ذیل سیاست آ‌موزش و پرورش، مدرسه‌محوری است به این دلیل است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در داخل مدرسه شخصیت فکری، اجتماعی و منش دانش‌‌آموزان شکل می‌گیرد، افزود: حال اگر بپذیریم مدرسه کانون تربیت است باید ببینیم کدام مدرسه موفق‌تر است.

وی در تشریح ویژگی‌های مدرسه موفق تأکید کرد: مدرسه‌ای موفق‌تر است که بتواند از توانمندی اولیا، معلمان، دانش‌آموزان و عوامل خارج مدرسه استفاده کند.

فانی با اشاره به نقش دانش‌آموزان در امور مدرسه، گفت: دانش‌آموزان در امور مدرسه می‌توانند و باید مشارکت کنند و دانش‌آموز در داخل مدرسه است که می‌تواند مدیریت آینده خود و نقش خود را تجربه کند و به این دلیل اعتقاد داریم شوراهای دانش‌آموزی و در نهایت مجلس دانش‌آموزی می‌تواند در شکل‌گیری تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموز مؤثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموز در قالب شورای دانش‌آموزی یاد می‌گیرد چگونه مسئله‌یابی کند و در قالب این شوراها مسئله‌یابی را می‌آموزد و تا وقتی مسئله‌ را خوب نشناسیم راه‌حل را نمی‌توان ارائه داد.

وی ادامه داد: در گام بعدی فرد یاد می‌گیرد و تجربه می‌کند مسئله را حل کند و نیز یاد می‌گیرد چگونه این راه‌حل را اجرا کند و در ادامه در گام بعد هم یاد می‌گیرد، آن را ارزیابی کرده و مجموع آن، مدیریت می‌شود.

فانی تأکید کرد: شوراهای دانش‌آموزی جایی است که دانش‌آموزان کار مدیریتی آینده را تجربه می‌کنند، تشکل‌های دانش‌آموزی مانند بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، جمعیت جوانان هلال‌احمر و سازمان دانش‌آموزی تشکل‌هایی هستند که دانش‌آموزان را آموزش می‌دهند تا بتوانند عملاً ورود به جامعه را در آینده تمرین کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت دانش‌آموزان هم موضوعیت و هم طریقت دارد، گفت: از طریق مشارکت دانش‌آموز است که یاد می‌گیرد و آماده ورود به جامعه بزرگتر می‌شود و در نهایت وارد شورای دانش‌‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی می‌شود.

وی خطاب به دانش‌آموزان عضو مجلس دانش‌آموزی گفت: مجلسی که شما عصاره دانش‌آموزان هستید با رأی مستقیم دانش‌آموزان به دور هم جمع می‌شوند و به ما کمک می‌کنند.

فانی بیان داشت: در دو سال و چند ماهی که از دولت تدبیر و امید می‌گذرد اقدامات خوبی صورت گرفته و در راستای عدالت آموزشی و پوشش دانش‌آموزان در مناطق مختلف و محروم در این مدت موفقیت‌های خوبی داشتیم و در حال حاضر قریب به ۹۹ درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی در کلاس درس به سر می‌برند.

وی تأکید کرد: در دو سال اخیر موفق شده‌ایم ۷۱ هزار دانش‌آموز را در سیستان و بلوچستان که توسط خانواده‌ها در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند شناسایی کرده و به کلاس درس بیاوریم.

فانی اضافه کرد: در دوره متوسطه اول در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس هستند و در متوسطه دوم نیز بیش از ۸۲ درصد از دانش‌آموزان در کلاس درس حضور دارند که این درصدها در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در دو سال اخیر به بیش از ۲٫۲ درصد رشد داشته است و این سهم، سهم بسیار مهمی در راستای عدالت آموزشی بوده است.

وی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش، تصریح کرد: در آموزش و پرورش سند تحولی داریم که طراحی و تصویب آن حدود ۱۰ سال از سال ۸۲ تا ۹۱ به طول انجامید و روح این سند عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی است.

فانی افزود: سال ۹۵ اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه است و تا سال ۹۹ این برنامه اجرا می‌شود و اجرای سند تحول را در این برنامه مبنا قرار داده‌ایم و در آن نظام‌ها و خرده‌نظام‌هایی وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه تربیت در سند تحول آموزش و پرورش دارای ۶ ساحت است و در آموزش و پرورش تربیت همه‌جانبه را دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از ساحت‌ها، ساحت اخلاقی و اعتقادی است و دانش‌آموزان در فرایند تربیت از نظر اخلاقی و اعتقادی تربیت می‌شوند.

وی افزود: تربیت علمی و فناورانه ساحت دیگر است که باید دانش‌آموزان در مدرسه از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه آموزش و پرورش بهره‌مند شوند و استفاده صحیح از فضای مجازی مورد تأکید آموزش و پرورش است.

فانی سومین ساحت را ساحت حرفه‌ای، اقتصادی برشمرد و گفت: دانش‌آموزان باید توانمندی داشته باشند در فضای کسب و کار و اقتصاد دارای حرفه‌ باشند و بحث اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در این حوزه جای می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تکلیف آموزش و پرورش در اقتصاد مقاومتی تکلیف مدیریتی این دستگاه است و افزایش بهره‌وری، کوچک‌سازی این دستگاه از جمله ‌آن بوده و آموزش و پرورش تکلیف دیگری در اقتصاد مقاومتی دارد که آن فرهنگسازی است و دانش‌آموز باید بیاموزد اسراف نکرده و مؤثر باشد.

فانی با بیان اینکه تربیت زیباشناختی یکی دیگر از ساحت‌های تربیتی است و باید دانش‌آموزان روی اصول زیباشناختی مسلط باشند، گفت: پنجمین ساحت، تربیت بدنی است که باید روحیه نشاط و امید به آینده را در دانش‌آموزان تقویت کنیم.

وی افزود: با شکل‌گیری المپیاد درون‌مدرسه‌ای در دو سال اخیر پیش از ۴ میلیون دانش‌آموز در این المپیاد شرکت کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: عصاره این ساحت در مجلس دانش‌آموزی شکل می‌گیرد.

منبع: فارس

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: