۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲

سپردن انتخاب رشته دانش‌آموزان به قضا و قدر پسندیده هیچ نظام تعلیم و تربیتی نیست

مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش با بیان اینکه در تجربیات جهانی، استعدادیابی دانش‌آموزان از بدو ورود آنان به مدرسه شکل می‌گیرد، گفت: سپردن انتخاب رشته محصلان به قضا و قدر، پسندیده هیچ نظام تعلیم و تربیتی نیست.

به گزارش عیارآنلاین، محمد شریف‌زاده مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که اخیراً به تصویب رسیده است، اظهار داشت: انتخاب رشته در دوران تحصیل دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که دانش‌آموزان و اولیای آنان باید اتخاذ کنند چرا که بسیاری از تصمیم‌هایی که دانش‌آموز در آینده خواهد گرفت و همچنین بسیاری از انتخاب‌هایی که در آینده خواهد داشت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به انتخاب رشته وی مربوط خواه شد.

وی افزود: در هدایت تحصیلی جدید که مصوب شده است، دانش‌آموز و مسئولان مدرسه باید بر اساس یک سری نمرات دوره اول متوسطه، انتخاب رشته را انجام بدهند و این موضوع نمی‌تواند آینده فرد و جامعه را تأمین کند.

شریف‌زاده با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راهکار ۲۱-۳  به «طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی» اشاره شده است، گفت: آموزش و پرورش بعد از ۲٫۵ سال این نظام را تدوین کرده است اما آن چیزی که مصوب شده هیچ ارتباطی با خواسته سند تحول بنیادین ندارد و جای سوال است که شورای عالی آموزش و پرورش که به این راحتی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را محدود و حذف می‌کند و یا رأی در تغییر محتوای رشته‌های فنی و حرفه ای می‌دهد، اجرای سند و یا سیاست های کلی اشتغال را چگونه پاسخگو خواهد بود.

وی با طرح این سوال که «با نداشتن طرح جامع هدایت تحصیلی آیا می‌توان به توازن رشته‌ها در دوره دوم متوسطه و هم دانشگاه رسید؟»، بیان داشت: وقتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می کند بیکاری دانش‌آموخته های دانشگاهی دو برابر سایر بخش هاست چه کسی خانواده‌ها و اولیا آنان را با رشته های نظری که هنوز دارای عناوین و جذابیت های کاذب هستند آشنا خواهد کرد؟  وظیفه آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان چیست؟

مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تجربیات جهانی، استعدادیابی دانش‌آموزان از بدو ورود آنان به مدرسه است یعنی پروسه‌ای است که در طول حدود ۱۰ سال شکل می‌گیرد، افزود: آشفتگی و نداشتن برنامه کلان در این خصوص و سپردن انتخاب رشته دانش‌آموزان به تصادف و قضا و قدر پسندیده هیچ نظام تعلیم و تربیتی نیست و لازم است معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش که متولی آموزش رسمی در جامعه است در چنین تصمیمات مهمی که حق الناس است دقت بیشتری داشته باشد.

منبع: فارس

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: