۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۷

نگاهی گذرا به عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال ۹۴

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: اهداف دوره‌های آموزشی بر اساس برنامه درسی ملی و همچنین پیشنهادات لازم را برای تغییر ساختار دوره دوم متوسطه آماده کردیم،/ برخی از پیشنهادهای ما مورد حمایت قرار نگرفت به جهت اینکه اعلام می‌شد که شاید قابلیت اجرا در سال تحصیلی آینده را نداشته باشد /توانستیم رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی را تثبیت کنیم که شامل شاخه فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری شد و شاخه نظری هم شامل علوم انسانی، معارف اسلامی، علوم تجربی و ریاضی ـ فیزیک است./ از برنامه‌های خوبی که توانستیم در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسانیم، عناوین دروس تحولی است/ همچنین پیش‌بینی کردیم که ۵۰ ساعت برنامه ویژه در اختیار مدرسه در طول سال باشد تا دانش‌آموزان در آنجا مهارت‌های زندگی را بیاموزند و درس‌هایی که آموختند به صورت عملیاتی اجرا کنند.

به گزارش عیارآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های یک‌ساله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: سال ۹۴، سالی خوب و سختی بود؛ خوب بود به جهت اینکه سال ۹۴ را با همدلی و همزبانی شروع کردیم و تقریباً آنچه به عنوان برنامه سال ۹۴ بود در اسفند سال ۹۳ تصویب کرده بودیم یعنی کارمان را با برنامه شروع کردیم و می‌دانستیم که باید چه کاری انجام دهیم و ایفای نقش همه واحدها معلوم بود؛ به عبارت دیگر تقسیم کار مبتنی بر برنامه، اهداف، وظایف و مأموریت‌های سازمانی تعریف شده بود.

* توزیع کتب درسی سال ۹۵ـ۹۴ در ۱۵ شهریور امسال

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در نیمه اول سال تقریباً همت ما بر این بود که تولید محتوای پایه پنجم و پایه نهم را به اتمام برسانیم و سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ را با آرامش خاطر شروع کنیم و موفق شدیم کتاب‌های سال ۹۵ـ۹۴ همچنان که وعده کرده بودیم در ۱۵ شهریور توزیع کنیم.

وی به تهیه بسته آموزشی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که بسته آموزشی را شروع کردیم‌ و امسال با غنای بیشتر مجموعه «بر فراز آسمان» را تولید کردیم؛ ضمن اینکه پیش‌بینی کردیم مجلات رشد ویژه معلمان تولید شود که انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: آموزش ضمن خدمت معلمان هم تقریباً طبق برنامه انجام شد و معلمان توانستند آموزش‌های لازم را ببینند البته در گذشته اینچنین نبود؛ همچنین در برنامه پیش‌بینی کرده بودیم کتاب‌های درسی را قبل از اینکه سال تحصیلی شروع شود در دسترس معلمان قرار دهیم تا با آرامش لازم به کلاس درس بروند.

وی اظهار داشت: در نیمه اول سال باید خودمان را برای نیمه دوم آماده می‌کردیم و بر این اساس اهداف دوره‌های آموزشی بر اساس برنامه درسی ملی و همچنین پیشنهادات لازم را برای تغییر ساختار دوره دوم متوسطه آماده کردیم، البته این قسمت از فعالیت‌ها، خوب و در عین حال سخت بود زیرا توافق لازم را باید به عمل می‌آوردیم و مبتنی بر پژوهش‌های انجام شده این کار را انجام می‌دادیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از پیشنهادهای ما مورد حمایت قرار نگرفت به جهت اینکه اعلام می‌شد که شاید قابلیت اجرا در سال تحصیلی آینده را نداشته باشد و فضا، تجهیزات و امکانات فراهم نشود فلذا ناگزیر بودیم این بخش را به صورت دو فصل انجام دهیم یعنی در نیمه اول سال موفق شدیم که عناوین دروس را بنویسیم.

وی افزود: توانستیم رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی را تثبیت کنیم که شامل شاخه فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری شد و شاخه نظری هم شامل علوم انسانی، معارف اسلامی، علوم تجربی و ریاضی ـ فیزیک است.

* عناوین دروس تحولی تصویب شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه از برنامه‌های خوبی که توانستیم در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسانیم، عناوین دروس تحولی است، گفت: این موضوع برای اولین بار در برنامه درسی ملی مورد تأکید قرار می‌گیرد که به نوعی هم به آموزش‌های زندگی و شهروندی ، هم به بحث هویت اسلامی و انقلابی و سبک زندگی اسلامی مربوط می‌شود و هم ما را به توجه به پرتکل‌های بین‌المللی که امضا کردیم، نزدیک می‌کند مانند درس انسان و محیط زیست که بر اساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و همچنین پرتکلی که ما در سطح بین‌المللی در زمینه حفاظت محیط زیست امضا کرده‌ایم، توجه دارد.

وی افزود: ما درس بهداشت و سلامت را برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه پیش‌بینی کردیم که به بهداشت دوره جوانی مربوط می‌شود یعنی به مواردی که دانش‌آموزان ما در این سن با آن مواجه هستند، اشاره دارد و آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ارائه می‌دهد؛ همچنین درس تفکر و سواد رسانه‌ای نیز جدید است چرا که همانطور که می‌دانید امروز رسانه‌های مختلف ظهور پیدا کرده‌اند و دانش‌آموزان عمده‌ترین کاربران و بهره‌برداران از رسانه‌ها هستند و ما باید این رسانه‌ها را با سبک زندگی خود تطبیق دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که به عنوان درس جدید داشتیم، فناوری‌های نو است، گفت: در اینجا به این فناوری‌های جدید که در زندگی ما ظهور پیدا کردند مثل ریز فناوری و زیست فناوری‌ توجه شده است که این در چشم‌انداز نقشه علمی کشور مطرح است که دانش‌آموزان باید با آن آشنا شوند؛ در حقیقت عناوین جدید، رویکرد تحولی یا برنامه درسی ملی را تعقیب می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین پیش‌بینی کردیم که ۵۰ ساعت برنامه ویژه در اختیار مدرسه در طول سال باشد تا دانش‌آموزان در آنجا مهارت‌های زندگی را بیاموزند و درس‌هایی که آموختند به صورت عملیاتی اجرا کنند.

* تولید محتوای دروس جدید در دست اجرا

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: در نیمه دوم سال هم که تقریباً بخش سخت کار، خود را بیشتر نمایان کرده است تولید و تهیه کتاب‌های آموزشی بر اساس جدول برنامه درسی جدید است؛ هر چند که ما از اول سال به صورت اجزا و بخش‌ها، تولید محتوا کردیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر باید با توجه به ساعات و زمان و عنوان درس تعیین شده، محتواها را سازماندهی کنیم و در سازماندهی باید به ارتباط طولی یک درس، به وسعت توالی دروس، به ضریب دشواری هر عنوان درس، به چگالی یا حجم محتوا و رابطه افقی درس‌ها با یکدیگر توجه کنیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این موضوع یک سازماندهی جدید را می‌طلبد که همکاران ما مشغول هستند و امیدواریم این برنامه سخت را با تدبیر پشت سر بگذاریم و در اردیبهشت ماه و اوایل خرداد بتوانیم محتواها را بعد از ویراست نهایی که آن هم بعد از اعتباربخشی و نظرخواهی از معلمان منتخب اتفاق می‌افتد، محتوای نهایی را تولید کنیم و برای چاپ سپاری ارائه دهیم که اگر این برنامه بر همین اساس پیش برود ما خواهیم توانست در نیمه دوم شهریور کتاب‌های درسی را آماده کنیم.

* طراحی کرسی‌های نظریه پردازی در حوزه تعلیم و تربیت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به فعالیت‌های علمی و پژوهشی این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: امسال طرح «سازمان با یک روز درهای باز» را اجرا کردیم که بازدیدکنندگان زیادی را داشتیم و باعث شده است که سطح شناسایی همکاران ما و مخاطبان با سازمان بالا برود علاوه بر آن جلسات «بزم اندیشه» اتفاق افتاده است که موجب شده اطلاعات و آگاهی‌های کارشناسان ما در حوزه‌های مختلف که به نوعی در برنامه درسی انعکاس پیدا می‌کند، بیشتر شود و شخصیت‌های علمی در سازمان رفت و آمد داشته باشند.

وی با بیان اینکه گروه‌های درسی، سمینارها و نشست‌های علمی را برگزار کردند، افزود: بیش از ۱۰۰ ساعت نشست علمی در گروه‌های درسی برگزار شد؛ ضمن اینکه امسال در آخرین ماه سال موفق شدیم که طراحی کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه تعلیم و تربیت را عملیاتی کنیم و ان‌شاءالله برای سال ۹۵ این کرسی‌ها به صورت فعال در سازمان پژوهش انجام خواهد شد و «ترویج، نقد و تولید» سه گام است که ما برای نظریه پردازی بهش وقوف داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین با بیان اینکه مجلات رشد را با رویکرد و سازماندهی جدید تدوین می‌کنیم، ادامه داد: توانستیم نسخه دوم شبکه ملی مدارس رشد آماده کنیم که برای سال ۹۵، این نسخه ارائه خواهد شد.

منبع: فارس

۲

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: