۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
بسته خبری 49 صنعت منتشر شد

رکود صنعت در ۹۴؛ وعده رشد ۹۳ در ۹۵

رکود حاکم بر بخش صنعت در سال ۹۴ شدت یافت. هرچند آمار امسال تاکنون اعلام نشده اما پیش بینی ها در این خصوص چندان مثبت به نظر نمی رسد. نعمت زاده آمار امسال در بخش صنعت را چندان امیدوارکننده ندانسته و معاون صنایع وزارت نیز بیان می کند که از ۶۰ رشته صنعتی، ۲۵ رشته کاهش تولید داشته است.

به گزارش عیارآنلاین، چهل و نهمین بسته خبری صنعت به موضوعاتی نظیر بدعهدی پژو، وضعیت رکود سال ۹۴، وعده ها ی عملی نشده در صنعت نساجی و سایر اخبار مهم می پردازد.

نشانه های نقض عهد پژو در صورت بازگشت تحریم

خودرو - ایران خودرو - پژومدیر امور آفریقا و خاورمیانه پژو که در جریان همایش خودرو به ایران آمده بود در اظهار نظری گفت: « اگر مقامات آمریکایی تصمیم بگیرند محدودیت‌های جدید و سخت تری را (در قبال ایران) لحاظ کنند، طبعا پژو برای ماندن در ایران دچار مشکل خواهد شد». این بدان معناست که پژو در صورت بازگشت تحریم ها، آمادگی ترک بازار ایران را دارد. پیش از این، به دلیل سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی پژو در قرارداد جدید، تصوری به به وجود آمده بود که پژو در صورت تحریم، خلف وعده نخواهد کرد اما این اظهار نظر آب پاکی را روی این تصور ریخت. به همین دلیل بود که کارشناسان هشدارهایی در این خصوص داده بودند و با توجه به بدعهدی پژو، قرارداد با این شرکت را اشتباه می دانستند. چراکه پژو در سال ۲۰۱۲ با این که ۲ سال تا پایان قراردادش باقی مانده بود، بازار ایران را ترک کرد و مشکلات متعددی برای ایران خودرو به بارآورد. همچنین کارشناسان معتقدند جلوگیری از نقض عهد با خواهش و تمنا ممکن نیست و باید در قرارداد مذکور، جریمه های سنگین برای نقض عهد  وضع می شد.

یکی دیگر از نکاتی که مدیرخاورمیانه پژو به آن اشاره کرده بحث صادرات در قرارداد بوده است. در این باره وی صادرات را سخت دانسته و می گوید اگر بخواهیم صادرات داشته باشیم، باید به کیفیت و قیمت مناسب برسیم. این اظهار نظر مقام شرکت پژو نشان می دهد شرط ۳۰ درصدی صادرات در قرارداد که مدیران ایرانی به آن تکیه دارند، چندان جدی نیست. اگر در قرارداد مذکور تضمین های جدی برای صادرات اخذ شده بود، این مقام شرکت پژو این گونه با شک و تردید در این باره صحبت نمی کرد. البته این موضوع سابقه دارد و در شراکت پژو با یک شرکت چینی در سال های گذشته نیز عدم رعایت شرط صادرات تکرار شده بود. در مجموع، این اظهارات نشان داد پژو آمادگی مجدد برای نقض عهد را دارد و مسئولین ایرانی چه در وزارت صنعت و چه در ایران خودرو باید تمهیدات لازم برای مواجهه با این موضوع را داشته باشند.

رکود صنعت در ۹۴؛ وعده رشد ۹۳ در ۹۵

رکودرکود حاکم بر بخش صنعت کشور در سال ۹۴ شدت بیش تری یافت. هرچند آمار رشد امسال تاکنون اعلام نشده است اما پیش بینی ها در این خصوص چندان مثبت به نظر نمی رسد. نعمت زاده آمار امسال در بخش صنعت را چندان امیدوارکننده نمی داند. همچنین صالحی نیا، معاون صنایع وزارت صنعت بیان می کند که از ۶۰ رشته صنعتی، ۲۵ رشته کاهش تولید داشته است و در برخی رشته ها نیز سر به سر بوده و برخی افزایش تولید داشته اند. خوانساری، رئیس اتاق تهران نیز رشد منفی صنعت در همه بخش ها به جز دارو و صنایع غذایی را بیان می کند. درباره علت کاهش رشد در امسال نعمت زاده دلایلی همچون رکود جهانی، افت قیمت نفت و سیاست های کاهش تورم را بیان می کند. به نظر می رسد روند افزایش انتظار در توافق هسته ای نیز بی تأثیر نبوده است که ناشی از رفتار دولت در ارتباط دادن مشکلات کشور به رفع تحریم ها بود. در صورتی که این انتظار کنترل می شد، احتمالا بخش صنعت کشور وضعیت بهتری را شاهد می بود. بسته خروج از رکود نیز نتوانست دردی از صنعت دوا کند و تنها در بخش تسهیلات خودرو به خوبی اجرایی شد و در بخش های دیگر همچون کارت اعتباری و خرید دین، چندان اجرای مناسبی نداشت. با پایان سال ۹۴ انتظار برای بهبود وضعیت صنعت به سال ۹۵ منتقل شد و عمده مسئولین برای سال آینده وضعیت بهتری نسبت به امسال پیش بینی می کنند. هرچند به گفته معاون برنامه ریزی وزیر صنعت سال آینده با سال ۹۳ تفاوت زیادی نخواهد داشت و احتمالا رشدی مشابه ۹۳ در ۹۵ رقم خواهد خورد.

وعده های پیگیری نشده در صنعت نساجی

ماشین آلات نساجی۷۰ درصد ظرفیت کارخانه های نساجی تعطیل است. این خبر را ابتدای اسفند ماه رئیس انجمن نساجی اعلام کرد و توجه جدی به بخش تولید را خواستار شد. این صنعت با مشکلات بسیاری مواجه شده که هر یک به نوعی مانع از رشد آن شده است. مشکلاتی همچون کمبود سرمایه درگردش، قاچاق بالای پوشاک به کشور، عدم نوسازی این صنعت و غیره، آن را دچار آسیب و افت تولید و حتی تعطیلی کارخانه ها در سال های گذشته کرده است. با وجود همه این مشکلات، صنعت نساجی و پوشاک، ۲۰ درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده است و با سرمایه گذاری نسبتا کم در سال های گذشته، اشتغال مناسبی را به دنبال داشته است.

در راستای حل مشکلات این صنعت، کارگروهی در وزارت صنعت تشکیل شده که پیشنهادات خود را به ریاست جمهوری ارائه می کند. هفته گذشته نصراللهی، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت خبر از پیشنهاد این کارگروه برای تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای سرمایه در گردش این صنعت داد. همچنین نعمت زاده وعده نوسازی این صنعت و احیای برخی واحد ها همچون نساجی مازندران و قائم شهر را داده است. برای رفع مشکل قاچاق، اقدام قابل توجهی انجام نشده است؛ هرچند نصراللهی از پیگیری بخشنامه هایی در این خصوص خبر داد. طرح شناسه گذاری کالاهایی همچون پوشاک نیز در وزارت صنعت پیگیری شده بود که باید از ابتدای آبان برای پوشاک اجرایی می شد که متأسفانه خبری از اجرا یا عدم اجرای آن در دست نیست. بنابراین به نظر می رسد وزارت صنعت هنوز قدم بلندی برای حل مشکلات این صنعت برنداشته است و مسیر پیش رو نیز چندان هموار نیست.

اخبار مهم هفته

مدیرعامل ایران خودرو: تعرفه واردات خودرو حمایت زیادی از صنعت خودرو نیست 

نعمت زاده: با فرانسه، ایتالیا و آلمان برای ساخت واگن مذاکره کرده ایم

وزیر صنعت: در سرمایه گذاری های بزرگ باید از منابع خارجی استفاده کنیم 

رئیس اتاق بازرگانی: سرمایه گذاری بدون تعیین اولویت موجب عدم قدرت رقابتی ایران شده است

صنعت خودرو هنوز نیازمند حمایت تعرفه ای است : قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت: تعرفه، ابراز کنترل بازار است و از طریق آن، بازار را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم. اگر تعرفه خودرو برداشته شود، صنعت خودرو هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نخواهد داشت. صنعت خودرو هنوز هم نیازمند حمایت تعرفه‌ای است.

تأمین مالی صنایع کوچک از طریق پذیرش در فرابورس : تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان صنایع کوچک و سازمان بورس با هدف تأمین مالی صنایع کوچک از طریق پذیرش در فرابورس و راه اندازی بازار هدف توسط فرابورس برای صنایع کوچک و متوسط منعقد شد.

درخواست عقد توافقنامه تجارت ترجیحی با بلغارستان: افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با معاون وزیر اقتصاد بلغارستان: این آمادگی از جانب ایران وجود دارد که در صورت موافقت طرف بلغار اقدامات لازم برای انعقاد توافق نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور صورت گیرد.

ضربه معافیت های وارداتی به بدنه تولید: حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا: بیش از ۶۵ مورد معافیت در نظام واردات تعریف شده است که این تصمیم برخلاف سیستم های اقتصادی دنیا است./ این معافیت ها براساس مقاطع زمانی خاص و در مکان های خاص بوده که متاسفانه شاهد تبدیل شدن این معافیت ها به تمامی مناطق و زمانهای مختلف سال در کشور شده است./ اجناس وارداتی از طریق این معافیت ها بدون هر گونه تشریفات گمرکی وارد بازار مصرف می شوند که علاوه برمسائل اقتصادی به تولید نیز ضربه می زند.

کاهش ۱.۸ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در پاییز : شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل پاییز ۱۳۹۴ به عدد ۱۸۹.۱ رسید که نسبت به فصل گذشته ۱٫۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده کل بخش صنعت) ۲٫۸ درصد کاهش داشته است.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: