۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۱
تحول در ترانزیت ریلی، با توسعه‌ی بندر چابهار

اهمیت و جایگاه راهبردی بندر چابهار

بندر چابهار تنها بندر مهمی است که خارج از تنگه‌هرمز و خلیج‌فارس قرار داشته و به آب‌های بین‌المللی متصل می‌باشد. به علاوه بندر چابهار از نظر طبیعی در عرض جغرافیایی پایین‌تری قرار دارد و بیش از ۳۰ ساعت نسبت به بندرعباس به دریاهای آزاد نزدیک‌تر است. که این امر سبب کاهش چشم گیری در هزینه‌های حمل‌ونقل کالا بین نقاط مبداء و مقصد خواهد شد.

به گزارش عیارآنلاین، اهمیت و جایگاه راهبردی  بندر چاجایگاه ترانزیت در توسعه و رشد اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. و این مهم بارها مورد تاکید مسولان در سطوح مختلف مدیریتی قرار گرفته است بطوریکه در بندهای دهم و دوازدهم سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به صورت مستقیم به آن اشاره شده است. یکی از مناطقی که بصورت بالقوه می تواند در افزایش میزان ترانزیت بار از مسیر ایران نقش مهمی داشته باشد بندر چابهار است. اتصال این بندر راهبردی به شبکه ی ریلی می تواند این پتانسیل بالقوه را به فعلیت رسانده و تحولی در جذب بار ترانزیتی برای کشور به ارمغان آورد. اهمیت توسعه چابهار و اتصال آن به شبکه ریلی را می توان از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد .

بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط استراتژیست‌های بزرگ جهان، این بندر یکی از ۱۴ نقطه استراتژیک دنیا محسوب می‌گردد.[۱]  بندر چابهار تنها بندر مهمی است که خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس قرار داشته و به آب‌های بین المللی متصل  می باشد . به علاوه بندر چابهار از نظر طبیعی در عرض جغرافیایی پایین تری  قرار دارد و بیش از ۳۰ ساعت نسبت به بندرعباس به دریاهای آزاد نزدیک‌تر است[۲] که این امر سبب کاهش چشم گیری در هزینه های حمل و نقل کالا بین نقاط مبداء و مقصد خواهد شد. برای کشتی‌هایی که در این بندر پهلو بگیرند در مقایسه با انتقال بار به بندرعباس، به ازای هر تن بار، ۲ دلار صرفه جویی می شود که با توجه به حجم مبادلات رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود.[۳]

لازم به ذکر است این پتانسیل بندر چابهار زمانی عملیاتی می شود که همراه با توسعه ی آن ، به شبکه ی ریلی نیز متصل شود . با اتصال این بندر راهبردی به شبکه ی ریلی زمینه ی ترانزیت کالا در کریدور شمال ـ جنوب با محوریت اتصال مناطق زیر ایجاد خواهد شد.

  • آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد جنوب (کریدور شمال- جنوب)
  • از اروپا، روسیه و قفقاز به پاکستان و شبه قاره هند(کریدور راه و راه‌‌آهن آسیایی)
  • از اروپا، روسیه و قفقاز به آبهای آزاد جنوب (کریدور شمال- جنوب)
  • از آسیای میانه به پاکستان و شبه قاره هند

همچنین با اتصال این بندر به شبکه ی ریلی رسیدن به اهداف زیر امکان پذیر خواهد بود :

  1. بالفعل شدن پتانسیل معدنی شرق کشور و همسایه های شرقی از جمله افغانستان

با فعال شدن کریدور های مذکور علاوه بر در آمد های حاصل از ترانزیت کالا که ۲٫۵ برابر حمل و نقل داخلی می باشد، ایجاد اشتغال بویژه در شرق کشور، ظهور منطقه ی فعال اقتصادی و در نتیجه افزایش سطح امکانات رفاهی و محرومیت زدایی در این نقطه از کشور که کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است دور از دسترس نخواهد بود . بنابراین با توجه به اهمیت و جایگاه این بندر راهبردی ضروری است تا با توجه ویژه ای، تکمیل این پروژه در اولویت های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

منابع

[۱] گزارش ارزیابی فنی- اقتصادی کریدور چابهار- زاهدان- مشهد شرکت مترا

[۲] همان

[۳] گزارش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: