۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
چهل‌وچهارمین معیار علم‌وفناوری منتشر شد

آمایش آموزش‌عالی اندرخم یک کوچه!

دانشگاه آزاد سند آمایش خود را در حالی به ستاد نقشه علمی ارائه کرده که در آن سهم ۶۰ درصدی از آموزش عالی را برای خودش در نظر گرفته است.درصورتی که برای آمایش می‌بایست با توجه به ظرفیت های هر منطقه میزان دانشجو و رشته های تحصیلی عمل شود.

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، چهل و چهارمین بسته خبری معیار علمی و فناوری که به مهم‌ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم در روزهای گذشته پرداختیم. بررسی اوضاع این روزهای سند آمایش آموزش عالی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و دیپلماسی علمی و فناوری این روزهای دولت موضوع این پرونده‌ها می‌باشد.

پرونده اول: «آمایش آموزش عالی اندر خم یک کوچه»

این روزها بررسی سند آمایش آموزش عالی و اصلاح و تکمیل آن در دستور کار ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از ابلاغ آن تا پایان سال خبر می‌دهد. هفته گذشته دانشگاه آزاد اسلامی نیز سند آمایش خود را به این ستاد ارائه داد.

جالب اینجا است که این دانشگاه در سند آمایش برای خود سهم ۶۰ درصدی از آموزش عالی در نظر گرفته است. درحالیکه برای آمایش می‌بایست با توجه به ظرفیت های هر منطقه میزان دانشجو و رشته های تحصیلی مشخص شود و هدف گذاری ۶۰ درصدی خارج از اصول به نظر می‌رسد. در این میان شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم هم که طی دوران مسئولیت خود مدام از توسعه کمی سال های گذشته گلایه می‌کرد و افزایش کیفیت دانشگاه ها را رسالت وزارت علوم می‌دانست در سخنانی جالب توجه استفاده از بخش خصوصی را با هدف توسعه کمی و کیفی لازم خواند و فراهم سازی بستر رشد فعالیت مراکز آموزش عالی غیردولتی را مورد نیاز دانست. در این میان به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد و وزارت علوم می‌خواهند طی تعاملی آشکار بخش بزرگی از آموزش عالی را به سمت بخش خصوصی و پولی شدن با افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد و توسعه پردیس های دانشگاهی پیش ببرند.

این چرخش مواضع در سخنان شریعتی نیاسر در حالیست که وی در قضیه رشته های غیرمجاز دانشگاه آزاد سرسختانه با این دانشگاه مخالفت می‌کرد اما نهایتا راه به جایی نبرد. دانشگاه آزاد هم این روزها به سرعت هرچه تمام تر رشد تحصیلات تکمیلی را در دستور کار خود قرار داده و واحدهای دانشگاهی خود را تنها با هدف سود و زیان افتتاح یا تعطیل می کند و بدون تصویب سند آمایش به سرعت پیش می‌رود. با این وجود میرزاده رئیس دانشگاه آزاد از تشکیل کمیته ای سه جانبه متشکل از اعضای وزارت علوم، دانشگاه آزاد و ستاد نقشه جامع علمی برای بررسی سند آمایش این دانشگاه خبر داد ولی کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در سخنان خود از وزارت بهداشت و مجلس نیز به عنوان اعضای این کمیته نام برد؛ کمیته ای که قرار است به منظور هم افزایی و تعامل میان دستگاه های متولی آموزش عالی کشور وارد عمل شود و سند جامعی را برای آمایش آموزش عالی طراحی کند.

پرونده دوم: «آیا مباحث فرهنگی مانعی برای جذب دانشجویان خارجی است؟»

دیپلماسی علم و فناوری در وزارت علوم و معاونت علمی نیز همزمان با توسعه روابط دیپلماتیک دیگر بخش های دولت میزان قابل توجهی از فعالیت های این نهادها را به خود اختصاص داده است. هفته گذشته سفر فرهادی، وزیر علوم به فرانسه و امضای سند همکاری با وزیر علوم فرانسه نیز در این زمره بود. فرهادی در دیدار با همتای فرانوسوی خود بر ضرورت ایجاد تسهیلات هر بیشتر برای دانشجویان و محققان ایرانی در زمینه صدور ویزا از سوی فرانسه و نیز تشکیل مراکز علمی و دانشگاهی مشترک، تبادل دانشجو و آمادگی دانشگاه های ایرانی برای پذیرش دانشجویان فرانسوی تاکید کرد. همچنین وزرای آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی دو کشور توافق کردند که یک کمیته اجرایی بین ایران و فرانسه برای عملیاتی کردن توافقات و تهیه تقویم زمانی تشکیل شود و یک هیات عالی رتبه فرانسوی نیز در ماه می ۲۰۱۶ به ایران سفر کند. ناگفته نماند فرهادی دو هفته قبل پیرامون مفاد این سند همکاری با سفیر فرانسه در تهران دیدار کرده بود.

ستاری، معاون علمی و فناوری نیز این هفته ضمن دیدار با وزیر علوم و فناوری عراق، با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور یک تفاهم‌نامه امضا کردند. ستاری همچنین با رئیس شورای توسعه اقتصادی و نوآوری سنگاپور دیدار و بر گسترش همکاری های فناوری تاکید کرد.

در هفته ای که گذشت ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی با حضور وزیر علوم و معاونانش و همچنین عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و تخت روانچی معاون اروپایی آمریکائی وزارت امور خارجه برگزار شد. در این مراسم وزیر علوم از نشستی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی رئیس جمهور خبر داد و گفت مقرر شده تا ایران در پروژه شتاب دهنده ها عضو شود. در این مراسم سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: « علم و فناوری ما به‌شدت سیاسی است. نظام آموزش عالی ما نظامی بسته است و عملا پذیرش فرهنگ و شرایط مختلف در این نظام کم است و این مساله باعث می‌شود تعاملات کاهش یابد.» وی بحث های فرهنگی را مانعی در مسیر جذب دانشجویان خارجی خواند و گفت: «محیط دانشگاهی ما باید ظرفیت خود را برای پذیرش فرهنگ های مختلف ارتقا دهد.» در کنار سخنان سالارآملی، عراقچی نیز گفت: «دانشگاه‌های ما از بنیان علمی قوی برخوردارند، اما ارتباطات بین‌المللی آنها پایین است و باید راهکارهایی برای رفع این مشکل دیده شود.»

وی با اشاره به حساسیت نهاد های های امنیتی به روابط بین المللی دانشگاه ها تصریح کرد: «برخی افراد که طالب نفوذ به عرصه‌های سیاسی و فرهنگی کشور هستند، از مجرای فعالیت‌های علمی سوءاستفاده کرده‌اند و حساسیت نهادهای امنیتی به دلیل این موضوع بوده است.» در این میان ادعای مسئولین بر بنیان قوی علمی دانشگاه ها و اینکه تنها ایراد را مسائل فرهنگی و ارتباطات می‌دانند جالب توجه است. غافل از اینکه شرایط فرهنگی و اجتماعی ایران می‌تواند مزیتی برای جذب دانشجویان کشورهای مسلمان باشد چرا که در صورت آزاد بودن مسائل فرهنگی نیز باز هم دانشگاه های ایران به لحاظ علمی نخواهند توانست برای جذب دانشجوی اروپایی جذابیت ایجاد کنند.

ناگفته نماند این هفته معاون پژوهشی وزیر علوم نیز با سفیر فنلاند در تهران دیدار کرد و مقرر شد کارگروهی متشکل از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان و شیراز و دانشگاه ال یو تی (LUT ) فنلاند تشکیل شود تا روش های همکاری پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ایرانی و فنلاندی را بررسی کند.

//یک دقیقه تأمل//

در هفته ای که گذشت مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به برنامه ششم توسعه از ایجاد شعب واحدهای آموزشی خارجی و دانشگاه های معتبر بین المللی سخن گفت. آیا ورود دانشگاه های بین المللی منجر به رشد آموزش عالی ایران خواهند شد یا زمینه ای برای شناسایی نخبگان ایرانی در خدمت بیرون مرزها؟ آن هم در شرایطی که طبق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه هدف آموزش عالی ایران تاثیرگذاری بر کشور های اسلامی و منطقه است نه تاثیر پذیری از غرب!

سایر اخبار مهم علم و فناوری در هفته گذشته:

 برنامه‌های وزارت علوم برای تحول در اقتصاد آموزش عالی

محمد حسین امید، معاون اداری مالی وزارت علوم: در لایحه برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بتوانند بخشی از نیاز خود را از محل فروش دانش فنی، طرح‌های کاربردی و آموزش تامین کنند. پیشنهاد فوق‌الذکر نیاز به قوانینی دارد که در حال تنظیم است و چنانچه لایحه در مجلس به تصویب برسد از سال آینده چه در داخل کشور و چه در تعامل با کشورهای دیگر اجرایی می‌شود.

حمایت بنیاد ملی نخبگان از پایان نامه‌های دوره ارشد و دکتراسعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان: پس از تقاضا و بررسی پایان نامه‌ها آن‌ها را جمع آوری می‌کنیم و پس از آن به پایان نامه‌‌های دوره کارشناسی ارشد ۳ میلیون تومان و به پایان نامه‌های دوره‌ی دکترا ۷ میلیون وام و تسهیلات اختصاص می‌دهیم.

آغاز فرآیند اجرای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال مالی ۱۳۹۴

سیدمحمد صاحبکار سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری با اعلام خبر شروع فرآیند معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان در سال مالی ۱۳۹۴ گفت: شرکتها و موسسات دانش بنیان برای ارسال تقاضای استفاده از معافیت مالیاتی ماده ۳ قانون در سال مالی ۱۳۹۴، لازم است حداکثر تا تاریخ ۲۰ بهمن ماه اطلاعات عمومی و محصولات و خدمات شرکت خود را تکمیل و به روز رسانی کنند.

عضویت ۸۵ آزمایشگاه به صورت آزمایشی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی : ۲۴۶ آزمایشگاه با تعداد ۴ هزار و ۱۳۰ تجهیزات آزمایشگاهی در کشور وجود دارد. که از این تعداد ۹۸ آزمایشگاه به صورت قطعی و ۸۵ آزمایشگاه به صورت آزمایشی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی هستند

حمایت معاونت علمی از طرح‌هایی که منجر به افزایش صادرات می‌شود

محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی : اگر در بخش خصوصی و مراکز تحقیقاتی طرحی ارائه شود که منجر به افزایش صادرات شود، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن طرح حمایت می‌کند.

اجرای  آئین نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی از اسفند ماه

وزیر علوم با بیان اینکه آئین نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از اسفندماه سال جاری اجرائی می شود، گفت: دانشگاه ها تا آن زمان می توانند نظرات خود را در خصوص این آئین نامه به وزارت علوم اعلام کنند.

سرنوشت شرکتهای دانش‌بنیان بدحساب/ لغو دانش بنیانی

سلطانی رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی : اگر شرکت دانش بنیانی وامی را دریافت کند ولی بازپرداختی نداشته باشد، دانش بنیانی شرکت را لغو خواهیم کرد.

وزارت علوم رئیس جدیدی برای دانشگاه‌ها معرفی نکرده است

مخبر دزفولی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین تکلیف روسای باقی مانده دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه خوارزمی گفت: وزارت علوم هنوز در خصوص یکی دو دانشگاه باقی مانده، تصمیمی نگرفته است. وزارت علوم باید خود این مسئله را پیگیری کند تا از نظر مراجع قانونی که تصمیمات دانشگاهی را پیگیری می کنند مشکلی وجود نداشته باشد.

ایران سومین کشور بزرگ تربیت کننده مهندس در دنیا

بر اساس این آمار که منبع آن «مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۱۵» و «یونسکو» ذکر شده، روسیه با ۴۵۴۴۳۶ فارغ‌التحصیل در رتبه نخست قرار دارد. پس از آن ایالات متحده آمریکا با ۲۳۷۸۲۶ فارغ‌التحصیل قرار دارد و سپس ایران با ۲۳۳۶۹۵ نفر در رتبه سوم است. ژاپن با ۱۶۸۲۱۴ نفر در رتبه چهارم قرار دارد و پس از آن کشورهای کره جنوبی، اندونزی، اوکراین، مکزیک، فرانسه و ویتنام قرار دارند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: