۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۶

۷ مخاطره تهدیدکننده دانش‌آموزان در مدارس معرفی شد+کتاب مراقبت در برابر آسیب‌ها

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، ۷ عامل مخاطره آمیز و تهدید کننده دانش‌آموزان در مدارس را معرفی کرد.

به گزارش عیارآنلاین، نادر منصورکیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «آیا فهرستی از آسیب‌های اجتماعی و عوامل مخاطره آمیز تهدید کننده دانش‌آموزان دارید؟»، اظهار داشت: بله، دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بر اساس متون نظری و دانشگاهی آسیب اجتماعی و عامل مخاطره آمیزی که کودکان و نوجوانان دانش‌آموز را تهدید می‌کند استخراج و در برنامه ریزی‌های خود به آنها توجه دارد و برای این منظور چارچوب و شیوه‌ نامه‌هایی را آماده و در اختیار همکاران گذاشته است.

 وی نخستین دسته خطرات و آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده را «رفتارهای پرخطر» برشمرد و خاطرنشان کرد: این آسیب مربوط به خطر گرایش به دخانیات، خطر گرایش به مصرف مواد، خطر گرایش به خشونت و خطر گرایش به خودکشی است.

کیایی، دومین دسته خطرات و آسیب اجتماعی تهدید کننده را «اختلال‌های بهداشت روان» عنوان کرد و گفت: این آسیب شامل خطر اختلالات مربوط به بهداشت روان افرادی است که افسردگی و هر اختلالی که از نظر کارشناسان به درجه‌ای از شیوع و همه گیری رسیده باشد، شناخته می‌شود.

وی سومین دسته خطرات و آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده را خطر «اختلالات خانوادگی» برشمرد و تصریح کرد: این آسیب مربوط به کودکان و نوجوانانی می‌شود که  بدسرپرست، بی سرپرست و تک سرپرست بوده و یا سابقه مصرف مواد و خودکشی در خانواده آنها وجود داشته است که ممکن است این آسیب روی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش چهارمین دسته عوامل مخاطره آمیز را «انحرافات اخلاقی» عنوان و گفت: این آسیب مربوط به خطر انحرافاتی که از نظر اخلاقی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند و جزء خطراتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کیایی، پنجمین دسته از عوامل مخاطره آمیز را «اختلالات تحصیلی» شامل افت تحصیلی، ترک تحصیل و فرار از مدرسه عنوان و ششمین خطر را «اختلالات فرهنگی» برشمرد و موارد مورد تأثیر آن را گرایش به آسیب‌های نو پدید و کج‌روی‌های فرهنگی دانست.

وی هفتمین دسته خطرات تهدید کننده را «بزهکاری‌ها» عنوان و تصریح کرد: مصادیقی چون گرایش به تخلفات، سرقت، شرکت در نزاع و خشونت‌های فردی و گروهی و رفتارهای هنجارشکنانه از جمله مواردی هستند که معنای عام تری را نسبت به جرم شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: به دلیل ویژگی‌های گروه سنی کودک و نوجوان، دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، تمرکز خود را بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر قرار داده است.

به گزارش عیارآنلاین، دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، متن کامل راهنمای ماموریت‌ها، برنامه‌ها و عملکرد دفتر را جهت آگاهی در اختیار ما قرار داده است که مخاطبان می‌توانند این کتاب را در این قسمت   مشاهده کنند.

منبع: فارس

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: