۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۴

پُرسا ۵۲: آینده قانون مدارس غیردولتی در دست وُکلای ملت

چند ماهی است که لایحه جنجال برانگیز دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی میان اهالی مجلس و دولت در رفت و آمد است. به نظر می‌رسد مجلس در حالی باید درباره دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی تصمیم بگیرد که تاکنون ارزیابی جامعی از عملکرد سی‌ساله این مدارس از سوی مراجع ذی‌ربط منتشر نشده است.

 به گزارش عیارآنلاین، پنجاه‌ودومین شماره از خبرنامه پُرسا (پایش و رصد سیاستهای آموزشی) منتشر شد. در این شماره به موضوعاتی چون؛ تأخیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وضعیت لایحه دائمی شدن قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی در مجلس شورای اسلامی و اجرا نشدن قانون شوراهای آموزش و پرورش؛ پرداخته شده است.

سکوت نهادهای بالادستی و ابهام در تصویب نقشه راه سند تحول

سند تحول اموزش و پرورشبر اساس بیانات مقام معظم رهبری، بدون شک، نخستین وظیفه سیاست‌گذاران نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور، زمینه‌چینی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب ۱۳۹۰) است. با وجود این مسئولیت، نقشه راه اجرای سند مذکور به‌رغم رونمایی از آن در تابستان گذشته(!) همچنان به تصویب نهایی نرسیده است. این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش اردیبهشت ماه ۹۴، در رسانه ملی وعده داد که نقشه راه سند، به‌زودی جهت تصویب در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گیرد. این معضل وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم این نقشه راه که هنوز تصویب نشده، معیار برنامه ششم توسعه خواهد بود.

لازم به ذکر است که مسئولیت تأخیر در اجرای سند تحول، صرفاً بر عهده وزارت آموزش و پرورش نیست و در این مورد نباید از وظیفه نظارتی و حمایتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش غافل شد. این دو نهاد فرادستی به‌نوبه‌ی خود وظایف متعددی را در قبال اجرای سند بر عهده دارند. با این وجود به عقیده رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این دو شورا به وظایف نظارتی و هدایتی خود در خصوص اجرای سند عمل نکرده‌اند.

آینده قانون مدارس غیردولتی در دست وکلای ملت

مجلسچند ماهی است که لایحه جنجال برانگیز دائمی شدن قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی میان اهالی مجلس و دولت در رفت و آمد است. سرانجام این لایحه اواخر دی‌ماه بعد از اعمال اصلاحات از سوی دولت، در دستور کار اعضای کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفت و ایشان بعد از بحث و بررسی، لایحه مذکور را به همراه نظرات تکمیلی خود ظرف مدت دو روز به تصویب رساندند. هم اکنون این لایحه در انتظار مطرح شدن در صحن علنی مجلس است تا نمایندگان، درباره آن تصمیم‌گیری نموده و تکلیف مدارس غیردولتی را روشن نمایند.

این روزها به بهانه لایحه مذکور، مباحث کهنه و ریشه‌داری همچون مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش و مشروعیت توسعه مدارس غیردولتی در کانون توجه کارشناسان و تحلیل‌گران آموزش و پرورش قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان به نقد سیاست‌های فعلی آموزش و پرورش در این خصوص پرداخته‌اند و البته در برابر این انتقادات، فانی و یارانش نیز دلایل و دفاعیات خود را مطرح کرده و حمایت از این لایحه را در دستور کار خویش قرار داده‌اند.

اهم انتقادات و دفاعیات مطرح درباره این بحث را می‌توان در جدول زیر مشاهده نمود:

۱۳۹۴۱۱۱۰۰۳

در مجموع به نظر می‌رسد، عملکرد مدارس غیردولتی در سی سال گذشته مورد ارزیابی جامع واقع نشده است. با این اوصاف تا وقتی که تصویر روشنی از وضعیت کنونی این مدارس و نسبت آن‌ها با حاکمیتی بودن آموزش و پرورش در دسترس نباشد، نمی‌توان با اطمینان از دائمی شدن یا نشدن قانون اداره این مدارس سخن گفت.

قانون شوراها، گنجی مدفون برای آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورشیکی از ظرفیت‌های مهم و مناسب برای توسعه مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش، قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور (مصوب دی ماه ۱۳۷۲) است. در صورت اجرای این قانون، علاوه بر تحقق همکاری اقشار مردم در اداره امور آموزش و پرورش[۱]، ظرفیت‌های مالی مناسبی نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. بر اساس یکی از احکام مالی قانون فوق، شهرداری‌ها موظف به پرداخت تا پنج درصد عوارض ساخت و ساز مربوطه به شوراهای آموزش و پرورش هستند[۲]. جالب توجه است که در سال ۹۲، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش اختصاص یافت که این رقم، معادل ۸٫۸ درصد از کل بودجه مصوب وزارت آموزش و پرورش در همان سال بود!

البته طبق اخبار منتشر شده، درآمد فعلی آموزش و پرورش از این عوارض چندان مساعد نیست. به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی در ۶ ماه اخیر امسال، حدود ۴۲ میلیارد تومان از درآمد شهرداری‌ها وصول شده است. معاون عمرانی فانی در خصوص دریافت عوارض بر این باور است که برخی شهرداری‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند. در همین رابطه نیز سال گذشته مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش این عوارض را یکی از منابع مغفول درآمدی آموزش و پرورش عنوان کرد. گویا آموزش و پرورش به سازوکار مناسبی برای دریافت عوارض مذکور دست نیافته است.

هر چند که حدود ۷۰۰ شورای آموزش و پرورش در کشور تشکیل شده است، در مجموع شوراهای آموزش و پرورش به جایگاه شایسته خود – آن‌چنان در که در قانون مصوب سال ۷۲ تصریح شده – نرسیده‌اند. به باور مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش بسیاری از مصوبات شوراهای آموزش و پرورش اجرایی نمی‌شوند. وی همچنین جلسات شوراها را به عنوان محلی برای سخنرانی صرف معرفی کرده است.

لازم به ذکر است که اهداف قانون‌ شوراهای آموزش و پرورش با بسیاری از اهداف لایحه تأسیس مدارس غیردولتی همپوشانی دارد و از این وجه می‌توان توسعه شوراهای آموزش و پرورش را به عنوان راهکار جایگزین گسترش مدارس غیردولتی مطرح نمود.

سایر اخبار

آموزش و پرورش فاقد توانمندی برنامه‌ریزی برای گسترش مدارس غیردولتی است

عضو کمیسیون آموزش: واقعیت این است که برنامه‌های حمایتی آموزش و پرورش [از مدارس غیردولتی] در مقاطع مختلف دستخوش نگاه‌های سلیقه‌ای شده است و عملاً باری که قرار بود مدارس غیردولتی از دوش دولت و آموزش و پرورش بردارند برداشته نشد./ حتی ابعاد نظارتی و حاکمیتی آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی آن‌طور که شایسته بوده و در قد و قواره‌ای که برای آن تعیین شده بود، انجام نگرفت.

دستورالعمل نظارت جامع بر مدارس غیردولتی را تدوین و عملیاتی کرده‌ایم

مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی ارتباطی با خصوصی سازی در مدارس ندارد، گفت: قانون‌مدار و هدفمند کردن توسعه مدارس غیردولتی و نظارت بر آن‌ها را در قالب این قانون دنبال می‌کنیم.

بقایای تفکرات انحرافی در کشور مجوز مدارس غیردولتی دارند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: نه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه شورای عالی آموزش و پرورش به وظایف نظارتی و هدایتی خود اقدام نکرده‌اند./ سه گروه با اصل تحول در آموزش و پرورش مخالف‌اند که متأسفانه الآن هر سه گروه در کشور دارای مدارسی هستند که به‌صورت غیردولتی (غیرانتفاعی) سابق مجوز دارند و اداره می‌شوند.

لایحه دائمی شدن قانون «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را اصلاح کنید

بسیج دانشجویی دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح لایحه دائمی شدن قانون «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» شدند و خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند: از «دائمی شدن قانون مذکور جلوگیری کرده» تا در فرصت مکفی و مقتضی، طرح یا لایحه‌ دقیقی متناسب با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای تحول در آموزش و پرورش تنظیم و تصویب شود.

آموزش و پرورش همیشه با کسری مواجه بوده و امکانات دولت بیش از این نبوده

وزیر آموزش و پرورش: امیدواریم با مدیریت بهتر منابعمان و افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش بتوانیم کسری بودجه را جبران کنیم/ شاهد افزایش بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۵ هستیم که رشد ۲۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد اما این میزان هنوز کافی نیست.

پاسخ معاون پرورشی فانی به خودکشی دانش‌آموز در مدرسه

معاون فانی در واکنش به انتقادات درباره عملکرد ضعیف مشاوران مدارس در شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر به‌ویژه در پرونده‌های خودکشی اخیر دانش‌آموزان اظهار کرد: در سطح کلان دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد و… را پیگیری و رصد می‌کند./ وی درباره برکناری مدیرکل مشاوره این معاونت و بدون سرپرست ماندن آن طی چند ماه اخیر اظهار کرد: انتصاب مدیرکل جدید مراحل اداری را طی کرده و امیدواریم با طی باقی مراحل و در روزهای آتی بتوانیم حکم او را ابلاغ کنیم./ با معلمانی که در سیستم استخدامی و از رشته‌های غیر مرتبط جذب می‌شوند مشکلاتی داریم

احتمال برگزاری آزمون استخدامی در سال آینده

وزیر آموزش و پرورش: برای استخدام در سال آینده نیازمند مجوز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم و شاید با برگزاری آزمون استخدامی، جذب در این وزارتخانه داشته باشیم.

۳۹ هزار مربی در مراکز پیش دبستانی شاغل هستند که ۹۹ درصد آنان غیردولتی هستند

مدیرکل آموزش پیش دبستانی آموزش و پرورش گفت: لازم نیست که مربیان پیش دبستانی استخدام دولتی باشند تا برای کودکان انرژی صرف کنند/ این مربیان می‌توانند کار حاکمیتی انجام دهند و در فضای غیردولتی این کار را انجام دهند و حق و حقوق نیروهای فعال در دوره پیش دبستانی حفظ شود.

اجرای مرحله اصلی نظام رتبه‌بندی در سال آینده

معاون فانی: مرحله مقدماتی نظام رتبه بندی در سال ۹۴ اجرا شد، اما مرحله اصلی رتبه‌بندی که استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ها خواهد بود در دست طراحی و برنامه ریزی است که امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری نظام نامه آن ابلاغ شود./ از حیث استمرار رتبه بندی در سال آینده مشکلی نداریم.

تاریخ مصرف تبلت دانش‌آموزی گذشته/۷۰ هزار مدرسه کشور از شبکه ملی رشد بهره نمی‌برند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: شبکه رشد بیشترین بازدیدکننده را در بین شبکه‌های فارسی زبان آموزشی دارد./ اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم، باید امکان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی برای همه مدارس به این شبکه فراهم شود/ آموزش و پرورش در امر توسعه مشارکت موفق نبوده و دلیل آن این است که درخواست‌های مشارکت در زمان‌هایی بحران مدار و اقتصاد مدار بوده است.

سند ائتلاف ملی«نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان» امضا شد

با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش، قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد امام خمینی «ره» ، نیروی انتظامی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و بنیاد برکت سند ائتلاف ملی «نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با عنوان(نماد)» امضا شد.

از صندوق ذخیره فرهنگیان چه میدانید؟

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی وابسته به فرهنگیان است که از سال ۷۴ باهدف ارتقاء سطح معیشت و رفاه و قدرت مالی دوران بازنشستگی فرهنگیان کار خود را با ۲۲هزار عضو آغاز و هم اکنون به ۹۰۸هزار عضو رسیده است./ مشارکت،عاملیت یا کارگزاری در کلیه فعالیت‌های اقتصادی ریالی و ارزی برای توسعه ظرفیت‌های بانکی، تولیدی، خدماتی، تجاری، مالی، عمرانی، فرهنگی و سایر عرصه‌های مرتبط با تولید و افزایش سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و مفاد اساسنامه از اهم فعالیت‌های موسسه است.

هنوز اعتبار ۲ هزار میلیاردی پرداخت هزینه‌های آب و برق مدارس تخصیص نیافته است

بر اساس اعلام معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش، هنوز اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی پرداخت هزینه‌های سوخت، آب و برق مدارس تخصیص نیافته است.

بودجه آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس بررسی شد

سخنگوی کمیسیون آموزش: در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال ۹۴ برای این وزارتخانه علی رغم رشد ۲۰ درصدی با کمبود اعتبارات در برخی بخش‌ها مواجه است که برای سال آینده با این بودجه نمی‌توان کاری انجام داد/وزیر آموزش و پرورش امروز به جلسه کمیسیون نیامد و عدم حضور وی برای ما غیرموجه بود.

وجود ۷۰ هزار ترک تحصیل در متوسطه نظری/ پوشش ۸۲ درصدی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم

مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش: به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که علت ترک تحصیل ۸۸ هزار دانش‌آموز ترک تحصیلی که سال گذشته به پایه بالاتر نیامده‌اند را پیگیری کنند که با پیگیری‌های انجام شده ۱۸ هزار نفر از این دانش‌آموزان را مهر سال جاری دوباره به درس بازگرداندیم.

***************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] به‌عنوان نمونه، ترکیب شورای آموزش و پرورش شهرستان به‌صورت زیر پیش‌بینی شده است: امام جمعه مرکز شهرستان، فرماندار، سه نفر از رؤسای مدارس، سه تا پنج نفر از اولیاء دانش‌آموزان یا معتمدان شهرستان، رییس شبکه بهداشت یا پزشک معتمد شهرستان.

[۲] ماده ۱۳

۲

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: