۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۴

پُرسا ۴۸: توسعه مدارس غیردولتی زیر سؤال

این روزها بحث بر سرِ «لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی» در رسانه‌ها بالا گرفته است. همزمان کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این موضوع می‌پردازد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، کار دشواری را در پیش دارند.

به گزارش عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه آموزش و پرورش به توسعه مدارس غیردولتی، تصویب سند آموزشی یونسکو و اولویت‌های پذیرش و تربیت معلم پرداخته می‌شود.

توسعه مدارس غیردولتی زیر سؤال

مدارس - مدرسهلایحه دائمی شدن «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» با امضای حسن روحانی، هفته گذشته به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. این لایحه با دو هدف عمده «توسعه مشارکت مردم در آموزش و پرورش» و «حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی» تهیه شده است. لایحه مذکور اوایل امسال، در مجلس شورای اسلامی بررسی شد، اما با ایرادات شورای نگهبان، جهت بازبینی به دولت بازگشت[۱].

همزمان با این اتفاقات، کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز موضوع خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و توسعه مدارس غیردولتی را در دستور کار خود قرار داده است و کارشناسان به‌ بیان نظرات موافق و مخالف خود درباره موضوع مذکور پرداخته‌اند. در کنار نکات کارشناسان کمیسیون تعلیم و تربیت و شورای نگهبان، این روزها بحث «دائمی شدن قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» به دلیل اهمیت مورد توجه زیاد صاحبنظران و رسانه‌ها نیز قرار گرفته است. «غلبه رویکرد خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش بر خلاف اصل حاکمیتی بودن آموزش و پرورش»، «ضعف نظارت بر مدارس غیردولتی»، «ارائه تصویر ناقص از عملکرد این مدارس تا کنون» و نیز «شتاب دولت در تصویب لایحه دائمی کردن مدارس غیردولتی» از جمله نکات مورد اشاره است.

با نظر به این نکات و اعتقاد مسئولین وزارت آموزش و پرورش به اجرای آزمایشی برنامه‌های تحولی و کلان، انتظار می‌رود که توسعه مدارس غیردولتی نیز با احتیاط و کار کارشناسی بسیار بیشتری پیگیری شود. همچنین بنا به حساسیت موضوع، لازم است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دقت و وسواس زیاد به بررسی لایحه مذکور بپردازند.

سند یونسکو یا سند تحول بنیادین؟!

سند تحولسازمان آموزشی و علمی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هر ۱۵ سال یک‌بار، سند چارچوب اقدام آموزشی را تهیه و تصویب می‌نماید. این سند، شاخص‌ها و راهبردهای ۱۵ ساله‌ای را برای کشورهای مختلف ترسیم کرده و توصیه می‌کند که این کشورها، از راهبردهای مذکور در جهت بهبود آموزشی خود استفاده کنند. آبان ماه ۹۴، آخرین نسخه از این سند با عنوان «آموزش برای همه» (Education for All) به تصویب رسید.

با توجه به اظهارات مسئولین آموزش و پرورش در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد که ایران نیز عمل به برنامه‌های یونسکو را در دستور کار خود قرار داده است. از این جمله معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، چندی قبل با اشاره به برنامه جهانی یونسکو، گفت: «آموزش و پرورش موظف شده است دوره یک ساله رایگان پیش‌دبستانی را برای همه دانش‌آموزان پیش‌بینی کند که این موضوع یک تعهد بین‌المللی است و وزارت آموزش و پرورش تحقق این موضوع را در برنامه ششم پیگیری کرده است».

البته این نخستین بار نیست که هماهنگی با برنامه‌های آموزشی یونسکو در بیانات مسئولین مورد تأکید قرار می‌گیرد. سال گذشته نیز علی اصغر فانی بعد از حضور در اجلاس جهانی یونسکو با موضوع «آموزش برای توسعه پایدار»، از پیگیری این موضوع به‌عنوان یک حرکت ملی سخن گفت. حمایت از برنامه آموزش برای توسعه پایدار تا آنجا پیش رفت که معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اسفند ماه ۹۳، پیشنهاد تصویب «نقشه راه و برنامه عملی ملی برای آموزش توسعه پایدار» را مطرح نمود.

ایده‌ی هماهنگی با برنامه‌های یونسکو و اجرای آن‌ها در حالی مطرح می‌شود که وعده وزیر برای تصویب نقشه راه سند تحول بنیادین هنوز عملی نشده است! سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانیِ نظری آن، اسناد بالادستی هستند که باید بر اساس آن‌ها، اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش تنظیم شوند. حرکت در جهت این اسناد تحولی، آموزش و پرورش را از فلسفه تربیتی و استراتژی‌های وارداتی بی‌نیاز می‌سازد. با این تفاسیر انتظار می‌رود که هر گونه اقدام در جهت «آموزش برای توسعه پایدار» یا «آموزش برای همه» در ذیل سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن تعریف شود.

اولویت دوم، بر اولویت نخست پیشی گرفت!

دانشگاه فرهنگیانهیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در جلسات اخیر خود، تکلیف اولویت‌بندی در شیوه‌های پذیرش و تربیت معلم را مشخص نمود. طبق تصمیم مذکور، «پذیرش دانشجویان این دانشگاه از مقطع دیپلم و تربیت ۴ ساله آن‌ها» نسبت به شیوه «جذب دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها» اولویت خواهد داشت.

جالب آنکه بعد از اعلام تصمیم فوق، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش پذیرش از شیوه نخست را به‌نوعی دارای بار مالی اضافه دانست و اولویت دوم پذیرش را بر اولویت اول ترجیح داد! پیرو این اظهارنظر، وزیر آموزش و پرورش در هفته گذشته، از مذاکره با سازمان مدیریت برای برگزاری آزمون استخدامی و پذیرش ۱۴ هزار نیرو سخن گفت.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش برخلاف مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان، استفاده از دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها را بر پذیرش از مقطع دیپلم ترجیح داده است؛ اقدامی که تضعیف نظام تربیت معلم ۴ ساله‌ی دانشگاه فرهنگیان را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این، چون استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (جذب و تربیت معلم از میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دیگر) برای اولین بار در آزمون استخدامی سال ۹۴ صورت گرفت، لازم است که مسئولین وزارت آموزش و پرورش پیش از ادامه این شیوه، با ارزیابی کارشناسی میزان کارآمدی آن و موفقیت معلمان جذب و تربیت شده از این طریق را مشخص نمایند و بعد به فکر برگزاری آزمون‌های استخدامی دیگر باشند. لازم به ذکر این‌که پذیرفته شدگان آزمون استخدامی امسال هنوز وارد دانشگاه فرهنگیان و عرصه معلمی نشده‌اند و لذا ارزیابی دقیق و مشخصی نیز از عملکرد و بازدهی ایشان به عمل نیامده است.

سایر اخبار

وزیر آموزش و پرورش سومین کارت زرد خود را دریافت کرد

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر آموش و پرورش به سؤال موسوی‌نژاد قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند؛ بدین ترتیب دولت یازدهم، هفدهمین اخطارش را از مجلس دریافت کرد.

انتظار این بود که رئیس جمهور اقدامات و توجه ویژه‌ای نسبت به حوزه آموزش و پرورش داشته باشد

نماینده مردم دشتستان در مجلس در سوال از وزیر آموزش و پرورش درباره علل پرداخت نشدن دستمزد بازنشستگان فرهنگی رعایت نشدن عدالت در آموزش مناطق محروم گفت: وزرات آموزش و پرورش با ۱۳ میلیون دانش‌آموز جزو وزارتخانه‌های مهم و اساسی کشور محسوب می‌شود اما این وزارتخانه شرایطش به گونه‌ای نیست که شایسته باشد. زیرا به نحو احسن به وظایفش عمل نمی‌کند.

موردی بابت تعطیلی مدارس نداشته‌ایم/ افزایش عدالت آموزشی با اجرای طرح تحول آموزش

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در نشست علنی پارلمان در پاسخ به سوال ملی نماینده مردم دشتستان گفت: در این دولت به مباحث حقوقی و مزایای فرهنگیان توجه ویژه‌ای شده که بر همین اساس دولت فوق العاده موضوع ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری را دنبال کرده است.

تهیه سند توسعه مدارس غیر دولتی یک نیاز و ضرورت انکار ناپذیر است

رییس سازمان مدارس غیر دولتی ، توسعه مشارکت های مردمی و خانواده گفت : تهیه سند توسعه مدارس غیر دولتی یک نیاز و ضرورت انکار ناپذیر است .

راه اندازی ۵۲ مدرسه،حاصل تفاهم‌نامه شهرداری و آموزش و پرورش

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: راه اندازی ۵۲ مدرسه هیئت امنایی در مناطق تهران حاصل تفاهم نامه شهرداری و آموزش و پرورش است.

۲۰۰ مدرسه در منطقه ۲۲ نیازمندیم/به سرعت انبوه‌سازان نمی‌رسیم

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران: قانون شوراهای آموزش و پرورش، انبوه سازانی را که بیش از ۲۰۰ واحد فضای مسکونی می‌سازند موظف به تامین فضای آموزشی کرده است اما تبصره‌های این ماده حذف شده و این موضوع منجر شده است تا انبوه سازان از ساخت فضای آموزشی شانه خالی کنند و در حال پیگیری هستیم تا این تبصره‌های حذف شده احیا شود.

هشت هزار مدرسه کشور مجری شاخص های تعالی مدیریت هستند

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هشت هزار مدرسه در نقاط مختلف کشور مجری شاخص های تعالی مدیریت هستند.

چرایی ترک تحصیل دبیرستانی‌ها/ طراحی روش‌های آموزشی ویژه ترک تحصیلی‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت:‌ ازدواج‌های زودهنگام دختران نیز مانع از ادامه تحصیل آنها می‌شود بنابراین باید روش‌های جایگزین را برای آموزش آنها در نظر گرفت.

۱۲۷ هزار دانش آموز در مدارس آموزش استثنایی مشغول به تحصیل هستند

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش کشور از تحصیل ۱۲۷ هزار دانش آموز در مدارس آموزش استثنایی خبر داد.

جایگاه بانوان در مدریت آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر امور بانوان وزریر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه بانوان در حوزه مدیریت استان گفت: موفقیت بانوان در ورود به عرصه های علمی کشور به عنوان یک برند در دنیا مطرح می شود در حالی که سهم اشتغال آنها در کشور حدود ۱۳ درصد است .

تحول در آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش: من به عنوان کسی که عمرش را در آموزش و پرورش سپری کرده می دانم تحول در آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است.

فعالیت غیرقانونی ۳۷۰۰ مرکز پیش‌دبستانی در کشور

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش از فعالیت غیرقانونی ۳۷۰۰ مرکز پیش‌دبستانی در کشور خبر داد.

***************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] برای آگاهی از نظرات شورای نگهبان درباره لایحه مذکور، به این لینک رجوع کنید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: