۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۳
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد:

بررسی جایگاه و عملکرد آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی جایگاه و عملکرد آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه» به بررسی رویکرد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در زمینه آموزش و پرورش و میزان اجرایی شدن برنامه‌های مذکور در این حوزه پرداخته و پیشنهادهایی به منظور توسعه آموزش و پرورش در برنامه ششم ارائه کرده است.

مرکز پژوهش‌ها به گزارش عیارآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی جایگاه و عملکرد آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه» به بررسی رویکرد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در زمینه آموزش و پرورش و میزان اجرایی شدن برنامه‌های مذکور در این حوزه پرداخته و پیشنهادهایی به منظور توسعه آموزش و پرورش در برنامه ششم ارائه کرده است. متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید. چکیده گزارش مرکز پژوهش‌ها در ادامه می‌آید:

امروزه ضرورت برنامه‌ریزی و کشیدن طرح و نقشه برای نفوذ و تغییر و تحول اساسی و حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه در این راستا، برنامه‌های توسعه کشور از سال ۱۳۲۷ تاکنون سابقه داشته و ۱۰ برنامه ۵ و ۷ ساله طراحی و اجرا شده است که هم‌اکنون سال آخر برنامه پنجم توسعه بعد از انقلاب اسلامی را طی می‌کنیم. از طرفی، با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری و جایگاه رفیع آموزش و پروش در رشد و توسعه و پیشرفت کشور و به منظور شفافیت بیشتر وضعیت آموزش و پرورش در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، این گزارش ارائه شده است.

در این زمینه باید گفت: آموزش و پرورش ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ دارای ۱۲۹۵۳۸۵۷ نفر دانش‌آموز بوده که ۲۳ درصد آن در مدارس روستایی و عشایری و ۱۰ درصد آن در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. سهم دختران از کل دانش‌آموزان ۴۸ درصد و سهم کارکنان زن از کل کارکنان ۵۳ درصد است. سهم کارکنان اداری هم از کل کارکنان ۷ درصد است که شاخص بالایی است و این نسبت باید تعدیل شود. از نظر مدرک تحصیلی، ۶۷ درصد از کارکنان مدرک لیسانس و بالاتر دارند که اگرچه روند مطلوبی است، اما با اهداف و انتظارات فاصله دارد. سهم اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش از کل اعتبارات عمومی دولت هم ۱۴ درصد است که لازم است سهم اعتبارات غیرپرسنلی افزایش یابد. پوشش تحصیلی دوره ابتدایی هم حدود ۹۸ درصد و نسبت معلم به دانش‌آمز در این دوره ۲۳ نفر است. همچنین به رغم تأکید برنامه پنج‌ساله کشور بر توسعه کمّی، ارتقای کیفی، سوادآموزی بزرگسالان، ارتقای کیفیت نیروی انسانی، بهبود مدیریت منابع، افزایش سهم اعتبارات، مشارکت مردمی، توسعه مشارکت‌های مردمی و…، هنوز چالش‌های مهمی از جمله؛ فقدان تفکر راهبردی و برنامه‌ای، فقدان نظام آموزشی پژوهش‌محور، کسری مداوم بودجه، کم‌توجهی به منابع انسانی، فقدان نگاه سرمایه‌ای و مولد به نظام آموزشی، نارسایی در پوشش جمعیت بازمانده از تحصیل و نرخ بیسوادی، سهم پایین اعتبارات غیرپرسنلی به پرسنلی و… وجود دارد که باید با تلاش بیشتر و مناسب‌تر رفع شوند.

در خصوص عملکرد آموزش و پرورش در برنامه پنجم هم به طور کلی می‌توان گفت که تا سال چهارم برنامه پنجم توسعه، در عمده فعالیت‌هایی که با وظایف ذاتی آموزش و پرورش مرتبط و یا از قبل وجود داشته و نیازی به تخصیص اعتبارات مالی و یا هماهنگی با سایر دستگاه‌ها نداشته است، اقدامات بیشتر و مؤثرتری انجام و تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شده است؛ اما در مورد بندهایی از قانون برنامه که نیازمند نگاه راهبردی و خلاقانه و برنامه‌ای و تأثیرگذار داشته و به هزینه‌های مالی و تخصیص اعتبارات لازم و یا استقرار نظام جامع‌تری هم بوده، چندان فعالیتی انجام نشده است و به خوبی به مرحله اجرا در نیامده‌اند.

همچنین با توجه به محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه و با وجود قوانین مهم و مؤثری برای تحقق اهداف سند تحول -مانند قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش، قانون شوراها، قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی و…- و سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پروش و همچنین سایر سیاست‌های کلی مرتبط، به نظر می‌رسد به بررسی تصویب قوانین دیگری نیز در مجلس نیاز است. در این خصوص، می‌توان به قوانینی همچون؛ قانون تعیین سن افراد لازم‌التعلیم، قانون تربیت معلم و نحوه تأمین و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش، قانون تأمین و و تخصیص و تنوع‌بخشی به منابع مالی، قانون تقویت نقش خانواده‌ها در اداره آموزش و پرورش، بازنگری در قانون شوراها و همکاری و مشارکت ملی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد.

تلگر

چهره‌

۱ دیدگاه
  1. بازنشسته فرهنگی :

    بازنشستگان فرهنگی نصف شاغلین همتراز شاغل خود حقوق دریافت می کنند که این تنزل شان و منزلت آنها را بوجود آورده است و حتی در بیمه خدمات درمانی بین شاغلین و بازنشستگان فرهنگی تبعیض وجود دارد اینجانب بابت کشیدن و گذاشتن دو دست دندان مصنوعی برای خود و همسرم پنچ میلیون تومان پرداخت نموده ام و این در شرایطی است که بیمه سلامت و تکمیلی ریالی از این مبلغ پرداختی را متاسفانه تقبل ننموده است که بازنشسته فرهنگی در این سنین پیری و کهولت و رنجوری و مریضی با هزینه های زندگی که روزانه در حال افزایش است این مبالغ را از کجا بیاورد ؟؟؟؟؟!!!! اولویت رتبه بندی با بازنشستگان فرهنگی بوده است که متاسفانه هیچ طرح و برنامه ای در این راستا از سوی مسئولین ارائه نگردیده است زیرا هر فرهنگی با داشتن هر سنوات خدمت و مدرک و سمتی با صد الی دویست هزار تومان بالاو یا پائین حقوق دریافت می نماید که یک هرج و مرج و بی نظمی را در این راستا بوجود اورده است و هیچکس در رتبه و رتبه خود قرار ندارد .!!!!

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: