۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۲
وزارتخانه هایی که به جای تجمیع، ادغام شدند؛

تفکیک صنعت از بازرگانی؛ تکرار یا تصحیح اشتباه

زمزمه جدایی صنعت از بازرگانی از حرف‌های تازه اقتصاد ایران است که این روزها توسط دست اندرکاران و فعالان این عرصه در صدر اخبار قرار گرفته است.

به گزارش عیارآنلاین،در حالی که دو سال پیش ادغام صنعت و بازرگانی هزینه زیادی روی دست دولت گذاشت و ساختمان‌ها، تابلوها، سربرگ‌ها و تصدی‌ها و عزل‌ها و نصب‌های آن، دو سال وقت کشور را گرفت، اما اینک گفته می‌شود که همان تفکیک بهتر است.

 تفکیک وزارتخانه؛ تکرار یا تصحیح اشتباه

چرا ادغام انجام شد و حالا چرا دوباره تفکیک مطرح شده است؛ کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی را در این باره ارایه کرده‌اند. اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تشکیل دو وزارتخانه مجزای صنعت، معدن و بازرگانی را اقدامی نادرست می‌داند و می‌گوید، اعتقادی به تفکیک بخش صنعت و معدن از بخش بازرگانی و تشکیل دو وزارتخانه مجزا ندارد و در شرایط کنونی بهتر است وزارتخانه به همین شکل باقی بماند؛ زیرا کارهای مهم‌تر و مشکل‌تری وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

  تمرکز  صنعت و بازرگانی؛ فدا شدن یکی برای دیگری

کمال‌الدین پیرمؤذن، عضو کمیسیون صنایع مجلس، دیدگاه دیگری دارد. وی می‌گوید که بساط گسترده مسؤولیت بازرگانی و صنعت در یک سازمان قابل جمع نبوده و نیست.

فرهاد فزونی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز معتقد است، بازرگانی و صنعت را نمی توان در یک قالب قرار داد و با یک ساختار سازمانی هر دو را به سرمنزل مقصود رساند. بنابراین وقتی تصمیم‌گیری در مورد هر دو حوزه در یک وزارتخانه متمرکز باشد، یکی فدای دیگری می‌شود.

  کوچک سازی درست است یا بزرگ‌سازی؟

محسن شرکا، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در مجموع این سیاست‌های سینوسی که در کشور اجرا می‌شود و از صفر تا صد آن سنجیده نمی شود، هزینه‌های بسیار سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند. وی می‌افزاید: یک پرسش مطرح است و اینکه آیا برای ادغام دو وزارتخانه کار کارشناسی انجام شده بود و  لابد این چنین بوده که مجلس و دولت به این کار رضایت دادند، آن‌ها معتقد بودند، ادغام وزارتخانه‌ها سبب کاهش هزینه‌ها و رونق و سرعت بخشیدن به کارها می‌شود و آن را اجرایی کردند، حالا چه اتفاقی افتاده که این کوچک سازی دوباره بزرگ سازی می‌شود. وی با تأکید بر اینکه باید نتایج ادغام‌های انجام شده در کشور را با تجربیات سایر کشورها در این زمینه مقایسه کرده و به دنبال رفع نواقص باشیم، می‌افزاید: این ادغام در حالی انجام شد که زیرساخت‌های لازم برای آن ایجاد نشده بود، ولی حالا باید به دنبال این باشیم که چه کاری به مصلحت اقتصاد ملی است، در شرایط کنونی چه تفکیک و چه ادغام باید پایان یابد؛ چون به صلاح  کشور نیست.

آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه  صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه ادغام برای هماهنگی بیشتر تولید و بازرگانی انجام شد، می‌افزاید: برخی تناقض‌ها و تداخل‌ها در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های این دو وزارتخانه وجود داشت که به تناسب موضوع تاجران یا صنعتگران را متضرر می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی می گوید: طرفداران بحث ادغام معتقد بودند، با این کار وقتی یک وزیر در رأس وزارتخانه واحد قرار می‌گیرد، در جریان امور بخش صنعت و تولید هست و در نتیجه هر دو بخش به صورت متوازن رشد کرده و یکدیگر را نیز تحت تأثیر قرار نمی دهند.

خالقی با اشاره به اینکه به جای ادغام، شاهد تجمیع دو وزارتخانه بوده‌ایم، تصریح می‌کند: مطلبی که کارشناسان و مجلس بر آن تأکید داشتند، این بود که در راستای چابک سازی دولت و هماهنگی بیشتر دو بخش صنعت و بازرگانی حرکت کنیم و این از شروطی بود که باید لحاظ می‌شد، ولی در عمل این اتفاق نیفتاد و این دو بدنه به هم متصل شدند و دولت به جای اینکه تنها سیاستگذاری و نظارت را بر عهده بگیرد و بقیه امور را به بخش خصوصی واگذار کند، همچنان به تصدی‌گری‌های خود ادامه داد. وی تصریح کرد: بخشی از وظایف نیز در قانون انتزاع به جهاد کشاورزی سپرده شد که از نظر مدیریتی و سیاستگذاری واگذاری یک کار تخصصی به یک وزارتخانه غیرتخصصی محسوب می‌شد و  بر دامنه مشکلات افزود.

 تفکیک یک اقدام موقتی است!

خالقی تأکید می‌کند: این ادغام که در اواخر دولت قبل انجام شده بود، بدرستی مدیریت نشد و در دولت جدید نیز زمانی صرف شد تا شرح وظایف و ساختارها شکل بگیرد و این سبب شد تا ناظران بیرونی فکر کنند که ادغام موفق نبوده است.

وی می‌گوید: اگر مدیری نتوانسته اهداف ادغام را محقق کند نباید این تصمیم کارشناسی شده  را زیر سؤال برد، اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد، ولی باید گفت، تفکیک راه عبور از این وضعیت نیست فقط یک اقدام موقتی است که حتی ممکن است ما را از چاله به چاه بیندازد. وی با اشاره به اینکه برخی مخالفت‌ها به خاطر نوع انتخاب مدیران استانی بالا گرفته است، می‌افزاید: در سطوح استانی هر جا مدیریت سازمان به مدیران صنعتی سپرده شده، سیاست‌های اتخاذی سبب اعتراض بازرگانان قرار گرفته و هر جا سکان به دست تاجران بوده، بخش صنعت معترض بوده، این مهمی است که اگر مدیریت شود، مشکلات براحتی مرتفع می‌شود. وی تأکید می‌کند: امروز باید عملکرد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را پس از ادغام بررسی کرده و با رعایت همه‌جانبه و دقت نظر بتوانیم ایرادها و اشکال‌های آن را مشخص  کرده، به رفع نقاط ضعف اقدام کنیم، در غیر این صورت یک ‌بار دیگر دچار اشتباه می‌شویم.

منبع: تی نیوز

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: