۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
جولان سیگارهای قاچاق دربازار

طرح ضربتی جمع‌آوری سیگارهای قاچاق به کجا رسید؟

در حال حاضر حجم زیادی از سیگار موجود در بازار، قاچاق است که آمار ۵۰ درصدی نیز در این زمینه اعلام می‌شود اما رقمی که به طور قاطع می‌توان گفت، سهم بیش از ۳۰ درصدی سیگار قاچاق در بازار مصرف است و سیگارهایی که تحت عنوان سیگار قاچاق توزیع می‌شوند، قیمت آنها بالاتر از سیگارهای معمولی است.

به گزارش عیارآنلاین،قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرده تا پایان سال جاری واردات سیگار را به صفر برساند و این در حالی است که چنین قدرتی در کشور برای تامین کامل نیاز داخل وجود ندارد. در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده سیگار در کشور شرکت دخانیات ایران است که بخش عمده‌ای از تولیدات داخلی را در برمی‌گیرد.

در همین زمینه پیش بینی شده بود که میزان کل تولید سیگار در کشور در سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ باشد که باید بخش اعظم آن توسط شرکت دخانیات تولید می‌شد اما به رغم این هدف‌گذاری تولید شرکت دخانیات در طول سال گذشته به ۱۰ میلیارد نخ هم نرسید و کمتر از۴۰ درصد از برنامه‌ پیش بینی شده محقق شد.

البته در این میان موضوع مهم، جمع آوری سیگارهای قاچاق از بازار مصرف است که سال‌ها از طرح آن می‌گذرد ولی هنوز اجرایی نشده است. ماه گذشته بود که مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابلاغ دستور جمع‌آوری سیگار «مارلبرو» و ۱۹برند دیگر از سطح بازار به نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های کاشف خبر داد.

عباس نخعی با اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص برخورد با عرضه سیگارهای قاچاق و مسئولیت جدید نیروی انتظامی در این خصوص گفته که طبق آخرین سیاست‌های ابلاغ شده به استان‌ها، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های کاشف، مقررشد کنترل سیگارهای قاچاق در سطح عرضه به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و حداقل ۲۰ برند سیگار قاچاق، از سطح بازار جمع‌آوری شود.

به گفته وی، برندهای مشمول این طرح شامل سیگارهایی می‌شود که از یک سو هیچ واردات قانونی به کشور نداشته و از سوی دیگر به هیچ وجه در کشورمان نیز تولید نمی‌شوند؛ در این طرح مقرر شده است تمام این ۲۰ برند به صورت کلی و جزئی از سطح بازار جمع‌آوری شوند و پلیس و دستگاه‌های کاشف در این طرح، حتی اجازه عرضه یک نخ از این برندها را نیز نمی‌دهد.

طبق آنچه نخعی اعلام کرده است، در طرح مذکور، برند «مارلبرو» نیز از جمله این ۲۰ برند بوده و پلیس و سایر دستگاه‌های مسئول، مکلف به جمع‌آوری تمامی این سیگارها در سطح عرضه در بخش خرد و کلان شده‌اند.

اما رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی در این باره به ایسنا گفت:‌ قرار بود با توجه به ساماندهی توزیع سیگار، بحث فروش آن ها فقط توسط خواربارفروشان یا سوپرمارکت ها انجام شود ولی این موضوع عملیاتی نشد. در حال حاضر شاهدیم دکه‌ها، دستفروشان، لبنیاتی‌ها یا هر مغازه ای اقدام به فروش سیگار می‌کند که این امر غیرقانونی است و نظارتی در این زمینه انجام نمی‌شود.

به گفته سعید درخشانی، براساس این طرح قرار بود اتحادیه بنکداران و اتحادیه عطاران و سقط فروشان کار توزیع سیگار رابه خرده فروشان انجام دهند.

وی تصریح کرد که هرکالایی برگه گمرکی نداشته باشد قاچاق محسوب می‌شود و کسانی که اقدام به فروش سیگارهای قاچاق می‌کنند، سوپرمارکت های مجوز دار نیستند بلکه مغازه های کوچکی هستند که بعضا نیز بدون مجوز فعالیت می‌کنند؛ چراکه سوپرمارکت ها حداقل باید ۷۰متر باشند.

درخشانی تاکید کرد که مغازه های مختلفی تحت عناوین سوپرمارکت فعالیت می کنند که اماکن باید تابلوهای آن ها را جمع آوری کند ولی شاهد فعالیت تعداد زیادی از این مغازه داران هستیم که بدون پروانه و حتی با ابعاد شش متری و در زیرپله ها فعالیت می کنند.

البته مدیر عامل شرکت دخانیات هم بزرگترین معضل را قاچاق سیگار عنوان و اظهار کرده که روی این بخش تمرکز نشده است که با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای جلوگیری از قاچاق، از مسئولان می‌خواهیم که به جد دنبال این موضوع باشند.

به گفته برخوردار، سطح قیمت سیگارهای قاچاق که معلوم نیست در آنها از چه توتونی استفاده می‌شود به گونه‌ای است که می‌خواهند قیمت تولیدات‌ داخل را بپوشانند.

در این میان وزارت صنعت، نصب هولوگرام روی سیگارهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند یا بسته‌بندی‌ متحدالشکل برندهای مختلف سیگار را از مواردی اعلام کرده که در راستای کاهش قاچاق سیگار یا کاهش مصرف آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته خسروتاج، اصلاح برخی سیاست‌های اقتصادی که موجب ایجاد قاچاق می‌شوند، ضرورت دارد و اگر در پشت پرده قاچاق سیگاربرنامه‌ریزی سازمان‌یافته‌ای وجود دارد، بحث برخورد با آن متفاوت خواهد بود.

قائم مقام وزیر صنعت، تاکید دارد که هزینه‌های واردات غیرقانونی برای قاچاقچی باید افزایش یابد، چراکه مکانیزم تعرفه‌ای و کنترلی به تنهایی قادر به کاهش قاچاق در کشور نخواهد بود و باید هزینه‌های قاچاق را افزایش داد که افزایش سود بازرگانی نیز از مواردی است که باید کار کارشناسی بیشتری روی آن صورت گیرد.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: