۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲

کسری بودجه ۵۰ درصدی تعمیر و نگهداری راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن با بیان این‌که دارایی‌های راه‌آهن حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است که باید سالانه ۳ درصداین مبلغ یعنی ۱۸۰۰ میلیارد تومان را برای حفظ کارایی هزینه کنیم،گفت: این در حالی است که فقط ۸۰۰ میلیارد تومان در تعمیر و نگهداری هزینه می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین،محسن پورسیدآقایی در کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات اظهار کرد: تعمیر و نگهداری نکته بسیار مهم و قابل توجهی است، اما آن‌چه که کاملا  ملموس است معمولا در بودجه نویسی و تنظیم بودجه ها توجه کافی به این موضوع نداریم، اهمیت نگهداری یک بحث است اما تخصیص بودجه کافی برای این موضوع می‌تواند به عملیاتی شدن آن کمک کند یا آنرا به تاخیر بیاندازد.

وی تصریح کرد: تعمیر و نگهداری از جنس موضوعی است که می‌تواند به تاخیر بیفتد و اثر خود را بلافاصله نشان نمی‌دهد، بیان کرد: در برخی صنایع چند ماه نشان می‌دهد در برخی صنایع مانند راه‌آهن ممکن است چند سال زمان ببرد که عدم بودجه مناسب اثر خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌‌که نت پدیده‌ای بلندمدت است،‌گفت: با کسر امکانات و بودجه‌ها و مسائل شرکت‌ها عموما به مشکلات روزمره و آنی پرداخته می‌شود. بنابراین باید بحث علمی سیستم‌های نت را داشته باشیم، در این زمینه به طور حتم نسبت به این موضوع فرهنگ‌سازی کنیم که آثار بلند مدت نت بسیار بیشتر از پرداخت‌های کوتاه مدت است.

وی با تاکید بر این‌که مدیران ارشد سازمان‌ها باید این مسئله را درک کنند، افزود: تا مدیران به نت تعهد نداشته باشند و بودجه مناسبی به آن اختصاص ندهند همین بلا به سر کشور می‌آید. امکانات بسیار خوبی در کشور داریم که به دلیل عدم نگهداری مناسب به مرور از دست رفته و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در گام نخست باید برای مدیران فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد،‌گفت:‌ اگر این تعهد به وجود آمد و آمادگی داشتیم بخش عمده بودجه را به نگهداشت وضع موجود می‌توانیم امیدوار باشیم سیستم‌های مختلف نت پیاده‌سازی شود.

پورسیدآقایی با اشاره به این‌که راه‌آهن کشور از این مشکلات مبرا نیست، به تحولات در استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات از سال ۱۹۳۰ تا کنون اشاره کرد و افزود:‌ امروز دنیا به این رسیده‌ است که اصولا موضوع استفاده از تجهیزات فقط طول عمر یا اقتصادی بودن تعمیر و نگهداری آنها نیست. بلکه امروز جمع‌بندی دینا است که قابلیت نگهداری تجهیزات از هزینه‌های آنها مهم‌تر است.

وی با بیان این‌که قابلیت اعتماد سیر بسیار مهم‌تر از هزینه‌های مترو یا قطارهای حومه‌ای است، تاکید کرد:‌ یک خرابی یا ۱۰ دقیقه تاخیر ممکن است کلا بهره‌بردار (مردم)، استفاده از وسیله مورد را کنار بگذارد. این چیزی که دنیا به آن توجه دارد یعنی تعمیر و نگهداری به سطحی برسد که قابلیت اعتماد به آنرا داشته باشیم.

وی اظهار کرد:‌ تعمیرات پیشگرانه با ید قابلیت اعتماد داشته باشد و تمام هزینه‌ها را بر اساس آن انجام دهیم.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده‌ است که هزینه بیشتر در تعمیر و نگهداری به نفع اقتصاد کشورهاست،‌ممکن است در کوتاه مدت بالا بردن سطح اعتماد در سیستم‌های حمل‌ونقل هزینه‌ها را به صورت وحشتناکی افزایش می‌دهد اما تجربه دنیا نشان می‌دهد این هزینه‌ها در بلند مدت به نفع اقتصاد است.

پورسیدآقایی یادآور شد: در راه‌آهن مجموعا ۶۰ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز دارایی داریم، اگر سالانه ۳ درصد برای حفظ کارایی سیستم هزینه کنیم باید در هر سال ۱۸۰۰ میلیارد تومان صرف این کار کنیم. عملا به دلیل نبود بودجه کافی کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان به این مسئله تخصیص می‌یابد یعنی کمتر از نصف مبلغ موردنیاز. این باعث شده در بخش‌های مختلف سیستم‌های تعمیر و نگهداری بسیار ابتدایی است.

وی با بیان این‌که در خط و سازه تعمیرات اضطراری انجام می‌دهیم، در ماشین آلات وضع بهتر است و تعمیرات پیشگیرانه است و در علائم و نگهداری و ساختمان و تجهیزات نیز نگهداری‌ها اضطراری است. در ناوگان هم تعمیر و نگهداری اضطراری بوده و البته در لکوموتیو تعمیر و نگهداری مقداری پیشگیرانه است.

وی با اشاره به این‌که مالکیت واگن‌ها بر عهده بخش خصوصی است،‌بیان کرد:‌ در واگن‌های مسافری و باری تدوین نظام تعاملات ذی‌نفعان حوزه نت اقدامات شرکت‌های مالک در راستای ارتقای سیستم‌های نت بر عهده را‌هن است.

وی ادامه داد: در بخش فنی و زیربنایی مدل تعالی را در دو سال اخیر دنبال کرده‌ایم در این زمینه تعالی سیستم‌های دارایی‌های فیزیکی را انجام داده‌ایم.

وی یادآور شد: در مهندسی مجدد و طرح‌ریزی سیستم نت اقداماتی از جمله ایجاد پروژه استقرار نت در معاونت فنی و زیربنایی، تش‌ارزیابی وضعیت موجود در حوزه‌های مختلف،‌برگزاری آموزش جهت ارتقا سطح دانش پرسنل، طرح‌ریزی سیستم نگهداری و تعمیرات در ادارات کل مختلف، استانداردسازی تعاریف و شاخص‌های نت،‌استاندارسازی سیستم‌های کدگذاری،‌تعیین رویه تعالی نت در انتخاب RCM  جهت پیاده‌سازی در تجهیزات زیربنایی و انتخاب ایستگاه‌ها و بلاک‌ها محور نغ آب- مشهد به‌عنوان پایلوت انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای آینده جهت تعالی مدیریت دارایی‌های فیزیکی به دنبال تشکیل شورای عالی مدیریت‌ دارایی های فیزیکی راه‌آهن هستیم، همچنین اصلاح‌ گردش کارهای سیستم نت، اصلاح فرآیند نظارت بر پیمانکارات،‌اصلاح قراردادهای نت و بهبود مستمر سیستم‌ نگهداری و تعمیرات در راه‌آهن جهت دستیابی به کلاس جهانی در حال پیگیری است.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: