۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۹

تامین مالی، مشکل واگن‌سازان داخلی/ توان ساخت داخل واگن‌های مسافری و باری

مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا و عضو هیئت مدیره شرکت واگن‌پارس با اشاره به تسهیل انتقال تکنولوژی نوین واگن‌سازی به ایران با اجرای برجام گفت: با ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور ساخت واگن‌ قطارهای سریع‌السیر در ایران امکان‌پذیر می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین،محمدجواد فخاری برداشته شدن تحریم‌ها را زمینه‌ای مناسب برای انتقال تکنولوژی به ایران دانست و گفت: تحت هیچ شرایطی برجام نباید موجب فرجام و تعطیلی صنعت داخل و واردات محصولات مشابه خارجی شود.

وی با یادآوری اینکه ۵ شرکت بزرگ واگن‌ساز در کشور وجود دارد افزود: متأسفانه اکثر کارخانجات واگن‌ساز یا تعطیل هستند یا با حداقل ظرفیت مشغول به کارند و باید از این ظرفیت بالقوه استفاده بهتری کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت واگن پارس در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز کشور برای استفاده از قطارهای سریع‌السیر را برطرف کنند یا خیر٬ گفت: با ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور ساخت این واگن‌ها در کشور امکان پذیر است؛ علاوه بر این راه حل دیگر این است که با ایجاد شرکت‌های مشترک با طرف‌های خارجی کاری کرد تا هم نیاز داخلی به قطارهای سریع‌السیر تأمین شود هم تکنولوژی روز دنیا به صنعت ریلی منتقل شود.

وی تأکید کرد: در زمینه ساخت واگن‌های باری در سطح کشور تحت هیچ شرایطی نیاز به واردات نداریم و توانایی ساخت آن در داخل وجود دارد؛ توان ساخت داخلی در زمینه واگن‌های مسافری تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد؛ همچنین در زمینه واگن مترو نیز لازم نیست هیچ گونه وارداتی صورت گیرد.

فخاری با انتقاد از اینکه در حال حاضر با وجود چنین ظرفیتی در کشور سفارش خارجی قبول می‌شود٬ گفت: این فکر که واگن‌سازان داخلی توانایی ساخت واگن‌های با کیفیت را ندارند اشتباه است و باید به توانایی مهندسان داخلی اطمینان داشت.

این فعال صنعت ریلی از وزارتخانه‌های “اقتصاد و امور دارایی”٬ “صنعت٬ معدن و تجارت” و “راه و شهرسازی” و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که از ثبت سفارش برای واردات واگن‌های خارجی به کشور جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا با بیان اینکه متأسفانه بانک‌ها حاضر هستند به خودروسازان وام‌ و تسهیلات ارائه دهند اما به صنعت ریلی توجهی نمی‌شود گفت: اکثر تفاهم‌نامه‌های امضا شده در نمایشگاه صنعت ریلی در حد همان تفاهم‌نامه باقی ماند و تبدیل به قرارداد نشده‌اند؛ زمانی این مهم تحقق می‌یابد که بانک‌ها وارد عمل شوند و منابع مورد نیاز راه‌آهن را تأمین کنند در این صورت است که تفاهم‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد و اخذ سفارش می‌شود.

وی با بیان اینکه واگن‌سازی داخلی تمام سرمایه خود را به میان آورده‌اند٬ تأکید کرد: ۵ شرکت واگن‌ساز بزرگ کشور علاوه بر تأمین نیاز داخلی٬ توانایی و قابلیت صادرات محصولات خود را هم دارند که برای تحقق آن فقط نیاز به دریافت تسهیلات بانکی دارند.

منبع: تین نیوز

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: