۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶
انتقاد اتاقی‌ها از حضور پراکنده مسئولان در شورا

وزیر همیشه حاضر در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی

برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اینکه نسبت به گذشته روند منسجم‌تر پیدا کرده است، هنوز هم به عقیده فعالان اقتصادی بخش خصوصی” فاصله زیادی با هدف آن که «بهبود محیط کسب و کار» است، دارد؛ چراکه بسیاری از موضوعات تکراری هستند و شورا به سازمانی موازی با اتاق بازرگانی تبدیل شده است”. همچنین تنها وزیر و مسئول دولتی که به طور منظم و مستمر در جلسات این شورا شرکت کرده وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس شورای گفت‌وگو بوده است.

به گزارش عیارآنلاین، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در دولت گذشته به منظور تعامل بیشتر بخش خصوصی با دولت و حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد کشور و همچنین رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تشکیل شد تا به امروز با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. در دولت گذشته این شورا چندان جدی گرفته نشد و وزرای مربوطه‌ای که باید طبق قانون در جلسات شورا حضور می‌یافتند، حضورشان بسیار کمرنگ بود؛ به گونه‌ای که حتی برگزاری جلسات با وقفه‌های نسبتا طولانی همراه می‌شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر نگاه بخش دولتی نسبت به خصوصی و کارکرد آن در اقتصاد کشور، جلسات شورای گفت‌وگو به شکل منسجم‌تری برگزار شد و حضور وزرای اقتصادی و سایر مسئولان در این شورا بیش از گذشته شد و می‌توان مهمترین مصوبات و مباحث مطرح شده را مربوط به مشکلات قرارداد‌های بانک‌ها با بخش خصوصی، بررسی پیش‌نویش طرح قانونی حمایت از تولید، نرخ ارز و مرکز مبادلات ارزی و طرح وزارت اقتصاد درمورد بورس ارز، مطالبات پیمان‌کارن بخش خصوصی از دولت و … عنوان کرد.

با این وجود، اغلب کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی معتقدند که همچنان شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با آنچه به عنوان اهداف برای خود تعریف کرده است فاصله زیادی دارد و هنوز برنامه‌های این شورا اجرایی نشده است.

جلسات برگزار شده شورا حتی در دولت یازدهم که از نظم بهتری نسبت به گذشته برخوردار شده است، بازهم نشان‌گر آن است که وزرا و مسئولان اقتصادی و غیر اقتصادی که باید به در جلسات شورا شرکت کنند به طور منظم در جلسات حضور ندارند و وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس شورای گفت‌وگو، تنها مسئول دولتی است که به طور مستمر در جلسات شرکت می‌کند و سایر وزرا و مسئولان به صورت پراکنده با اعضای این شورا به گفت‌وگو می‌نشینند.

در خصوص عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، سیده فاطمه مقیمی – عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران – می‌گوید فلسفه وجود شورای گفت‌وگو ضروری است اما انتظاراتی که بخش خصوصی از این شورا داشته، هنوز حاصل نشده است.

مقیمی معتقد است مهمترین اصل در برگزاری شورای گفت‌وگو این است که وزرای مربوطه حضور دائم و منسجم داشته باشند و جلسات تنها به گفت‌وشنود‌ محدود نشود. باید ماحصل اتفاقی که قرار است در این جلسات بیفتد روی میز جلسات شورای گفت‌وگو مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر قرار بر این است که فقط مطالبات بخش خصوصی مطرح شود برگزاری این شورا فقط یک رخداد عادی خواهد بود.

به گفته وی شورای گفت‌وگو می‌تواند جایگاهی باشد که مباحث و مطالبات بخش خصوصی در آن از جمله تسهیل قوانین و مقررات و پرداخت مطالبات بخش خصوصی در عرصه پیمان‌کاری اجرایی شود.

شورای گفت‌وگو، سازمانی موازی با اتاق بازرگانی!

همچنین جمشید عدالتیان شهریاری – رییس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد – با انتقاد از رویکرد شورای گفت‌وگو در بررسی مسائل، معتقد است که این شورا به سازمانی موازی با اتاق بازرگانی تبدیل شده است. درحالی که به گفته او هدف اصلی این شورا باید کمک به بهبود فضای کسب و کار باشد.

او معتقد است بیشتر مسائلی که در شورای گفت‌وگو مطرح می‌شود برای طرفین ناشناخته نیست و بسیاری از موضوعات تکراری است، در حالی که هدف اصلی شورای گفت‌وگو که بهبود محیط کسب وکار در سراسر کشور است، محقق نشده است.

شهریاری بر این عقیده است که خروجی جلسات شورای گفت‌وگو باید بهبود محیط کسب و کار باشد، چون در غیر این صورت نمی‌تواند فایده چندانی داشته باشد، به نظر می‌رسد بعضی مواقع شورای گفت‌وگو تبدیل به سازمانی موازی با اتاق بازرگانی می‌شود، چرا که برخی موضوعاتی که در جلسات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار می‌شود بار دیگر در شورای گفت و گو مطرح می‌شود. درحالی این موضاعات می‌تواند از طریق رییس اتاق به مقامات اطلاع داده شود و ضرورتی برای تشکیل یک اتاق دیگر در اتاق بازرگانی نیست. شورای گفت و گو باید محلی برای طرح مباحث کلان اقتصادی و البته رفع موانع کسب و کار باشد.

با این حال و با وجود ضعف‌هایی که در روند برگزاری و تشکیل جلسات و همچنین فرآیند اجرایی شدن مصوبات این شورا وجود دارد به نظر می‌رسد فعالان بخش خصوصی مسیر حرکت شورای گفت‌وگو را نسبت به گذشته رو به جلو و البته کُند، ارزیابی می‌کنند و امیدوارند در آینده با حضور بیشتر مسئولان دولتی و پررنگ‌تر شدن جنبه محتوایی و کارشناسی جلسات، شورای گفت‌وگو جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در دولت گذشته به منظور تعامل بیشتر بخش خصوصی با دولت و حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد کشور و همچنین رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تشکیل شد تا به امروز با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. در دولت گذشته این شورا چندان جدی گرفته نشد و وزرای مربوطه‌ای که باید طبق قانون در جلسات شورا حضور می‌یافتند، حضورشان بسیار کمرنگ بود؛ به گونه‌ای که حتی برگزاری جلسات با وقفه‌های نسبتا طولانی همراه می‌شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر نگاه بخش دولتی نسبت به خصوصی و کارکرد آن در اقتصاد کشور، جلسات شورای گفت‌وگو به شکل منسجم‌تری برگزار شد و حضور وزرای اقتصادی و سایر مسئولان در این شورا بیش از گذشته شد و می‌توان مهمترین مصوبات و مباحث مطرح شده را مربوط به مشکلات قرارداد‌های بانک‌ها با بخش خصوصی، بررسی پیش‌نویش طرح قانونی حمایت از تولید، نرخ ارز و مرکز مبادلات ارزی و طرح وزارت اقتصاد درمورد بورس ارز، مطالبات پیمان‌کارن بخش خصوصی از دولت و … عنوان کرد.

با این وجود، اغلب کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی معتقدند که همچنان شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با آنچه به عنوان اهداف برای خود تعریف کرده است فاصله زیادی دارد و هنوز برنامه‌های این شورا اجرایی نشده است.

جلسات برگزار شده شورا حتی در دولت یازدهم که از نظم بهتری نسبت به گذشته برخوردار شده است، بازهم نشان‌گر آن است که وزرا و مسئولان اقتصادی و غیر اقتصادی که باید به در جلسات شورا شرکت کنند به طور منظم در جلسات حضور ندارند و وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس شورای گفت‌وگو، تنها مسئول دولتی است که به طور مستمر در جلسات شرکت می‌کند و سایر وزرا و مسئولان به صورت پراکنده با اعضای این شورا به گفت‌وگو می‌نشینند.

در خصوص عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، سیده فاطمه مقیمی – عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران – می‌گوید فلسفه وجود شورای گفت‌وگو ضروری است اما انتظاراتی که بخش خصوصی از این شورا داشته، هنوز حاصل نشده است.

مقیمی معتقد است مهمترین اصل در برگزاری شورای گفت‌وگو این است که وزرای مربوطه حضور دائم و منسجم داشته باشند و جلسات تنها به گفت‌وشنود‌ محدود نشود. باید ماحصل اتفاقی که قرار است در این جلسات بیفتد روی میز جلسات شورای گفت‌وگو مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر قرار بر این است که فقط مطالبات بخش خصوصی مطرح شود برگزاری این شورا فقط یک رخداد عادی خواهد بود.

به گفته وی شورای گفت‌وگو می‌تواند جایگاهی باشد که مباحث و مطالبات بخش خصوصی در آن از جمله تسهیل قوانین و مقررات و پرداخت مطالبات بخش خصوصی در عرصه پیمان‌کاری اجرایی شود.

شورای گفت‌وگو، سازمانی موازی با اتاق بازرگانی!

همچنین جمشید عدالتیان شهریاری – رییس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد – با انتقاد از رویکرد شورای گفت‌وگو در بررسی مسائل، معتقد است که این شورا به سازمانی موازی با اتاق بازرگانی تبدیل شده است. درحالی که به گفته او هدف اصلی این شورا باید کمک به بهبود فضای کسب و کار باشد.

او معتقد است بیشتر مسائلی که در شورای گفت‌وگو مطرح می‌شود برای طرفین ناشناخته نیست و بسیاری از موضوعات تکراری است، در حالی که هدف اصلی شورای گفت‌وگو که بهبود محیط کسب وکار در سراسر کشور است، محقق نشده است.

شهریاری بر این عقیده است که خروجی جلسات شورای گفت‌وگو باید بهبود محیط کسب و کار باشد، چون در غیر این صورت نمی‌تواند فایده چندانی داشته باشد، به نظر می‌رسد بعضی مواقع شورای گفت‌وگو تبدیل به سازمانی موازی با اتاق بازرگانی می‌شود، چرا که برخی موضوعاتی که در جلسات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار می‌شود بار دیگر در شورای گفت و گو مطرح می‌شود. درحالی این موضاعات می‌تواند از طریق رییس اتاق به مقامات اطلاع داده شود و ضرورتی برای تشکیل یک اتاق دیگر در اتاق بازرگانی نیست. شورای گفت و گو باید محلی برای طرح مباحث کلان اقتصادی و البته رفع موانع کسب و کار باشد.

با این حال و با وجود ضعف‌هایی که در روند برگزاری و تشکیل جلسات و همچنین فرآیند اجرایی شدن مصوبات این شورا وجود دارد به نظر می‌رسد فعالان بخش خصوصی مسیر حرکت شورای گفت‌وگو را نسبت به گذشته رو به جلو و البته کُند، ارزیابی می‌کنند و امیدوارند در آینده با حضور بیشتر مسئولان دولتی و پررنگ‌تر شدن جنبه محتوایی و کارشناسی جلسات، شورای گفت‌وگو جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: