۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۹
رییس انجمن مدیریت کیفیت:

قوه قضاییه نقش جدی در ارتقای کیفیت دارد/ مصرف‌کننده بی‌پناه است

رییس انجمن مدیریت کیفیت با بیان این‌که قوه قضاییه در ارتقای کیفیت نقش بسیار جدی دارد، گفت: در حال حاضر مصرف‌کننده بی‌پناه است و نمی‌تواند بابت آسیبی که دیده خسارت دریافت کند.

به گزارش عیارآنلاین، فرزین انتصاریان امروز – سه‌شنبه – در نشست خبری همایش روز ملی کیفیت با بیان این‌که مشکلات کیفی در کشور در سه سطح ریشه‌یابی می‌شود، اظهار کرد: سطح اول بخش کلان است که مربوط به ابعاد قانونی از لحاظ پیگیری ارتقاء کیفیت و رضایت و ایمنی مصرف‌کننده است.

وی افزود: در این زمینه نیازمند سازوکاری هستیم که دولت و عوامل اجرایی را به کار گرفته که یکی از این موارد قانون استاندارد‌سازی است.

رییس انجمن مدیریت کیفیت با بیان این‌که قوه مجریه باید این قوانین را استقرار داده و سازمان استاندارد آن را انطباق دهد، اظهار کرد: قوه قضاییه در زمینه‌ی ارتقای کیفیت نقش بسیار جدی دارد که این موضوع در رویکرد نوین استاندارد‌سازی بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته انتصاریان در حال حاضر مصرف‌کننده بی‌پناه است و ارگان‌های رسمی زمانی که با مسائل بی‌کیفیتی و خرابی کالا برخورد می‌کنند، مشکل تولید‌کننده با یک جریمه جزیی حل می‌شود و این جریمه پولی است که به دولت پرداخت می‌شود و در این فرآیند دست زیان‌دیده به جایی بند نیست و نمی‌تواند بابت آسیبی که دیده خسارت دریافت کند.

وی با بیان این‌که این موضوع در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان‌ از حدود هفت تا هشت سال پیش تصویب شده است، ادامه داد: در حال حاضر اجرایی نمی‌شود و قوه قضاییه باید جایگاه خود را در این زمینه اصلاح کند.

رییس انجمن مدیریت کیفیت سطح دوم از ریشه‌یابی مشکلات کیفیت را در سطح بخشی دانست و آن را مستلزم یک راهبرد عنوان کرد که باید توسط مسوولان آن بخش و دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

انتصاریان تصریح کرد: لایه نهایی لایه‌ای است که باید در سطح بنگاه‌های اقتصادی اتفاق بیفتد و ما امیدواریم امسال در روز ملی کیفیت بتوانیم به جایگاهی برسیم که دارای راهبرد کیفیت باشد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جایزه ملی کیفیت گفت: این جایزه براساس مدل بومی که تنها مدلی است که در دنیا برای ارزیابی نظام مدیریت کیفیت منطبق بر استاندارد‌های جهانی است تدوین شده و این ششمین دوره است که براساس این مدل جایزه ملی کیفیت ارزیابی می‌شود.

رییس انجمن مدیریت کیفیت با اشاره به کیفیت پایین شرکت‌های تولید‌کننده در ایران اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بنگاه‌های اقتصادی داخلی از وضعیت خوبی در بحث مدیریت کیفیت برخوردار نیستند؛ به‌طوری که امتیاز شرکت‌های خوب ایرانی از ۱۰۰۰ حدود ۳۰۰ است، هرچند که تعداد محدودی از شرکت‌ها امتیازی بالاتر از این دارند.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: