۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۱
مخبردزفولی

استقلال علمی و امنیت ملی مهم‌ترین مسائل بخش هوافضا در کشور است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهم ترین مسائل در بخش هوافضای کشور را استقلال علمی و امنیت ملی عنوان کرد.

به گزارش عیارآنلاین، جلسه ۶۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه ۱۳۹۴/۸/۵ به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
وی در این جلسه گفت: در بخش هوا فضا مساله‌ ای که بیش از همه اهمیت دارد، موضوع استقلال علمی و امنیت ملی کشور است.
مخبردزفولی افزود: برای آنکه بتوانیم زیر ساخت های حمل ونقل، مخابرات و …. کشور را در چارچوب سیاست های پدافند غیر عامل ایمن کنیم باید موضوعاتی مانند هوانوردی، ماهواره بومی و… را دنبال کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه ۵ ستاد ملی علوم و فناوری تحت پوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارای ردیف مستقل در بودجه سالانه هستند و باید این تعداد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزایش یابد.

ارائه گزارش ستاد توسعه فناوری و صنایع هوایی و هوانوردی معاونت علمی
در ابتدای این جلسه که به ارائه برنامه های پیش رو و اقدامات انجام شده به منظور اجرای سند توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی اختصاص داشت، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی طی سخنانی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب کشور به منظور استفاده از فضای کشور در مسیر حمل و نقل هوایی، مواردی مانند “گسترش تولیدات مقالات علمی در این بخش”، “صادرات خدمات فنی مهندسی”، “توانمند سازی ناوگان هوایی کشور” ، “بین رشته ای بودن بخش هوا فضا” و استفاده از تخصص های علمی متنوع در این بخش” و “پراکندگی مناسب شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه هوا فضا در سطح کشور” را نیز مورد اشاره قرار داد.

“تولید هلی کوپتر و پهپاد در مقیاس تجاری”، “به روز رسانی سامانه های راهبردی و رفع موانع قانونی برای گسترش حضور بخش خصوصی در این  عرصه” از سایر محورهای سخنان دبیر ستاد توسعه و فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در جلسه ستاد راهبری بود.

پس از سخنان منطقی، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: بهبود راهکارهای حمایت های مالی از صنایع هوایی از طریق گسترش بازار عرضه این محصولات، در نظر گرفتن تربیت نیروی انسانی متخصص، نقش هوا فضا در امنیت ملی کشور در ابعاد سخت افزار و نرم افزار و تلاش بیشتر برای استاندارد سازی ناوگان هوایی کشور از نظر ایمنی.

ظرفیت مناسب صنایع هوایی برای ایجاد درآمد ملی
دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز درباره این نشست عنوان کرد: سند جامع ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در سال ۱۳۹۱ با توجه به گستردگی حوزه هوافضا در ۳ بخش هوایی و هوانوردی، حوزه فضایی مربوط به علم و فناوری و صنایع فضایی و حوزه هوافضای دفاعی تصویب شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای تدوین اسناد مربوط به هوافضای دفاعی هماهنگی های لازم با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته تا بتوانیم سند جامع توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی را به صورت یکپارچه اجرا و رصد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در حال حاضر ظرفیت خالی در این حوزه در جهان  حدود۳۰۰ میلیارد دلار است و برای تحقق بخش هایی از سند هوافضا باید دولت هزینه کند و در بخش هایی دیگر با کمترین هزینه در آینده می توان ارزش افزوده بالایی به دست آورد.
وی افزود: حضور بخش خصوصی و اعمال مشوق های لازم برای ترغیب این بخش برای حضور در صنعت هوا فضا هم از سایر مواردی بود که هم در گزارش ارائه شده و هم در پیشنهادهای اعضا بخش قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در این حوزه جمهوری اسلامی ایران توانسته رتبه ۱۲ را در جهان و رتبه نخست را در منطقه را تا قبل از رسیدن به افق چشم انداز ۱۴۰۴ را کسب کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما شاخص های دیگری در فناوری و اقتصاد دانش بنیان داریم که مرتبا آن ها را رصد می کنیم و همچنین آسیب هایی در این حوزه وجود دارد که مورد بررسی ستاد راهبری قرار گرفته تا ان شاءالله این آسیب ها برطرف شود.
وی افزود: در بخش دیگری از گزارش ارائه شده توسط دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور اشاره شده که در طی ۲۲ ماه گذشته ترکیب صادرات این بخش شامل ۳۰ درصد محصول، ۳۰ درصد فناوری و ۴۰ درصد خدمات طراحی، دانش فنی  و … بوده که این نشان دهنده توانایی ایران در دانش فنی این حوزه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید سعی کنیم بخش خصوصی کشور که مایل به سرمایه گذاری است ، برای این کار ترغیب و تشویق شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در بخش دیگری از سند توسعه و فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور، اهداف کلانی مانند حضور موثر در هوانوردی جهان، ایجاد ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری جهت تحقق ترافیک هوایی۵۰ میلیون مسافر در سال، تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای ارائه خدمات هوانوردی در منطقه، طراحی و تولید بالگردهای متوسط و نیمه سنگین، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقاء هواگردها طراحی شده جزء اهداف راهبردی  بر شمرده شده که برای تحقق این اهداف باید دانشگاه و صنعت بیشتر با یکدیگر مرتبط باشند.
وی افزود: بر اساس بخش دیگری از این گزارش طراحی و ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره نیز جزء اهداف صنعت هوایی کشور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع بالگرد و تلاش در مسیر بومی سازی فناوری ساخت این وسیله با توجه به نیاز مبرم کشور در ابعاد مختلف امداد و نجات، کنترل ترافیک، مرزبانی و … هم موردتوجه ستاد توسعه و فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی قرار گرفته است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: