۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اختتامیه نشست سراسری مدیران اعلام کرد:

مصوبات جدید در راه دانشگاه فرهنگیان

به گزارش عیارآنلاین،دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اختتامیه نشست سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان که ۶و ۷ آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه استقرار نیروهای نظارت و ارزیابی در کشور یک تجربه تازه است، گفت:  انتخاب و انتصاب آن ها با دشواری ها و چالش های فراوانی […]

به گزارش عیارآنلاین،دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اختتامیه نشست سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان که ۶و ۷ آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه استقرار نیروهای نظارت و ارزیابی در کشور یک تجربه تازه است، گفت:  انتخاب و انتصاب آن ها با دشواری ها و چالش های فراوانی مواجه بوده؛ برای ما بسیار مهم است که همکاری لازم در استان ها با نیروهای نظارت و ارزیابی هر استان صورت گیرد؛ چرا که مساله نظارت پروژه عمده، کلان و استراتژیک برای دانشگاه است.

دکتر مهرمحمدی خاطرنشان کرد: البته گزارش هایی داشتیم، مبنی بر اینکه بعضی از نیروها به علت ناپختگی، رفتار شایسته و مطلوب مورد انتظار را نداشته اند، در همین فرصت از معاونت نظارت و ارزیابی تقاضا می کنم، مراقبت لازم را انجام دهند تا در اثر سو رفتار و کج روی بعضی نیروها اصل پروژه با مشکل مواجه نشود. در عین حال لازم است مدیران محترم از این نیروها حمایت لازم را داشته و همچنین روابط خوب و سازنده ای داشته باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه سخنان خود به برخی از مصوبات جدید جلسه هشتم هیات امنا دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از اصلاحیه هایی که در این جلسه صورت گرفت، مصوبه مربوط به شرح وظایف کمیته های استانی هیات امنا بود.

وی در ادامه، سخنان خود را اینگونه تکمیل کرد: در سال ۹۳ استانداران به ریاست کمیته های استانی منصوب شدند و کل ترکیب اعضا تغییر کرد. در جلسه اخیر هیات امنا، به دلیل استقرار مدیران کل برنامه ریزی در استان ها و با توجه به اینکه آن ها به عضویت کمیته هیات امنا در آمدند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: از سوی دیگر در این جلسه، شرح وظایف را اصلاح کردیم و وظایف نسبتا عمده ای به مجموعه وظایف قبلی اضافه شد. تصمیم گیری هایی که اختیار آن به هیات امنای استان داده شده، باید با هماهنگی اسناد بالادستی و هیات امنای مرکزی باشد.

وی با بیان این مطلب که مصوبه دیگر هیات امنا مربوط به ساختار نظام شورایی دانشگاه بود، گفت: در آیین نامه جامع دانشگاه پیش بینی شده که دانشگاه باید یک شورا و ۵ شورای تخصصی شامل آموزشی-پژوهشی-دانشجویی-فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. در دانشگاه  به دلایل مختلف باید درباره این شوراها تصمیم بومی گرفته می شد و ما در نهایت به یک نظام شورایی رسیدیم و این طرح را  در شورای دانشگاه تصویب کردیم؛ پیش نویس طرح “بومی سازی نظام شورایی دانشگاه” را در جلسه اخیر هیات امنا مطرح کردیم و مصوبه هیات امنا را گرفتیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: از طرفی تعدادی شورای تخصصی به بقیه شوراهای تخصصی اضافه شد مثل شورای تخصصی نظارت و ارزیابی، شورای هوشمندسازی، شورای منابع و عمران. در این راستا تعدادی از مدیران پردیس ها حتما در شورا های تخصصی به عضویت در خواهند آمد.

دکتر مهرمحمدی در ارتباط با مصوبه ساماندهی کادر آموزشی، ذیل تبصره ماده  ۴ اساسنامه، با بیان اینکه فقط ۲ دسته افراد می توانند به عنوان کادر آموزشی تمام وقت دانشگاه در کلاس درس حاضر شوند، گفت: کسانی که عضو هیات علمی هستند و یا کسانی که احکام مدرسی دارند؛ (احکامی که تاریخ صدور آن  قبل از ۲۴ تیرماه ۹۱ است).   هیات علمی هایی که یا جذب شده و پیمانی هستند و یا تطبیق وضعیت یافته اند و یا هیات علمی هایی که تبدیل وضعیت شده اند. به جز این ۲ گروه، این امکان را نداریم که از سایر کسانی که در حال حاضر فعالیت می کنند، به عنوان کادر آموزشی تمام وقت استفاده کنیم.

وی در ادامه به مصوبه مربوط به ماده ی ۲۸ پذیرش دانشجو اشاره کرد و اظهار داشت: این مصوبه ی هیات امنا گشایش مسیری است که دانشگاه بتواند فراتر از نیاز آموزش و پرورش و در پاسخ به تقاضاهای اجتماعی؛ مثلا آموزش نیروهای مورد نیاز مدارس غیرانتفاعی یا حتی تامین نیازهای دستگاه های دیگر آموزشگر پاسخ بدهد. این مصوبه موجب شد ما صرفا سرگرم آموزش و نهایتا ارائه گواهی صلاحیت حرفه ای به کسانی که مورد نیاز آموزش و پرورش هستند نباشیم. البته به طور قطع آنها در اولویت هستند و ما ظرفیت اصلی دانشگاه را باید به آنها اختصاص بدهیم، اما این امکان هم به وجود آمده تا ظرفیت مازاد خود را به سمت تقاضای اجتماعی سوق بدهیم، این تقاضا ممکن است از سوی مدارس غیرانتفاعی و یا دیگر مراکز باشد.

وی در ادامه و از آنجا که صحبت از مدارس غیرانتفاعی به میان آمده بود، گذری به بخشنامه اخیر سرکار خانم گرد داشت و یادآوری کرد: بر اساس این بخشنامه ی رییس سازمان مشارکت های مردمی که مدارس غیر دولتی هم زیر نظر همین سازمان فعالیت می کنند، دانشگاه  فرهنگیان یکی از مراجع تربیت نیروی انسانی برای مدارس غیر دولتی است و مدارس غیردولتی مکلف شده اند که معلمان خودشان را از طریق پردیس های این دانشگاه وارد دوره های آموزشی کرده و گواهی صلاحیت حرفه ای اخذ کنند، این فرصت بسیارخوبی است و تاکید می کنم مدیریت های استانی به ظرفیت هایی که این بخشنامه ایجاد میکند توجه جدی داشته باشند و مصوبه ی هیات امنا هم زمینه را برای این امر فراهم کرده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مطالب و نکات طرح شده توسط برخی سرپرستان پردیس ها  و مراکز در نشست های صمیمی مستقل گفت: گلایه های موجه و به زعم من عمدتاً منطقی سرپرستان پردیس ها و سرپرستان محترم مراکز تابعه از عملکرد مدیران استان ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید از فرصت موجود که همه اعضای خانواده ی مدیریتی دانشگاه فرهنگیان از جمله مدیران محترم استانی، سرپرستان محترم پردیس ها و سرپرستان محترم مراکز تربیت معلم و واحدهای تابعه ی پردیس ها دور هم گرد آمده ایم، بهره لازم را در بررسی این گلایه ها ببریم.

وی ادامه داد: یکی از  مهمترین دست آوردهایی که این نشست مدیریتی با این ترکیب داشت، توجه به موج گلایه هایی است که بین مدیران محترم پردیسها نسبت به عملکرد مدیران استان وجود دارد.  این پدیده ای است که به نظر من نباید از آن به سادگی عبور کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: تم این گلایه ها در واقع به نوعی احساس فرزند خواندگی یا نامادریست که در سایه عملکرد نامتوازن روسای استان ها دست داده است. این امر موجب نگرانی است چون تا حدودی فلسفه تشکیل این سطح از مدیریت را زیر سوال برده است. فلسفه تشکیل این سطح از مدیریت این بود که ما در فضای همدلی و مشارکت بتوانیم امور مربوط به دانشگاه را در سطح استان ها بهتر از گذشته پیش ببریم؛ اما به نظر می رسد اکنون شرایط اینگونه نیست و حتی اگر این اعتراضات و گلایه ها صحت هم نداشته باشد، وجود ادراک نادرست از چنین شرایطی نیز مسئولیتش متوجه مدیران محترم استانی است که عنایت نداشته اند  چنین ادراکی در سطح عمومی در میان مدیران محترم پردیس ها شکل گرفته است. در مجموع مدیران محترم پردیس ها احساس عدم مشارکت و عدم مالکیت می کنند و این جای تاسف دارد.

وی  با اشاره به مصوبه هیات رییسه دانشگاه  مبنی بر اینکه روسای پردیس هایی که مسئولیت استان را بر عهده ندارند، باید بعنوان نایب رییس در این شورا ایفای نقش کنند، گفت: ظاهرا در اکثر استان ها توجه کافی به این مصوبه نشده، روسا بعضا دعوت نشده اند و اگر هم دعوت شده اند در این سمت دعوت نشده اند و جایگاهشان آنطور که شایسته بوده به رسمیت شناخته نشده است.

دکتر مهرمحمدی به این موضوع هم اشاره کرد که البته در نشست اعضای شورای مراکز نیز که من شرکت کردم وضعیت و شرایط خاصی حاکم بود و گلایه ها بیشتر متوجه روسای پردیس ها بود. گرچه نسبت به کل ساختار و مدیریت های استانی هم روسای محترم واحدهای تابعه یا مراکز تربیت معلم شکوه و شکایت داشتند. یکی از شکوه هایشان این بود که در همین شورای استقرار چرا ما بدون حق رای حضور پیدا کنیم؟ من در همین جا اعلام میکنم که ما انشاالله در جلسه بعدی هیات رییسه  این نقیصه را اصلاح و برطرف خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایرادی که قبلا بارها در ارتباط با واحدهای تابعه یا مراکز تربیت معلم ثابت مطرح و به ما هم منعکس شده، نبود یک نیروی پشتیبان مدیریتی بود، گفت: در واکنش به این ایراد به این نتیجه رسیده بودیم که در پاره ای از این مراکز، رییس مرکز که معاونت پردیس را هم عهده دار است، نیاز به یک قائم مقام دارد؛ خصوصا در واحدهایی که در خارج از استان هستند و یا تعداد جمعیت دانشجویشان از یک حدی بالاتر است. به نظر میرسد ما در اجرای این برنامه تاخیر داشته ایم. با این وصف مجدانه بررسی خواهیم کرد  تا انشالله امکان احیای پست معاونت در مراکز میسر شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در فاصله بین تعطیلات ۲ ترم سال تحصیلی، نخستین نشست سراسری مدرسان دانشگاه فرهنگیان را در شهر مقدس مشهد برگزار خواهیم کرد، گفت: قرار بود این ایده در تابستان امسال اجرا شود که به دلایل مختلف میسر نشد. به نظرم این کار شاید پر هزینه، اما قطعا ثمر بخش خواهد بود. برای اینکه ما برداشت لازم را از نظر سازمانی و از نظر استحکام سازمانی و انسجام سازمانی از این نشست ویژه ببریم و بتوانیم تجربه موفقی را رقم بزنیم، از همین جا، همه شما را به طرح ایده هایتان دعوت میکنم. دکتر تاجیک اسمعیلی قائم مقام دانشگاه این موضوع را فعالانه در سطح ستاد دانشگاه دنبال میکنند و مسئولیت برنامه ریزی این نشست با ایشان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارزیابی پایانی یا ارزیابی صلاحیت های حرفه ای ” آزمون جامع” اشاره کرد و گفت:مسئله ی کیفیت خروجی های دانشگاه یا دانش آموختگان  دغدغه ای است که نباید حتی یک لحظه ما و شما را آرام بگذارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: موضوع ارزیابی صلاحیت حرفه ای به شکل مجموعی یا به شکل تراکمی پایان دوره ی ۴ ساله ی تحصیل، یکی از قطعات پازل تضمین کیفیت در دانشگاه است که البته به هیچ عنوان نبایستی به مهمترین یا تنها قطعه تعبیر بشود. یعنی ما باید نسبت به اینکه چه کسانی وارد می شوند حساسیت داشته باشیم. البته کیفیت در فرایند نیز باید مورد توجه و عنایت قرار بگیرد و در بالاترین سطح اهمیت و اولویت باشد. در واقع نمی توانیم دغدغه کیفیت در هنگام خروج را نادیده بگیریم و باید در نقطه ی پایان هم این اتفاق بیفتد. لذا ارزیابی این چنینی یا همان آزمون جامع برای پاسخگویی به این دغدغه است.

دکتر مهرمحمدی همچنین گفت: یکی دیگر از ایراداتی که عنوان می شود این است که این مطلب قبلا در دفترچه کنکور مطرح نشده بود لذا ممکن است به لحاظ حقوقی با مشکل مواجه بشویم و بطور کلی تا چه حد با مفاد و مضامین قانونِ متعهدینِ خدمت که دانشجویان ذیل آن پذیرفته شده اند، سازگار است؟ در حال حاضر بصورت جدی روی این نکات حقوقی کار می شود  و احتمالا در آینده ای نزدیک ماده واحده ای را در این زمینه بعنوان مصوبه از شورای عالی آموزش و پرورش خواهیم داشت و با دست آویزهای حقوقی دیگری هم که وجود دارد، انشاالله بتوانیم پشتوانه ی حقوقی لازم را فراهم کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه خاطرنشان کرد: ایده ی ما این است که اگر دانشجویی حدنصاب لازم را برای موفقیت کسب نکرد، باعث نشود که او در همین گام نخست از صحنه حذف شود. بلکه به او گواهی صلاحیت موقت داده خواهد شد. منهای این بحث، از نظر ما کسانی که حدنصاب لازم را کسب می کنند، گواهی صلاحیت دائم تدریس دریافت خواهند کرد و آنهایی که این نصاب را احراز نمی کنند، گواهی موقت می گیرند.

دکتر مهرمحمدی افزود: این اقدامی تنبهی است؛ برای اینکه فرد متوجه شود که  در بعضی مولفه ها و شایستگی هایی که بایستی کسب می کرده، مشکل داشته است و با پشتیبانی دانشگاه باید این مشکلات را طی ۳ سال برطرف و با احراز آن نصاب لازم در ارزیابی صلاحیت حرفه ای، گواهی صلاحیت دایم را کسب کند.  اما اگر بعد از ۳ سال نتواند این گواهی را کسب کند پیش بینی ها این است که ارتباطش با آموزش و پرورش قطع شود.

وی به مولفه های آزمون اشاره کرد و گفت: مولفه های آزمون ۴ مورد است؛ یکی معدل فرد است که البته وزن نسبتا کمتری دارد و وزن ۲۰ درصدی دارد. معدل ۱۵ به بالا پیش بینی شده است که به ازای هر یک نمره معدل، ۴۰ امتیاز تعلق بگیرد. دوم آزمون کتبی است؛ آزمون کتبی آزمونی است که بیشتر مولفه ی دانش موضوعی و تربیتی افراد را مطابق آنچه که در برنامه ی تربیت معلم آمده مورد سنجش قرار میدهد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان مولفه سوم آزمون را آزمون عملکردی عنوان کرد و گفت: آزمون عملکردی وزنش ۲۵ درصد است و ۲۵۰ نمره. این آزمون مولفه ی فوق العاده مهمی است چرا که در اینجا به سنجش مهارتها و شایستگیهای حرفه ای خیلی نزدیک میشویم. دانشجو و به عبارتی فارغ التحصیل با مسائل آموزشی مواجه میشود و در مواجهه با این مسائل باید توانمندی خودش را برای تحلیل موقعیت مسئله دار آموزشی و تربیتی و ارائه طریق برای خروج از آن وضعیت و فایق آمدن بر آن نشان بدهد.

وی همچنین مهمترین مولفه در سنجش صلاحیت حرفه ای معلمی را ” پوشه ی کار حرفه ای” دانست و گفت: پوشه ی کار در واقع عبارت است از جایی که تمام دستاوردهای دانشجو در عرصه های مختلف و خصوصا در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و عمدتا در زمینه هایی که به شکل داوطلبانه، انتخابی  و اختیاری وارد شده (در کانونهای دانشجویی، انجمنهای مختلف علمی، تشکلهای مختلفی که در دانشگاه  دوره ها، اردوها، انواع و اقسام برنامه هایی که جزو برنامه های الزامی دانشگاه نیست) شرکت کرده است.دست آوردهای ناشی از شرکت در این فعالیت ها و کاروزی که جز برنامه های الزامی است، در پوشه ی کاری ثبت و ضبط خواهد شد که ۳۵۰ نمره به آن تعلق می گیرد؛ حداقلی هم دارد که اگر کسب نشود عبور از این مرحله با عدم موفقیت همراه خواهد شد.

دکتر مهرمحمدی ادامه داد: دانشجو ممکن است در هر یک از این مولفه ها با مشکل روبرو شود و آن حداقل را نتواند کسب کند و یا ممکن است در همه ی موارد حداقل نمره را بدست بیاورد اما نصاب ۶۵۰ را که نصاب قبولی در نظر گرفته شده یا همان نصاب ۶۵ درصد را کسب کند که باز هم با عدم موفقیت همراه خواهد بود. در این جا دانشگاه خود را مسئول و مکلف می داند در حالی که دانش آموخته به کلاس درس و مدرسه می رود، زمینه های حمایت و پشتیبانی در جهت برطرف کردن کاستی های قابل جبران موجود در پروفایل او فراهم شود تا در یک بازه زمانی معقول ان ها را برطرف سازد.

وی با بیان این مطلب که در سال اول اجرای این طرح ناچاریم قدری وضعیت مولفه ها را تعدیل کنیم، گفت: میدانید که برای سال تحصیلی آینده این آزمون را برای  بیش از ۱۰ هزار نفر و فقط در رشته ی علوم تربیتی یا برای آموزگاری ابتدایی به اجرا خواهیم گذاشت. بحث های زیادی در دانشگاه درگرفت که ایا  این برنامه را از همین اولین دوره ای که خروجی های دانشگاه وارد اموزش و پرورش می شوند اجرا کنیم یا نه؟ جمع بندی این بود که این کار را با قدری تعدیل انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به بحث پذیرش دانشجویان براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه اشاره کرد و گفت: این طرح نویی است و با اتکای به آن قرار است، چند هزار دانشجو وارد دانشگاه شود و چون اولین دوره است، طبیعتا موفقیت آن حایز اهمیت است. از یک طرف کیفیت عمل ما بر سرنوشت این شیوه تربیت حرفه ای معلمان بسیار تاثیرگذار است و از طرفی دیگرمحدودیت های جدی برای اجرای این دوره داریم.  این موضوع بسیار بسیار مهم است، از این جهت که میتواند نشان بدهد آیا این طرح ظرفیت تبدیل شدن  به روش بدیل در تربیت معلم و اعطای صلاحیت حرفه ای معلمی را دارد یا خیر؟

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: کاری که در واقع اکنون بطور جدی در مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای در حال انجام است، کار روی آزمون عملکردی و آزمون کتبی است و کاری که در مرکز  هوشمندسازی بطور جدی دنبال می شود، طراحی پورتفولیو  به شکل الکترونیکی است که ما هر چه زودتر در فضای الکترونیکی در دسترس دانشگاه برای هر دانشجویی بتوانیم پورتفولیوی الکترونیکی او را طراحی بکنیم و هرچه سریعتر بچه ها بتوانند به اقتضای آنچه که در پورتفولیو باید ذخیره بشود و بعدا بعنوان یکی از مولفه های این طرح و این آزمون مورد استفاده قرار بگیرد بتوانند شروع به ذخیره سازی کنند.

وی با بیان این مطلب که واقعا تاسف آور است که در بسیاری از نقاط کشور دانشجویان از عدم دسترسی به اینترنت گلایه دارند، گفت: سیاست دسترسی آسان دانشجویان به اینترنت ماه هاست که تصویب شده است. راجع به اینترنت ۲ طرح داریم. طرح اولاینترنت تجمیعی نام دارد و طرح دوم  برنامه فوری و سریع ماست که قرار بوده بصورت وای فای و سیستم خانگی همه پردیس های ما دسترسی به اینترنت داشته باشند با پهنای باند مناسب. اینترنت تجمیعی ما به بحث زیرساخت شبکه فیبر نوری ارتباط پیدا می کند و پروژه ی سنگینی است. این پروژه ۳ ساله دیده شده و هر سال هم حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. طرح دوم ما نیز  هرچه سریعتر با  زمینه سازی های خوبی که در مرکز هوشمندسازی صورت گرفته و تامین اعتبار لازم، انشالله استقرار پیدا خواهد کرد. تاکید میکنم بر اساس سند سیاست دسترسی به اینترنت، دسترسی به اینترنت درچارچوب موازین نظام دسترسی آزاد در همه نقاط دانشگاه و بر اساس اعتماد به دانشجویان این آزادی عمل برای آن ها در نظر گرفته شده است.

دکتر مهر محمدی بحث بعدی  خود را ” استفاده به غایت ناصواب ”  و مبتنی بر کج فهمی فاحش از ” پنجره فرهنگی”، عنوان کرد و گفت: گزارش هایی رسیده که در بعضی موارد در این ساعت ها شرکت در برنامه های فرهنگی به صورت اجباری اجرا  میشود؛ یعنی آن چیزی که با هدف ما زاویه و فاصله دارد. نباید اجازه چنین سوء استفاده هایی را بدهید.

وحدت شکل یافتن تابلوها، سربرگ ها و پرتال های استانی آخرین مطلبی بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان به آن اشاره کرد و گفت: طراحی تابلو ها، سربرگها و پرتالهای استانی انجام شده، ضروری است پس از موعدی یک هفته ای برای ارائه نظرات تکمیلی و تایید نهایی، بهره برداری از این  نشانه های هویتی دانشگاه هر چه زودتر صورت گیرد.

منبع:دانشگاه فرهنگیان

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: