۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۰

۹۶ هزار کودک در استان سیستان بازمانده از تحصیل هستند

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور گفت: در تخصیص منابع باید عقب افتاده ترین نقاط را مدنظر قرار داد و هدف سازمان برنامه ریزی باید کاهش نابرابری ها و کم کردن فاصله بین عقب افتادگان جامعه با جلو رفتگان باشد.

محمدرضا واعظ مهدویبه گزارش عیارآنلاین، محمدرضا واعظ مهدوی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان وبلوچستان اظهار کرد: شورای برنامه ریزی یک رسالت سنگین از نظر کاهش فاصله بین عقب افتادگان و جلو رفتگان جامعه برعهده دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد جریان توسعه کشورها بصورت فاصله ای است تصریح کرد: در نظام رقابت عادی، برندگان و بازندگان ظرفیت ها و نهادهای درونی و رفتاری به حق و به دلیل اعمال تبعیض ها، کار کردن آن اختلاف فاصله ناحق است.

این مسئول ادامه داد: در تخصیص منابع باید عقب افتاده ترین نقاط را مد نظر قرار داد همچنین هدف سازمان برنامه ریزی باید کاهش نابرابری ها و کم کردن فاصله بین عقب افتادگان جامعه با جلورفتگان باشد.

وی با بیان اینکه سازمان مدیرت و برنامه ریزی کار خود را با محوریت حاشیه شهرها شروع کرده است، افزود: ۱۳محله در زاهدان و یک سری مناطق حاشیه نشین شهری در چابهار وجود دارد که بافت آنها در تحقیقاتی که انجام گرفته، قدیمی است و نیاز به ساماندهی دارد.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی قدیمی، استراتژی ایجاد می‌کند که مطالعات قوی اجتماعی آن توسط شرکت توسعه و عمران شهری انجام و نتایج آن مبنای عمل و تصمیم برای مرحله بعدی قرار گیرد.

معاون فرهنگی سازمان برنامه ریزی کشور گفت: در ساماندهی حاشیه‌شهرها باید جامعه شناسان، روان شناسان و متخصصان مسائل اقتصادی و اجتماعی حاضر باشند تا ضمن اینکه مسائل فنی و معماری را می‌بینند جنبه جامعه شناسی را هم سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه دو شرط مشارکت و توانمند سازی حتما باید در سیاست ها و انتخابات‌ها قرار داشته باشد، خاطر نشان کرد: با این مجموعه ها هر تصویبی که انجام شود ساماندهی فضاهای فیزیکی در اولویت اول خواهد بود.

واعظ مهدوی گفت: فضاهای آموزشی اولویت یک و فضاهای فرهنگی ورزشی اولویت دو خواهند بود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: در چابهار ۱۲۰۰هکتار حاشیه خارج از محدوده شهری وجود دارد که برای آن هیچ الگوی راهنمایی نبوده و در بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت های توسعه عمران، سازمان زمین شهری و معماری شهری باید برای آنها تدبیری اندیشیده شود تا بدون هیچ مشکلی مجدد احیا شوند.

وی با اشاره به اینکه در زاهدان کار کمی جلوتر است اظهار کرد: در زاهدان ظرفیت سازی به سطحی رسیده است خوشبختانه با مدیریت مناسب بسوی ساماندهی بافت های فرسوده درحال حرکت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تعهد ما این است که تمام ظرفیت ها را فراهم و اولویت قرار دهیم و تا زمانی‌که حاشیه شهرها تکمیل نشود، نیاز داخل شهرها کندتر انجام شود.

مهدوی در رابطه با جذب کودکان بازمانده از تحصیل استان نیز گفت: هرچقدر دانش آموز جذب شود زمانی‌که جا برای نشستن سرکلاس نداشته باشد با مشکل مواجه خواهیم شد،غیر از بازماندگان از تحصیل باید ظرفیت کلاس ها را نیز مشخص کرد و به جای تخریب مدارس به دنبال باز سازی آنها بود.

وی گفت: در بحث فرهنگی برای ایجاد تالار موسیقی و سه رشته ورزشی در استان در جلسه ای با ریاست جمهوری مد نظر قرار گرفته که امیدواریم بتوانیم برای هرکدام از آنها ‌ظرفیت گذاری انجام دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان: ۹۶ هزار کودک در این استان بازمانده از تحصیل هستند

علیرضا نخعی ادامه داد: برنامه ریزی نهادها و دیگر دستگاه های عضو شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان این است که همه این کودکان به کلاس های درس بازگردند و در این راستا امسال در قالب یک اقدام ویژه تلاش در راه اندازی نهضت جذب کودکان بازمانده از تحصیل داریم.

وی اظهار داشت: کمبود فضاهای آموزشی و فقر اقتصادی خانوادها مهمترین عامل بازماندن از تحصیل در بین کودکان سیستان و بلوچستان است.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در خصوص افت تحصیلی در بین دانش آموزان پایه اول گفت: مهمترین عاملی که باعث افت تحصیلی در بین دانش آموزان پایه اول در این استان شده تفاوت زبان مادری این کودکان با زبان فارسی است.

منبع: پانا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: