۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۴

گوگل برای بهبود سیستم جستجوی خود، RankBrain را مبتنی بر یادگیری ماشین به کار می گیرد

این روزها انتشار انواع بروزرسانی‌ها برای سیستم‌عامل، اپلیکیشن‌ و سرویس‌های مختلف به امری عادی تبدیل شده است. اما آیا تا به حال به بروزرسانی الگوریتم‌های مورد استفاده توسط موتورهای جستجو توجه کرده‌اید؟ گوگل درصدد بروزرسانی الگوریتم مورد استفاده‌ی خود با سیستمی است که RankBrain نام دارد.

به گزارش عیارآنلاین،همچون بسیاری از سیستم‌ عامل و اپلیکشن‌ها، الگوریتم‌های مورد استفاده توسط موتورهای جستجویی نظیر گوگل نیز باید بروزرسانی شوند تا این سیستم قادر به پاسخگویی به میلیون‌ها درخواست مطرح شده از سوی کاربران باشد. بروزرسانی الگوریتم‌های مورد استفاده در فرآیند شناسایی و ارائه‌ی پاسخ به سوالات وارد شده توسط کاربران اجتناب ناپذیر است؛ چراکه علاوه بر وب‌سایت‌های موجود، روزانه بیش از ۸۲۲٫۲۴۰ وب‌سایت نیز به دنیای اینترنت اضافه می‌شوند که این موضوع اهمیت بروزرسانی الگوریتم‌های مورد استفاده را بیش از پیش پررنگ‌تر می‌کند.

براساس گزارشی که توسط بلومبرگ منتشر شده، گوگل در چند ماه اخیر در حال آزمایش سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی با نام RankBrain است که وظیفه‌ی آن بهبود عملکرد موتور جستجوی گوگل در زمینه ی شناسایی کوئری‌های وارد شده توسط کاربران، مخصوصا مواردی است که تاکنون گوگل با آن‌ها روبرو نشده است.

از میان میلیون‌ها عبارتی که در هر ثانیه توسط گوگل جستجو می‌شود، ۱۵ درصد کوئری‌های کاملا جدید هستند که گوگل پیش‌تر با آن‌ها روبرو نشده است. غول جستجو سیستم RankBrain را به منظور بهبود عملکرد جستجو و شناسایی عبارات وارد شده، توسعه داده است. از جمله‌ی کوئری‌هایی که RankBrain  قادر است در مواجهه با آن‌ها بهتر از قبل عکس العمل نشان داده و بهتر شناسایی کند، باید به عباراتی اشاره کرد که ساختار طولانی‌تری داشته و در آن‌ها سرنخ‌هایی نظیر اسم‌های خاص وجود ندارد و در واقع کل جمله، معنای مورد نظر را انتقال می‌دهد.

RankBrain عبارات وارد شده را در قالب موجودیت‌های ریاضی قرار می‌دهد تا از این طریق موتور جستجو، معنی و مفهوم را بهتر درک کند. همچنین از دیگر استراتژی‌‌های مورد استفاده توسط RankBrain باید به یافتن لغات یا اصطلاحاتی با معنای مشابه در جمله اشاره کرد که از این طریق عبارت ساده‌سازی می‌شود.

گرگ کورادو، محقق ارشد تحقیقاتی گوگل در زمینه‌ی جستجو به این نکته اشاره کرده که از میان هزاران فاکتوری که در الگوریتم جستجو نتایج  گوگل را شکل می‌دهند، RankBrain با سرعت بالا تبدیل به سومین فاکتور مهمی شده که در شکل دهی به ساختار نتایج، ایفای نقش می‌کند.

برای درک بهتر کارایی RankBrain بهتر است به موضوعی اشاره کنیم. توسعه‌دهندگان RankBrain، از همکاران خود که در الگوریتم جستجوی گوگل را طراحی کرده و آن را توسعه می‌دهند، خواسته‌اند تا با نگاهی به چندین صفحه و بررسی فاکتورهای موجود، رتبه‌ی آن‌ها را در نتایج جستجوی گوگل در قبال یک عبارت پیش‌بینی کنند. نتیجه‌ی حاصل، پیش‌بینی صحیح ۷۰ درصد از محتوایی است که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است؛ اما وضعیت در مورد RankBrain بهتر است و این سیستم موفق شده تا ۸۰ درصد، پیش‌بینی‌های صحیحی داشته باشد.

استفاده از هوش مصنوعی در جستجو نشان‌دهنده‌ی ساختار سرویس‌ها و نرم‌افزارهایی است که در آینده‌ توسعه خواهند یافت. استفاده از یادگیری ماشین این امکان را در اختیار کمپانی‌ها قرار می‌دهد تا حجم بالایی از داده‌ها را درک کرده و آن‌ها را در اختیار خیل عظیم کاربران جهانی خود قرار دهند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که استفاده از چنین سیستم‌هایی نیازمند حجم بالایی از تحقیقات و توسعه است تا بتوان سیستمی کارآمد برای کمپانی‌ها و کاربران توسعه داد. RankBrain سیستمی است که گوگل در سال‌های گذشته روی آن کار کرده و امروزه آزمایش آن در جال گذراندن مراحل نهایی است. کورادو به این موضوع اشاره کرده که یادگیری ماشین مفهومی نیست که بتوان یک شبیه آن‌ها را به سیستم اضافه کرده و نتیجه‌ی مثبت آن را مشاهده کرد؛ بلکه باید سرمایه‌ی انسانی و فکری زیادی روی آن قرار داد تا به یک محصول موفق و کارآمد تبدیل شود.

منبع: زومیت

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: