۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰

لزوم نقش آفرینی دولت در اتصال ریلی به اروپا با ابزار «دیپلماسی»

با بررسی نقشه ریلی ایران و کشور های همسایه، مشخص است که ایران از طریق نخجوان و ارمنستان به اروپا اتصال ریلی دارد. اما به سبب مناقشات دو کشور آذربایجان و ارمنستان، از خط ریلی گذرنده از این دو کشور استفاده‌ای نمی‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، پس از حوادث ماه گذشته برای اتوبوس، کامیون ها و قطار مسافری ایران در خاک ترکیه، در نشست یکصد و هشتاد و دوم[۱] شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مورخ ۴ شهریور ۹۴، که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، مقرر گردید که مسیر های جایگزین ترکیه برای دسترسی به اروپا از طریق ارمنستان و آذربایجان با صدور اطلاعیه ای توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای معرفی شود.

بر همین اساس سازمان راهداری طی جلسه ای با حضور بخش خصوصی ، مسیر های مختلفی شامل “ایران-آذربایجان-داغستان-روسیه-بلاروس-لهستان-آلمان”، “ایران- آذربایجان-گرجستان-دریای سیاه-کشورهای اروپایی”، “ایران-ارمنستان-گرجستان-دریای سیاه-رومانی” و مسیر دسترسی از نخجوان با عبود از شمال ترکیه را مورد بحث و بررسی قرار داد[۲].

اما توجه به این نکته نیز ضروری است که مسیر های ذکر شده، همگی جاده ای هستند، در صورتی که حمل و نقل ریلی از مزایای مهمی نسبت به به حمل و نقل جاده ای برخوردار است، برای مثال حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای دارای امنیت حدود ۵۰ برابری و مصرف سوختی معادل یک هفتم است که این اختلاف هزینه در مصرف سوخت سالانه معادل ۱۷ میلیارد دلار به اقتصاد ملی ضربه می زند. بنابر این در کنار رسیدگی به مسیر های جاده ای، رسیدگی به مسیرهای ریلی برای اتصال به اروپا نیز ضروری است.

پیش از این، دسترسی ریلی به اروپا از طریق ترکیه پیگیری می شد که تا کنون به علت عدم وجود قطعه ای از مسیر در خاک ترکیه برای تکمیل این مسیر، عملا دسترسی قطار های ایران به اروپا از طریق ترکیه نا ممکن است. البته ترکیه رغبت زیادی برای تکمیل این مسیر نشان نداده است، حتی با وجود پیشنهاد فاینایس ۴۰ درصدی ایران برای ساخت قطعه باقیمانده که خبر آن راه مدیر کل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت قبل داده بود.[۳]

اما نکته جالب توجه دسترسی ریلی ما به اروپا از مسیری دیگر است. این مسیر، خط آهن عبوری از مرز گمرکی جلفا است و قدمت ساخت آن به اوایل قرن بیستم بر می گردد که در آن زمان با هدف اتصال تبریز به خط آهن روسیه تاسیس شده بود.

۱۲۳۴۵۶

بنابر این ضروری است وزارت راه و شهرسازی به جای انتظار برای تکمیل شبکه ریلی ترکیه بر روی مسیر ریلی موجود تامل مجدد بکند.

با بررسی نقشه ریلی ایران و کشور های همسایه، مشخص است که ایران از طریق نخجوان و ارمنستان به اروپا اتصال ریلی دارد. اما به سبب مناقشات دو کشور آذربایجان و ارمنستان، از خط ریلی گذرنده از این دو کشور استفاده ای نمی شود.

بنابر این پیشنهاد می شود وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با ایفای نقش دیپلماتیک حداقل اجازه عبور قطار های خود را از خط ریلی گذرنده از این دو کشور که هم اکنون به حالت تعطیل درآمده به دست آورد. توصیه می شود این مجوز این دسترسی در ازای اجازه مشروط به آذربایجان برای دسترسی به نخجوان از طریق خاک ایران، اخذ شود. چرا که هم اکنون آذربایجان برای دسترسی ریلی به نخجوان، از مسیر مشخص شده در خاک ایران استفاده می کند.

تلگر

چهره‌

۱ دیدگاه
  1. ناشناس :

    ” ایران از طریق نخجوان و ارمنستان به اروپا اتصال ریلی دارد. اما به سبب مناقشات دو کشور آذربایجان و ارمنستان، از خط ریلی گذرنده از این دو کشور استفاده ای نمی شود.”
    بهتر است در مورد کارهایی فکر کنیم که شدنی است ، نه امور ذهنی و تصوری که در فضای بین الملل عملی نباشد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: