۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲

نتایج افکارسنجی درباره کمپین «خودروی صفر نخریم»/ گرایش به خرید خودرو صفر خارجی+اینفوگرافی

موسسه افکارسنجی دانش نوین ایرانیان (دانا) در جدیدترین نظرسنجی خود به موضوع کمپین «نخریدن خودروی صفر» و تاثیر آن بر بازار خودرو کشور از نظر شهروندان پرداخته است.

به گزارش عیارآنلاین،در این نظرسنجی ۶۰۸ نفر از شهروندان ۱۸ سال به بالا از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تلفنی به سوالات پاسخ داده‌اند.

از ۶۰۸ شهروند شرکت کننده در این نظرسنجی ۳۱۵ نفر (۵۱٫۸) مرد و ۲۹۳ نفر (۴۸٫۲) زن هستند که از این تعداد نزدیک به ۷۸ درصد بیان داشته اند که دارای خودرو هستند و ۲۰٫۴ درصد آنها گفته اند که خودرو ندارند.

۱۱ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در حد«زیاد» یا «خیلی زیاد» پیگیر اخبار صنعت خودرو هستند و در مقابل ۵۶ درصد به میزان «کم» یا «خیلی کم» اخبار مربوط به بازار خودرو را پیگیری می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی «صدا و سیما» یکی از اصلی ترین منابع مردم برای کسب اطلاع درباره بازار خودرو است به طوری که حدود ۴۴ درصد پاسخگویان اولویت اول خود را برای کسب اخبار مربوط به صنعت خودرو را رسانه ملی عنوان کرده‌اند.

پس از آن اینترنت با (۲۱٫۷ درصد) و دوستان و آشنایان (۲۱٫۶ درصد)، در اولویت‌های بعدی کسب اطلاع از بازار خودرو قرار داند.

از میان کسانی که دارای خودرو شخصی بوده‌اند، نزدیک به ۷۶ درصد ابراز داشته‌اند که دارای خودرویی با برند “ایرانی” هستند و در مقابل ۹٫۵ درصد نیز خودروی خود را “خارجی” اعلام کرده‌اند؛ همچنین ۱۱٫۳ درصد پاسخگویان به طور همزمان دارای خودروی داخلی و خارجی بوده‌اند.

با توجه به نتایج بدست آمده از این نظرسنجی ۶۱٫۲ درصد پاسخگویان بیان داشته‌اند که علاقمند به خریدخودروی صفر هستند.

که در این میان سهم خودروهای صفر “خارجی” بیشتر از خودوهای صفر “داخلی” بوده است به گونه ای که ۳۹٫۵ درصد علاقه مند به خرید خودرو صفر خارجی و ۲۱٫۷ علاقه مند به خرید خودرو صفر داخلی هستند؛ همچنین ۲۵ درصد پاسخگویان ترجیح داده‌اند خودروی “کارکرده” بخرند که سهم خودروی خارجی کارکرده ۱۶٫۶ درصد و سهم داخلی ها ۸٫۴ درصد بوده است.

بر اساس این نظرسنجی ۶۰٫۵ درصد پاسخگویان از وجود کمپین “خودروی صفر نخریم” اطلاع داشته و ۳۸٫۲ درصد از این اطلاعی نداشته‌اند.

درباره نحوه اطلاع از کمپین «نخریدن خودرو صفر» نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، نزدیک به نیمی از پاسخگویان از طریق شیوه‌های اطلاع‌رسانی مدرن مثل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از کمپین اطلاع پیدا کرده‌اند.

بر اساس نتایج بدست آمده ۳۴٫۲ درصد” شبکه‌های اجتماعی” (مانند تلگرام، فیسبوک و …)، ۳۲٫۳ درصد “دوستان و آشنایان”، ۱۴٫۴ درصد “اینترنت” ، ۱۲ درصد “صدا و سیما”، ۴٫۹ درصد “روزنامه “، ۱٫۱ درصد” ماهواره” و ۱٫۱ درصد نیز “پیامک ” را راه اطلاع‌یابی از کمپین بیان داشته‌اند.

نزدیک به نیمی از پاسخگویان (۴۷ درصد) با کمپین “موافق” و ۱۱٫۲ درصد” مخالف ” بوده‌اند، ضمن این که ۱۲٫۳ درصد بیان داشتهاند که در این باره نظری ندارند و ۲۹٫۵ درصد نیز پاسخی به این سوال نداده اند.

در مورد تاثیر کمپین بر بازار خودرو ۲۳٫۵ درصد افراد بر این نظر بوده اند که کمپین مورد نظر در بازار داخلی خودرو تاثیر خواهد داشت و موجب “افزایش کیفیت” (۲۳٫۵%) و “کاهش قیمت” ( ۲۱%) خودروهای داخلی می‌شود.

(۷۱%) از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این باور بوده اند که قیمت واقعی خودرو های داخلی پایین تر از قیمت فعلی است و البته ۲۰ درصد هم عقیده داشته اند که قیمت واقعی خودروها بالاتر از قیمت فعلی است.

نظر اکثر شهروندان در خرید یا تعویض خودرو، خرید «خودروهای خارجی» (۶۳%) است و حدود ۲۵ درصد آنان خودرو داخلی را ترجیح می دهند.

در پاسخ به این سوال که “محصولات کدام کشور را برای خرید خودرو ترجیح می دهید” ۴۱ درصد شهروندان محصولات آلمانی نظیر “مرسدس بنز” و “ب ام و” را نسبت به محصولات دیگر کشورها ترجیح می دهند و محصولات شرکت های خودرو سازی کره جنوبی با ۲۱ درصد و ژاپن با ۱۴٫۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: