۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
سی و سومین بسته خبری علمی و فناوری منتشر شد

تعدد قوانین در غیاب عزم مسئولان برای اجرا

در این شماره به بررسی دو پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. برگزاری نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزرا با روسای دانشگاه و سفر وزیر علوم به ژاپن موضوع این پرونده‌ها می‌باشد.

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، سی‌ و سومین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم‌ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. برگزاری نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزرا با روسای دانشگاه و سفر وزیر علوم به ژاپن موضوع این پرونده‌ها می‌باشد.

پرونده اول: «چه کسی بودجه پژوهشی را تعیین می‌کند؟»

هفته گذشته نشست مشترکی میان معاون اول رئیس جمهور با روسای منتخب دانشگاه ها با حضور سه وزیر و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد. این نشست با وعده اسحاق جهانگیری مبنی بر توجه ویژه به پژوهش در برنامه بودجه سال آینده آغاز شد. سخنان وی موجب شد تا وزیر علوم و رئیس سازمان مدیریت هم از منظر بودجه درباره پژوهش سخن بگویند. وزیر علوم از بودجه ۲ درصدی پژوهش نسبت به تولید ناخالص ملی در برنامه ششم توسعه خبر داد و رئیس سازمان مدیریت هم گفت بودجه تحقیقاتی در برنامه ششم توسعه از ۱% تولید ناخالص ملی آغاز می‌شود و تا پایان برنامه به ۴% می‌رسد. به عقیده کارشناسان این درحالیست که مقرر شده بود در پایان برنامه پنجم توسعه نسبت بودجه پژوهشی به تولید ناخالص ملی تا ۳% افزایش پیدا کند و این رقم محقق نشد و مسئولین وزارت علوم معتقدند تنها نیم درصد اعتبارات موجود به پژوهش اختصاص یافته است. جالب اینجاست که درکنار این سخنان رئیس سازمان مدیریت هفته گذشته کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نیز ابلاغ دیگری به منظور اختصاص ۲،۱ درصد از کل اعتبارات تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به پژوهش و فناوری توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تاریخ ۱۴ مهر ماه خبر داد! لذا چطور می‌توان به این اعداد و ارقام اعتماد کرد؟ آیا راه صحیح برخورد با مسئله پژوهش از منظر تغییر بودجه آن ولو روی کاغذ می‌گذرد؟ در کشور ما قوانین و اسناد بسیاری تدوین شده که این مسئله را با نگاه بودجه ای مورد توجه قرار داده است غافل از اینکه با رفع نواقص موجود در سایر بخش های پژوهش تا حد خوبی می‌توان به تاثیرگذاری مسائل پژوهشی در کشور کمک کرد. متاسفانه قاطبه پژوهش های انجام شده در کشور ما هیچگاه رنگ و بوی کاربردی نداشته و صرفا برای ارتقای علمی و رزومه سازی انجام می‌شوند؛ آنگاه چطور می‌توان رشد را در این عرصه مشاهده کرد؟ شاید توجه بیشتر به مسائلی همچون تعداد پژوهشگران و ایجاد مراکز تحقیقاتی و فرهنگ‌سازی پژوهش و فناوری تاثیر به سزایی در این عرصه داشته باشد.

دراین مراسم وزرای کار و صنعت نیز سخنانی پیرامون وضعیت اشتغال متخصصان دانشگاهی و میزان ارتباط دانشگاه با صنعت بیان کردند.

 

پرونده دوم: « کیوتو میزبان وزیر علوم بود»

چند روز قبل با سفر وزیر علوم به اجلاس علم و فناوری در جامعه که در کیوتوی ژاپن برگزار شد برگ دیگری از دیپلماسی علمی وزارت علوم ورق خورد. وزیر علوم در  نشست عمومی این اجلاس  بر مباحثی از جمله  آمادگی  دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران برای همکاری های علمی در جهت رفع مشکلات محیط زیستی و آب و هوایی تاکید کرد. بازدید از پارک علم و فناوری کیوتو و  دیدار با وزرای علوم کشورهای آلمان ، فرانسه ،بلغارستان، سوئد و رئیس مرکز پژوهش شرکت میتسوبیشی ژاپن از دیگر برنامه های دکتر فرهادی در این سفر بود. وی همچنین دردیداری با وزیر آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فناوری ژاپن تفاهم‌نامه‌ای با موضوع همکاری علمی ، آموزشی و پژوهشی  مبنی بر  تقویت  روابط دو کشور  در زمینه تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک  و تقویت همکاری دانشگاه‌های دو کشور امضا کرد.

فرهادی در همین ایام سفری نیز به اندونزی داشت که ضمن دیدار با همتای اندونزیایی خود و از سازمان هوا و فضا و مرکز تحقیقات علوم و فناوری اندونزی بازدید کرد. در این نشست نیز تنها پیرامون برگزاری پنجمین نشست کمیته مشترک همکاری های علمی، فناوری و تحقیقاتی میان دو کشور بحث شد.

عدم اطلاع رسانی سفرهای وزیر علوم و انتشار با تاخیر اخبار آن و عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد دستاورد های این سفرها از ضعف های سفر اخیر وزیر علوم بود. به طور مثال از جزئیات دیدار با چهار وزیر کشور های اروپایی و نتایج و دستاورد این دیدارها هیچ خبری در دست نیست. همچنین در مورد سفر اندونزی وزیر علوم نیز اطلاع رسانی خوبی صورت نپذیرفته است. اگر هم این دیدار ها صرفا فرمایشی بوده و دستاوردی نداشته است لزومی در هزینه کرد برای آن وجود ندارد!

همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فناوری بین وزارت علوم و اتحادیه نوآوران و منطقه فناوری‌های پیشرفته یانچنگ چین با مضمون همکاری‌های فناوری از طریق تحقیق، تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری به منظور پیشرفت یادگیری بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و انجمن نوآوری کشور چین، اداره علوم و فناوری یانچنگ چین و منطقه ملی توسعه فناوری پیشرفته چین دیگر خبر دیپلماتیک وزارت علوم در این هفته بود.

سایر اخبار مهم علم و فناوری در هفته گذشته:

دیدار رهبر انقلاب با استعدادهای برتر علمی کشور

هفته گذشته رهبر انقلاب با جمعی از نخبگان کشور دیداری داشتند. ایشان طی این دیدار یکی از آفت های افراد صاحب امتیاز را «احساس تافته ی جدا بافته بودن» دانستند و خاطرنشان کردند: این، یک بیماری شخصیتی است که نباید بگذارید در شما رشد کند و تنها راه مقابله با آن نیز تقویت «روحیه جهادی» و انجام دادن کار با همه توان برای خدا و به عنوان یک وظیفه است.

این هفته همچنین نهمین همایش ملی نخبگان فردا برگزار شد. در این همایش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به نخبگان و استعدادهای برتر تاکید کرد: با کشوری که اجازه دیده شدن به نخبگان داده، نباید طلبکارانه برخورد کرد. آریا الستی دبیر این همایش نیز گفت: در حال حاضر حدود ۱۲هزار نفر دانشجویان قدیم و فعلی در مجموعه آماری بنیاد ملی هستند و این به این معنا نیست که استعدادها فقط این افرادند و دیگران استعدادی ندارند چراکه این تعداد در حال افزایش است.

هوافضا

در عرصه هوافضا هفته گذشته رئیس مرکز ملی فضایی از دستیابى به جایگاه ۱۰ کشور اول دنیا به عنوان یکی از اهداف برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی ایران نام برد که قرار است تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی شود. همچنین رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: اولین مجموعه استانداردهای ملی فضایی، به‌زودی، با اخذ شماره ملی استاندارد منتشر می‌شود.

معاون اداری مالی وزارت علوم از کسری ۱۵۶۰میلیارد تومانی بودجه دانشگاهها باقیمانده از سال ۹۲ خبر داد

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به کسری ۱۵۶۰میلیارد تومانی دانشگاهها گفت : این کسری از سال ۱۳۹۲ به آموزش عالی کشور تحمیل شده و ناشی از عدم تخصیص اعتبارات مصوب در سالهای ۸۹،۹۰و ۹۱ بوده است تاکنون جبران نشده است.

بورسیه ها

هفته گذشته وزیر علوم از رفع کامل مشکل دانشجویان بورسیه خبر داد و گفت: تمام دانشجویان بورسیه می‌توانند ثبت‌نام کنند. این خبر در حالیست که صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان اخیراً در پاسخ به مطالبات دانشجویان بورسیه‌ای که همچنان دچار مشکل هستند از ارائه نامه‌ای از سوی فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به رحیمی رئیس دیوان محاسبات در این زمینه خبر داده است و اعتراض دانشجویان همچنان ادامه دارد.

قرار داد همکاری مرکز بین المللی تحقیقات علمی و فناوری پزشکی با وزارت علوم امضا شد

قرارداد همکاری ایجاد مرکز بین¬المللی تحقیقات علمی و فنآوری پزشکی پروفسور سمیعی، میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پروفسور مجید سمیعی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران امضا شد.

لزوم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه‌ها با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

ستاری  با اشاره به این که نیروی انسانی جوان کشور از جمله فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهم‌ترین دارایی کشورمان هستند، بر لزوم فرهنگ‌سازی توجه به نیروی انسانی به عنوان ارزشی فراتر از منابع نفت و گاز تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی بزرگ ترین سرمایه کشورهاست و اگر با این دید به جوانان فارغ‌التحصیلمان بنگریم، دارای بزرگ‌ترین ظرفیت و دارایی هستیم که می‌توانند بیش از منابع هیدروکربنی برای کشورمان ثروت‌آفرین باشند.

احتمال تعطیلی یا توقف دوره در برخی واحدهای دانشگاه علمی‌کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از احتمال تعطیلی برخی واحدهای این دانشگاه خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۵ واحد با محدودیت و توقف دوره مواجه شدند که اگر ضوابط را رعایت نکنند، احتمال تعطیلی واحدها نیز وجود دارد.

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی با چین، آلمان و فرانسه به‌زودی امضا می‌شود

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) گفت: انعقاد تفاهم نامه این صندوق با آکادمی علوم چین، بنیاد علم آلمان و مدرسه مطالعات عالی  سوربن فرانسه روند خود را طی می‌کند و به زودی عملی می‌شود.

جزئیات سفرهای خارجی روسای ۱۰ دانشگاه برتر کشور

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص جزئیات سفر روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به روسیه و ایتالیا گفت: در ادامه گام های جدیدی که کشور روسیه در راستای تحکیم روابط علمی و فناوری با ایران برداشته و در سفری که دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران به روسیه داشت و متقابلا در سفر رئیس دانشگاه ایالتی مسکو و رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها روسیه به ایران که با دکتر فرهادی وزیر علوم و برخی روسای دانشگاه های برتر دیدار داشتند، مقدمات سفر روسای دانشگاه های برتر به این کشور در جهت تحکیم مناسبات دانشگاهی شکل گرفت.

سهم ناچیز علوم انسانی در پایگاه بین المللی

معاون پژوهشی وزارت علوم از آمار محدود تعداد مقالات منتشر شده از حوره‌ی علوم انسانی در نمایه‌ها و پایگاه‌های بین المللی خبر داد. وی اضافه کرد: از هر هزار و ۱۰۰ مجله ایرانی، ۶۵۰ مجله در حوزه‌ علوم انسانی منتشر می‌شوند اما تعداد مقالاتی که در نمایه‌های بین المللی به چاپ می‌رسند، به قدری محدود است که به صورت عددی تعیین نمی‌شود.

وجود ۵۲ آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های کشور

قائم مقام شبکه آزمایشگاهی علمی ایران (شاعا) با اشاره به اینکه حدود ۵۲ آزمایشگاه مرکزی در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: احداث آزمایشگاه‌های مرکزی یکی از راهکارهای مهم به منظور استفاده تمامی اعضای هیات علمی و پژوهشگران منطقه محسوب می‌شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: