۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۲

شرایط برای فارغ‌التحصیلی از یازده هزار دانشجومعلم در سال آینده فراهم می‌‌شود

به گزارش عیارآنلاین،‌ روابط عمومی با سلام و تشکر از جنابعالی. این روزها به تازگی شاهد انتخاب واحد و شروع نیمسال جدید هستیم. به شما خداقوت می­گویم و برای کسب اطلاعاتی در باره برخی پرسش ­هایی که مطرح است، خدمت رسیدیم. دکتر موسی­ پور من هم خدمت شما خوش آمد می­ گویم. اولاً؛ در ماه […]

به گزارش عیارآنلاین،‌

روابط عمومی

با سلام و تشکر از جنابعالی. این روزها به تازگی شاهد انتخاب واحد و شروع نیمسال جدید هستیم. به شما خداقوت می­گویم و برای کسب اطلاعاتی در باره برخی پرسش ­هایی که مطرح است، خدمت رسیدیم.

دکتر موسی­ پور

من هم خدمت شما خوش آمد می­ گویم. اولاً؛ در ماه محرم هستیم که یادآور تلاش جاودانه برای حفظ عقیده است. ضمن تسلیت این ایام، آرزو می­کنم خداوند متعال به ما توفیق دهد در این زمان و در این مکان، پیروی از امام حسین (ع) را مدنظر قرار دهیم. ثانیاً؛ باید عرض کنم که این عمل شما یکی از کارهای لازم است. زیرا  همه دانشجویان و استادان دانشگاه به من دسترسی ندارند تا پرسش­ های خود را بپرسند و نه من از این فرصت برخوردارم که خدمت همه آنان برسم. شاید این گفتگوهای شما که بر پایه جمع ­بندی پرسش های گروه های ذی­نفع و ذی­ربط است، بتواند به این نیاز ارتباطی پاسخ بگوید.

روابط عمومی

نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴ با چه برنامه ­های خاص یا با چه مشکلات برجسته ­ای و دغدغه­ هایی آغاز شد؟

دکتر موسی­ پور

این نیمسال دارای شرایط خاصی است. برای اولین بار همه ورودی­ های مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه، در کنار هم مشغول به تحصیل شدند. این یک پدیده مهم برای آموزش دانشگاه است. اولین بار است که سال اولی­ه ای هم در دوره کارشناسی پیوسته و هم در دوره کارشناسی ارشد با سال آخری­ ها، در کنار هم قرار گرفته­ اند. یعنی در این نیمسال ما شاهد عمل دانشگاه با تمام ظرفیت هستیم. این رخداد، شرایط را برای آموزش دانشگاه، سخت کرده است. این سختی از سویی به لحاظ این است که لازم است دروس همه سطوح، ارائه شود و از سویی به جهت آن است که تعداد دانشجومعلمان به حداکثر ممکن رسید. بنابراین، تدارک امور برای همه سطوح درسی و برای حداکثر ظرفیت دانشجویی کاری مشکل بود.

روابط عمومی

با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

دکتر موسی پور

مشکلات متعددی بود. در تامین مکان برای تشکیل کلاس مشکل داشتیم. همچنین، برای تدریس دروس پایانی در برخی رشته ­های تحصیلی با مشکلاتی مواجه بودیم. البته در این زمینه مدیران محترم گروه­ های آموزشی، تدابیر لازم را اتخاذ کردند. فعلا همه امور بر اساس موازین مربوط، در حال انجام است. دانشگاه نیز امسال برای ماموریت تمام وقت حدود سیصد نفر از دبیران محترم دارای تحصیلات دکترا، اقدام کرد که با موافقت مدیران محترم آموزش و پرورش همراه شد که لازم است از آنان تشکر کنم.

روابط عمومی

یعنی دانشگاه سال آینده، دانش آموخته خواهد داشت؟

دکتر موسی پور

بله. شما می­دانید که اولین گروه دانشجومعلمان دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه در بهمن ماه ۱۳۹۱ مشغول به تحصیل شده اند و بر اساس روال پیش­ بینی شده، باید در بهمن ماه ۱۳۹۵ تحصیل خود را به اتمام برسانند. همه فرایندهای دانشگاه نیز بر همین اساس تنظیم شده بود. البته فارغ­ التحصیلی در چنین زمانی سبب می­ شود که این اشخاص کار خود را به مدت شش ماه با تاخیر شروع کنند. این موضوع سبب شد تا تعدادی از دانشجومعلمان به طرق مختلف متقاضی اتخاذ تدابیری از سوی دانشگاه برای  زودتر تمام شدن تحصیلات خود و آغاز به کار در ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ باشند. بررسی­ هایی که در معاونت آموزشی انجام شد نشان داد که درخواست دانشجویان دست­کم برای رشته آموزش ابتدایی، قابل اجراست و آثار مثبت متعددی دارد. این موضوع می توانست بیش از ده هزار معلم شایسته را یکسال زودتر به آموزش و پرورش وارد کند و با عنایت به اینکه محل خدمت اغلب آنها، مناطق محروم تعیین شده، به اعتلای کیفیت آموزش کمک کند. همچنین، این موضوع کاملا در خدمت منویات رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی قرار داشت. از این طریق، چندین میلیارد تومان منافع آموزشی حاصل می­شد. این دستاوردها سبب شد تا پیگیری موضوع مورد موافقت دانشگاه و وزارت متبوع قرار گیرد. بررسی ­ها نشان داد با ارائه دو نیمسال تابستانی، شرایط برای فارغ­التحصیلی بیش از یازده هزار نفر از دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی (که تعداد آنها سیزده هزار و دویست نفر بود) فراهم می­ شود. به همین امید، دانشگاه تمام امکانات خود را بسیج کرد و نیمسال تابستانی ۹۴ با کسب مجوزهای لازم برگزار شد. پیش­ بینی کرده ­ایم که با برگزاری نیمسال تابستانی ۹۵ این گروه هدف به دانش ­آموختگی برسند.

روابط عمومی

آیا دانشجومعلمان سایر رشته ­ها هم فارغ ­التحصیل می­شوند؟

دکتر ­موسی­ پور

ممکن است. برخی از دانشجومعلمان رشته ­های دیگر که دارای معدل بالا بوده و طی نیم سال­های گذشته در سقف مقرر به انتخاب واحد اقدام کرده­اند، ممکن است بتوانند با گذراندن نیمسال تابستانی ۹۵ تحصیل خود را تمام کنند. در حال حاضر  اداره کل آموزش دانشگاه مکلف شده است با هدایت ادارات آموزش پردیس ­های دانشگاه، ابتدا به بررسی پرونده تحصیلی تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی و بعد به بررسی پرونده همه دانشجومعلمان ورودی ۱۳۹۱ بپردازد و همه کسانی را که شرایط برای اتمام تحصیل در شهریور ۹۵ دارند، شناسایی کند. تلاش ما این است که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش به اتمام تحصیل همه دانشجومعلمان ورودی ۹۱ برای شروع به کار در مهر ماه ۹۵ کمک کنیم.

روابط عمومی

شما در مصاحبه ­های قبلی خود بر افزایش کیفیت آموزش دانشگاه تاکید کرده بودید و برنامه­ های مختلفی برای تحقق این امر معرفی کرده ­اید. آیا واقعا کیفیت آموزش بهبود یافته است؟ آیا دانشجومعلمان دانشگاه از این حیث، رضایت دارند؟

دکتر موسی­ پور

بله. معاونت آموزشی و سایر مجموعه های دانشگاه تحت هدایت ریاست محترم دانشگاه به این موضوع باور دارند و برای افزایش کیفیت آموزش تلاش می­ کنند. در عین حال، ما آگاهی داریم که موضوع کیفیت آموزش، یک پدیده چند وجهی است و نمی­ تواند به سرعت تحقق یابد. همکاران من در تمام دانشگاه با آنکه بار آموزشی دانشگاه به شدت افزایش یافته است، در این زمینه توفیقاتی داشته اند. افزایش حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های معتبر برای تدریس در این دانشگاه، افزایش شمار آموزشگران دارای تحصیلات دکترا، تخصصی­ تر شدن واگذاری دروس به آموزشگران، آموزش آموزشگران برای تدریس در دانشگاه و کارهایی از این نوع که به واسطه فعال شدن گروه­ های آموزشی تحقق یافته­ اند، همه در خدمت افزایش کیفیت دانشگاه هستند. باوجود این، من تردید ندارم که آنچه حاصل آمده نمی ­تواند رضایت کامل دانشجومعلمان را در پی داشته باشد. دانشجومعلمان دانشگاه، از توان پایه بالا و آرمان­ های بلندی برخوردارند که این دو ویژگی آنان سبب می ­شود، انتظاراتی داشته باشند که به سهولت نمی ­توان آنها را محقق کرد. البته این قبیل دانشجومعلمان دانشگاه هم طالب کیفیت بیشتر هستند و هم قدرشناس خدماتی هستند که برای افزایش کیفیت آموزش به عمل آمده است.

روابط عمومی

ولی اخیرا شاهد برخی گلایه ­ها در این زمینه بوده­ایم!

دکتر موسی­ پور

بله. من نمی گویم دانشجومعلمان ما هیچ گلایه ­ای ندارند ولی گزارش می­دهم که اغلب دانشجومعلمان دانشگاه، درکی واقع ­بینانه از وضعیت رو به بهبود دانشگاه دارند و با مدیران برای اعتلای دانشگاه همراهی و همکاری دارند. این گروه در فعالیت­ های دانشگاه، مشارکت می­ کنند و ضمن کسب توفیقات تحصیلی، نظراتی برای بهسازی امور ارائه می­ کنند. البته، دانشجومعلمانی هم هستند که به دلایلی ممکن است از توفیق لازم در فرآیند تحصیلات خود برخودار نشوند و به جهت چنین موضوعی، گاهی به طرح مباحثی بپردازند که فقط خودشان مصداق آن هستند.

روابط عمومی

آیا در باره موضوع تجمیع دانشجومعلمان برخی رشته ­ها، که اخیرا هم اعتراضاتی داشتند، ممکن است توضیح دهید؟

دکتر موسی­ پور

حتما. بر اساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته اعلام شده، اگر پذیرش دانشجومعلم در برخی از رشته­ های تحصیلی در یک پردیس کمتر از ۱۵ نفر باشد، این دانشجومعلمان در پردیس­ هایی دیگری که آن رشته را داشته باشند، ساماندهی می­ شوند. امسال نیز در نُه رشته با این وضعیت مواجه بودیم. در این نُه رشته، ۹۴ دانشجو پذیرش شده است. برای دانشگاه هم از جهت عمل به مقررات اعلام شده و هم برای تبعیت از اصول اقتصاد مقاومتی، ضرورت داشت این دانشجومعلمان را در پردیس­ های دیگری ساماندهی کند. وقتی این موضوع اعلام شد، انتظار می­ رفت که برخی از دانشجومعلمان یا خانواده­ های آنان اعتراض­ هایی داشته باشند. چنین هم شد. طی روزهای گذشته این گروه از دانشجومعلمان به دانشگاه مراجعه کردند و در مواردی که امکان همکاری بود، با آنان همکاری شد و در نهایت بر اساس مقررات مربوط عمل شد. مساله تجمیع دانشجومعلمان رشته­ ـ­ مکان­ های به حد نصاب نرسیده، اولا یک موضوع دارای سابقه در این دانشگاه است و ثانیا یک پدیده درون­ دانشگاهی است که انتظار نمی­ رفت مورد عنایت خاص برخی اشخاص و رسانه­ ها قرار گیرد. در مقررات دانشگاه و وزارت متبوع، وضعیت عمل در مواجهه با این مساله روشن و اعلام شده و بر اساس آنها نیز دانشگاه عمل کرده است. برخی مواقع ممکن است تصور شود که می­ شود مقررات را به طریقی نادیده گرفت و منافعی را کسب کرد؛ ولی ما اعلام می کنمکه به مقررات سازمانی پای­بند هستیم و به آنها عمل خواهیم کرد. انشاءالله.

روابط عمومی

خیلی ممنون از توضیحات شما متشکریم.

دکتر موسی­ پور

من نیز از شما متشکرم. امیدوارم همه ما، دانشجومعلمان و آموزشگران دانشگاه توفیق یابیم در این ایام که از سویی برای عزاداری در شهر و دیار خود و از سویی برای تحصیل در محل پردیس دعوت می­ شویم، نسبت بین عزاداری و آموزش را به درستی تبیین کنیم وحق آموزش و عزاداری را بدرستی ادا نماییم.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: